הנשיא יצחק "בוז'י" הרצוג, ורעייתו מיכל הרצוג, יקיימו ביקור נשיאותי ראשון באיחוד האמירויות בימי ראשון ושני הבאים. בעת הביקור יפגשו עם שליט איחוד האמירויות, יורש העצר השייח' מוחמד בן זאיד, זאת לאחר שהוזמנו על ידו. על כך, הפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי ('חדשות 13'), שוחח היום (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM, והעריך כי הביקור משמעותי מאוד שמהווה "תמיכה ישראלית פומבית באמירויות שבשבועות האחרונים נכנסו למעגל המלחמה".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

בפתח דבריו אמר יחזקאלי: "האמירויות, מגדלי גורדי השחקים וכל התערוכה זה היהלום של המפרץ והנה החות'ים תוקפים את המגדלים, הנמלים וזה הופך את האמירויות ליעד על ידי המיליציות האיראניות. זה לא קורה סתם עכשיו, זה קורה כשיש התקדמות בהסכמים עם וינה. הם קובעים פה מהלך חדש ונוסחה חדשה - האמירויות פגיעות".

"האמירויות רוצות תמיכה", הוסיף יחזקאלי, הם באים לארצות הברית שבקושי מגנים את התקיפות ומי נותר להם? אנחנו. לכן הביקור של נשיא המדינה הוא חשוב אבל האמרתים רוצים יותר מזה, הם רוצים יותר מודיעין ויותר סוללות הגנה. הם רוצים יותר תמיכה ישראלית כי הם רואים את כניסתם למעגל הלחימה כחלק מההסכמים עם ישראל".

"הביקור הזה גם יקדים עוד ביקורים של ישיבות ביטחוניות בין שני הצדדים כדי לנסות ולפתור את עניין הטילים של איראן. האיראנים על האמירויות והם היו שלוות כל החיים. הנה למרבה הצער הם נכנסו למעגל הטרור וישראל כאן מחויבת, זה חלק מהברית, לעשות לאמירויות. זה מה שיבקשו מהנשיא הרצוג בביקור שבוודאי יקבלו אותו בכבוד גדולים", המשיך.

חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

בהמשך, נשאל האם לא יהיה מנוס מתקיפה ישראלית בתימן, והשיב: "אני עדיין אומר את זה. זה רק עניין של זמן עד שנראה פרובוקציה חותים לכיוון שלנו. יש כבר טילים חותים על הרי סעודיה, יש להם טילים שיכולים להגיע עד אילת וישראל נערכת לעניין הזה. עכשיו השאלה אם ישראל תגדיר את התקיפה שלהם גם לכיוון תימן כדי להגן על בעלת בריתה ועל עצמה".

יחזקאלי העריך כי "לא ירחק היום שישראל תצטרך להתמודד עם העניין הזה ולעזור לסעודים ולאמירתים שתוקפים שם כבר כמה שנים ומנסים לנגף את החותים ללא הצלחה כיוון שאיראן מזרימה להם נשק. ישראל כבר בדרך להיכנס למעגל הלחימה הזה. יש כבר תוכניות בישראל ולכן האמירויות פה זו סולייה ראשונה למהלך שקורה. זו ההתפשטות האיראנית ולמרבה הצער האמריקאים לא תומכים או מגבים. ההפך, הם רוצים לסגור עם האיראנים עסקה. יש דיווחים שהם נסוגים מרוב הדברים שהם התעקשו עליהם במשא ומתן רק כדי לסגור".

לאחר מכן, נשאל אם לישראל יש אינטרס להיכנס לסכסוך בין החות'ים למדינות המפרץ: "זה סכסוך שהוא חלק מסכסוך שלנו. תחכה שהחותים ירו לכיוון שלך? מספיק שפוגעים בבעלי בריתך וזה רק עניין של זמן. זה לא רחוק מאיתנו אנחנו בתוך מלחמת איראן ישראל כבר כמה שנים. עיון סעודי מדווח יחידות ישראליות כבר על הקרקע עשו שם פעולה בתוך סוריה".

"אנחנו בתוך מלחמה עם איראן ואיראן זו לא מדינה אחת אלא יש לה זרועות וגרורות. אז בעצם אנחנו 3/4 בתוך המלחמה הקיימת וזה רק עניין של זמן שישראל תצטרך לתת פתרון לאתגר החותי כי הם רואים שאף אחד לא עוצר אותם. הם חשבו שהאמריקאים יעצרו אותם ויגבו והאמריקאים מאכזבים כמו שאמרתי. זה לא תפקידו של נשיא המדינה אבל עצם הביקור הוא מסר. המסר הוא מסר של תמיכה כי חיבור של שלום יש לנו עם האמירויות אבל הם צריכים אמירה ברורה ואני חושב שזה מה שהרצוג יעביר".

"אם יש אחד חזק שעומד להיות יותר חזק לא יהיה מנוס וזה יכרסם בהסכמים שלנו, זה הזמן לחבק את דובאי ולהעניק להם הגנה. להיות איתם בצרה שלהם כי זו גם צרה שלנו. גם חימוש ובעיקר מודיעין. זה לא מי שלוחץ על ההדק זה מי שיודע מה נמצא שם בתימן. יש לנו הרבה מה לחלוק איתם, לעזור להם כדי שהם לא יברחו מהידיים שלנו לצד האיראני", הוסיף.

ביקור הנשיא הרצוג בטורקיה
בסיום התייחס לפרסומים, כי נשיא המדינה יצחק הרצוג יגיע לביקור דיפלומטי בטורקיה בתחילת חודש פברואר וייפגש עם נשיא המדינה רג'יפ טאיפ ארדואן: "זה מה שארדואן רוצה. הוא הצליח בשנות כהונתו להרגיז את כל שכניו, כולל אותנו. הוא נכשל כלכלית בתוך המדינה שלו והוא צריך ששכן חזק כלכלית יעזור לו וזה ישראל. לכן הוא מפשיר את היחסים וקצת מתחנף וישראל צריכה לנהוג בחוכמה ולא לתת לו את מה שהוא רוצה עד אשר הוא יעבור צד ויוציא את מפקדות החמאס".

"צריכה להיות פה תפנית יותר רצינית,צריך להיות פה סיבוב פרסה טורקי כי לישראל יש עדיין חשבון פתוח עם ארדואן. הוא עשה המון נזק, הוא השתלט בירושלים, הוא פטרון של חמאס ושל האחים המוסלמים. לא מיד מפשירים יחסים עם אדם שרוצה. צריך לשחק כמו במזרח התיכון ולא כמו בשווקים של ארצות הברית. צריך לשחק את המשחק של המזרח התיכון ולארדואן צריך לתת רף מחיר גבוה כדי להפשיר איתו את היחסים", סיכם.