תחקיר צה"ל העוסק במותו של עמאר עבד אלמג'ד אסעד, פלסטיני כבן 80, לפני כשלושה שבועות, הוצג אתמול בלילה לרמטכ"ל אביב כוכבי. על פי מסקנות התחקיר, הוחלט כי מפקד גדוד "נצח יהודה" יינזף על-ידי מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס. בעניינם של מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה יינקטו הליכי הדחה מידיים והם לא ישרתו בתפקידי פיקוד משך שנתיים. 

הרמטכ"ל כוכבי, הגיב לאירוע והבהיר כי "האופן שבו השאירו את האדם בשטח הוא חמור ולא ערכי. אין סתירה בין משימתיות לבין שמירה על ערכי צה״ל״.

מוקדם יותר היום, האלוף פוקס התייחס לאירוע ולתחקיר, ואמר כי מדובר ב"כשל ערכי חמור מאוד, קהות חושים של הכוח בנושא חמלה וכבוד האדם".

בפתח דבריו אמר האלוף פוקס, כי מדובר ב"מבצע פלוגתי שבו לקחו חלק 30 לוחמים בפיקוד מ"פ, שבו הציבה הפלוגה מחסומים ארעיים בכביש על מנת לבדוק רכבים".

"בפעילות עצרו הלוחמים שלושה כלי רכב כאשר כל האירוע נמשך כחצי שעה", אמר פוקס והוסיף: "הרכב הראשון היה של אסעד, הוא התנגד קצת לבידוק וצעק עליהם ולא הייתה לו תעודה. הכוח עצר אותו וכאשר הוא המשיך לצעוק הם שמו לו פלאנלית על הפה והוא הוריד אותה".

עוד אמר, כי "לאחר מכן הם אזקו אותו והובילו אותו לחצר הבית. עשר דקות לאחר מכן הגיעו שלושה פלסטינים נוספים לעמדת הבידוק, אסעד בשלב הזה שוכב לצד הפלסטינים הנוספים. בשלב הזה אף אחד מהאנשים או החיילים לא שמים לב שיש משהו חריג עם אסעד".

"חצי שעה לאחר מכן מסתיימת הפעילות והחיילים משחררים את הפלסטינים ומשחררים את האזיקון מאסעד", המשיך פוקס. "כאשר הם משחררים אותו הם משוכנעים שהוא ישן והם לא מנסים להעיר אותו. לאחר מכן הכוח יוצא והפלסטינים שהשתחררו הזעיקו גורמי רפואה שניסו להציל את חייו ללא הצלחה".

"עוד עלה מהתחקיר", אמר האלוף, "כי אחד החיילים נסע ברכב של הפלסטיני כחמישים מטר לאחר מעצרו על מנת להזיזו. בתחקרי לא מצאתי שהופעלה אלימות כלפיו מעבר לפעולות שנעשו בתהליך העיכוב".

באשר למסקנות מהאירוע אמר האלוף פוקס, כי מדובר ב"כשל ערכי חמור מאוד, קהות חושים של הכוח בנושא חמלה וכבוד האדם".

הוא הדגיש כי אסעד היה "תחת האחריות שלנו ובכל מקרה לא משאירים אדם על הרצפה", והוסיף: "היה צריך לבדוק את מצבו והאירוע שהיה שם הוא אירוע עם כשל ערכי חמור ביותר. יש פה טעות חמורה בהפעלת שיקול הדעת ובניגוד מוחלט לערכי צה"ל, אטימות".

עוד אמר, כי "בתחקיר עצמו הבנו שגם העיכוב לא עמד אל מול הפרופיל של האיש. אפשר היה להשאיר אותו ברכבו ולבצע פעולות אחרות. כל הפעולות שנעשו יחד - ההשתלטות עליו, האיזוק ועצם זה שהוא הונח על הרצפה הם תוצאה של שיקול דעת מוטעה".

הוא הוסיף כי מדובר ב"אירוע קשה מאוד וקשה לדמיין את המצב שבו הוא שוכב כך, במיוחד שהאחריות היא שלנו כצבא שעיכב אותו", והבהיר: "אין כאן מצב שמישהו תכנן שהאירוע יתגלגל כך באופן מכוון ואנחנו נלמד מהאירוע הזה".

"הפעילות המבצעית שבוצעה היא פעולה חשובה שצריך להמשיך אותה, אבל יש לנו אחריות לבצע את סוג הפעילות הזה בצורה מקצועית וערכית", סיכם.

במענה לשאלות כתבים אמר האלוף כי "בכל פעילות מבצעית צריך להפעיל שיקול דעת. זה מפגש של חיילים עם אדם קשיש שכנראה שתה קצת אלכוהול. גיל מבוגר הוא לא תעודת ביטוח לאפשרות שיכול להיות מבוצע פיגוע על ידי איש מבוגר, אבל דברים צריכים להיעשות בשיקול דעת על ידי מפקדים. הדחנו את המפקדים כי הם יכלו למנוע את האירוע ולכן הקצינים הם האחראים ולא החיילים".

עוד אמר, כי "מפקד הפלוגה שהודח הוא בחור חרדי שמאוד הרשים במהלך מסלולו הצבאי", וציין כי הוא "כועס עליו". יחד עם זאת הוסיף, כי "צריך לזכור שהגדוד מבצע פעילות מבצעית חשובה בצורה טובה מאוד. בגדוד 'נצח יהודה' יש אתגרים, אבל מדובר בלוחמים מעולים. יש מקום להעביר אותם לפעילות מבצעית בגזרות שונות. הם ישרתו בכל המקומות בגבולות המדינה".

לסיום אמר האלוף פוקס, כי התחקיר החל רק לאחר שהתקבל אישור לכך במקביל לחקירת מצ"ח שעדיין נמשכת.

דובר צה"ל רן כוכב התייחס גם הוא לאירוע, ואמר כי "מדובר באירוע חמור מאוד וכך סוכם בכל רמות הפיקוד בצבא. מבחינתנו מדובר באירוע חמור מבחינה ערכית וגם מבחינה מקצועית ופיקודית".