משרד החוץ האמריקאי הודיע הערב (שלישי) כי ארה"ב לא מסתפקת בהמלצות התחקיר צה"ל העוסק במותו של עמאר עבד אלמג'ד אסעד, פלסטיני כבן 80, לפני כשלושה שבועות, בצעדים שננקטו נגד המפקדים בגדוד "נצח יהודה" וכי הם מצפים לחקירה פלילית בנושא.

בהודעה שפורסמה מטעם משרד החוץ האמריקאי נכתב בין היתר כי הם "מצפים שהאחראים יתנו את הדין באופן מלא ומצפים לקבל מידע על התקדמות החקירה הפלילית בהקדם . ממשיכים להיות בקשר עם ישראל כדי לדון בתקרית המטרידה הזו. אין נושא חשוב יותר עבורנו משמירה על ביטחון אזרחים אמריקאים".

כזכור, על פי מסקנות התחקיר שהוצגו לרמטכ"ל, הוחלט כי מפקד גדוד "נצח יהודה" יינזף על-ידי מפקד פיקוד המרכז. בעניינם של מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה יינקטו הליכי הדחה מידיים והם לא ישרתו בתפקידי פיקוד משך שנתיים. על פי התחקיר, באירוע התרחשו כשל ערכי של כוח צה"ל וטעות בשיקול הדעת, תוך פגיעה חמורה בערך כבוד האדם. בתחקיר נקבע כי הכוח לא השתמש באלימות מעבר להתגברות על התנגדותו של אסעד, אך הכוח כשל בכך שעזב את המקום והשאיר את אסעד שוכב, מבלי לוודא את מצבו. 

הרמטכ"ל התייחס לממצאי התחקיר ואמר כי "עזיבת הכוחות את הזירה והותרתו של אסעד במקום מבלי לוודא את מצבו, מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה"ל ובמרכזם החובה לשמור על כבודו של כל אדם באשר הוא אדם". כמו כן הורה כי מסקנות התחקיר הפיקודי ולקחיו יילמדו ויוטמעו בקרב כלל הכוחות, על מנת למנוע הישנותם של מקרים דומים.