צה"ל פרסם אתמול את ממצאי תחקיר אסון הירי בשוגג ביחידת אגוז. בסיומו של תחקיר קשה עם מסקנות חמורות החליט הרמטכ"ל שלא לקבל את בקשת מפקד אגוז לסיים את תפקידו, והוא ימשיך לפקד על היחידה כאשר מינויו העתידי למפקד חטיבה בוטל.

סגן מפקד היחידה קצין בדרגת רב סרן, מפקד פלגה ומפקד הצוות שביצע את הירי הודחו מתפקידם. הסמג"ד ומפקד הפלגה יוכלו לחזור ולפקד על החיילים עוד שנתיים. מפקד היחדה סא"ל א' ימשיך אומנם בתפקידו אבל המינוי שלו לתפקיד מח"ט חטיבת מילואים בוטל וקידומו יעוכב בשנתיים.

ממצאי צוות המומחים שהוצגו פחות מחודש לאחר הטרגדיה בנבי מוסא חושפים תמונה קשה וחמורה של ההתנהלות ביחידת אגוז לאחר הגניבה של האמצעי לראיית הלילה, מלוחם שלאחר מטווח לילה התבקש להביא את גבולות הגזרה והשאיר את אפודו יחד עם האמר"ל, בפתח המטווח וכשחזר יחד עם לוחם נוסף גילו כי נגנב. 

מרגע הזה הראה שהיחידה יצאה מאיפוס ולא היה מי שיעשה סדר:  רצף של תקלות חמורות פעולות בניגוד לפקודות, בעיות בדיווח למג"ד ובעיקר בעיות של החלטות שהתקבלו בשטח שלא בשיקול דעת, בעיית מקצועיות ומשימות בסיסיות שיצאו ללא כל נוהל קרב בסיסי ותאום עם כוחות אחרים. במהלך יותר מ-24 שעות שחלפו מרגע גניבת האמר"ל התרחשו אירועים חריגים רבים ביחידה, סיורים מאולתרים של כוחות ביחידה שיצאו ללא תיאום ומכשירי, סריקות במאהלים בדואים באזור ואף אירועי בטיחות נוספים שהיו יכולים להיגמר באסון כאשר במקרה אחר פתח לוחם באש באוויר לאחר שסבר כי הוא מזהה חשוד.

רצף האירועים החריגים נמשך וצוות המומחים סבור כי התנהלות זו והעבודה שלא נעצרה זמן תרמה תרומת ניכרת לתוצאה הקשה. בשעה 23:00 בלילה שומע המפק"צ שיצא לבדו ללא תיאום לבצע סריקה באזור המטווחים, שמונה מטרים ממנו הוא מזהה שתי דמויות שהיו בטוחות שהוא בדואי מקומי שמעוניין לגנוב ציוד, הכוח השני מנה ארבע לוחמים, שלושה מפקדי פלוגות בהם גם איתמר ואופק שנהרגו ואחד הרס"פים.

אסון הירי בשוגג ביחידת אגוז (צילום: דובר צה''ל)
אסון הירי בשוגג ביחידת אגוז (צילום: דובר צה''ל)

במרחק של שמונה מטרים בלבד אחד מהשני מתרחש ההיתקלות עד עכשיו לא ברור מי ירקה ראשון אבל המפק"צ יורה שישה כדורים בשני המפל"גים שנמצאים מקדימה מנקדות ההבנה שלו הוא היה בטוח שמדובר במחבלים הוא נלחם על חייו. במהלך הירי הוא צועק, המפל"ג השלישי מזהה את הצעקה ומבין כי מדובר באחד הקצינים שלו וצועד חדל חדל וקורא בשמו של הקצין שחודל את הירי אבל מאוחר מדיי, אופק על פי העדויות עוד מספיק לשחרר צעקה. בצה"ל סבורים כי נוכח חומרת הפציעות לא היה ניתן להצילם.    

מנגד ובעוד הועדה החוקרת מצאה פערים בניהול השגרה בשבוע האימון ביחידת אגוז, בבדיקה שערכה יחידת מבקר צה"ל ביחידות אחרות, לא נמצאו חריגות בשגרת הפעילות. מהתחקירים עולה כי האירוע לא התרחש בשל בעיית אבטחה בשטחי האימונים ולא בשל פערים בהוראות הפתיחה באש. כמו כן, הועדה מצאה כי בשנים האחרונות ובדגש על שנת 2021 נקט צה"ל בפעולות רבות, שנמצאו כיעילות למניעת גניבות אמצעי לחימה בשטחי האימונים, דבר אשר הוביל לירידה משמעותית בגניבות בצה"ל.

לאור ממצאי התחקירים ומסקנותיהם, החליט הרמטכ"ל על ביטול מינויו של מפקד היחידה, סא"ל א', לתפקיד מח"ט 3 (אלכסנדרוני) וקידומו יעוכב בשנתיים. סגן מפקד היחידה, רב-סרן ר', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות. מפקד פלגה ב', רב-סרן י', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות. מפקד הצוות בפלגה ב', סגן נ', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי ביחידות לוחמות לצמיתות. סמל-ראשון ג', לוחם ביחידה, יודח מלחימה.

הרמטכ"ל מסר כי: "מדובר באירוע קשה וחמור ביותר שניתן וצריך היה למנוע אותו. האירוע נבע מליקויים במקצועיות, מאי-קיום פקודות ובראש ובראשונה מטעות חמורה בשיקול הדעת". הרמטכ"ל הוסיף כי "מקצועיות והקפדה על ביצוע הפקודות כלשונן הן שני צדדים של אותו מטבע, והן המאפשרות עמידה במשימה ושמירה על חיי אדם".

"מקצועיות ומשמעת הן גם הבסיס ליוזמה. אנו מחויבים בכל משימה להקפיד קלה כבחמורה על תכנון זהיר וקפדני של כל שלב וכל פרט במבצע, באימון ובכל פעילות בשגרה, תוך איתור מראש של נקודות כשל ותורפה העלולות להביא לתקלות. אל לנו להתפשר ולו במעט על בטיחותם, בריאותם וחייהם של חיילנו", הוסיף. 

האלוף במילואים נועם תיבון: "חוסר אחריות לייחס אירוע זה פרשנות של יוזמה וחתירה למגע בהקשר של ריבונות" מדובר באירוע שבו עליו בעיות חמורות מצד מפקדים בסוגיו מקצועיות, שיקול דעת חריגה מפקודת וכן דיווחים חסרים בעיקר במידע שהגיע למפקד היחידה על האירועים שהתפתחו לאחר גניבת הציוד הצבאי".

לצד החלטות אלה, הנוגעות במישרין באירוע הקשה, קבע הרמטכ"ל כי אין להסתפק במסקנות אישיות ויש לנקוט פעולות מערכתיות נרחבות למניעת מקרים מסוג זה. לפיכך, הורה על מספר מהלכים מערכתיים בכלל יחידות צה"ל, אשר מטרתם לעקור מן השורש נורמות פסולות, שהביאו לאירוע הקשה ביחידת אגוז ולהטמיע את הלקחים הנדרשים.

הרמטכ"ל הנחה כי בכלל יחידות צה"ל תיעצר שגרת הפעילות למשך שבוע, לצורך הטמעת 'סדרי בראשית' (פקודות ונהלים המגדירים את יסודות ההתנהלות הרצויים בשגרה, באימונים ובמבצעים). מטרת שבוע 'סדרי בראשית' תהיה ללבן מהיסוד את כלל נהלי השגרה, נורמות התכנון, אופן שילוח וביצוע של משימות ואת אופן מימושן של ההוראות והפקודות. כמו כן, הנחה על הטמעת פרק ניהול שגרת יחידה בכל הקורסים וההכשרות. 

בנוסף לתחקיר הפיקודי ולועדת המומחים, מתנהלת בגין האירוע חקירת המשטרה הצבאית, שבסיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית. ממצאי התחקיר הפיקודי ועדת המומחים הוצגו למשפחות אלחרר ואהרון.

כזכור, בחודש שעבר נהרגו רב-סרן אופק אהרון ז״ל בן ה-28, ורב-סרן איתמר אלחרר ז״ל, בן 26, מפקדי פלגה ביחידת אגוז, כתוצאה מירי של קצין אחר בעקבות טעות בזיהוי, במהלך פעילות אבטחה סמוך למחנה צה"ל בבקעת הירדן. 

השניים, ששירתו ביחידת הקומנדו, נהרגו הלילה, כאמור, כתוצאה מטעות בזיהוי שהובילה לירי דו-צדדי סמוך לבסיס בבקעת הירדן. האירוע הקשה התרחש במהלך פעילות אבטחה בסמוך למחנה צה"ל בבקעה. מצה"ל נמסר עוד כי ההודעה נמסרה למשפחותיהם, וכי נסיבות המקרה נבדקות.

רס''ן אופק אהרון ז''ל (מימין), רס''ן איתמר אלחרר ז''ל (משמאל) (צילום: דובר צה''ל)
רס''ן אופק אהרון ז''ל (מימין), רס''ן איתמר אלחרר ז''ל (משמאל) (צילום: דובר צה''ל)

במהלך האירוע ביצעו שני הקצינים פטרול, כאשר בשלב מסוים הבחינו בדמות חשודה ופתחו בנוהל מעצר חשוד לעברה. אותה דמות, קצין מאותה יחידה שחשש כי מדובר באירוע פח"ע, פתח לעברם באש והרג אותם.