שר הביטחון, בני גנץ, אישר היום (שלישי) את המלצות צוות הפעולה, שמינה בחודש שעבר, לבחינת הרחבת ההכרה בצוללי הקישון כנכי צה"ל. במסגרת ההמלצות נקבע כי משרד הביטחון יכיר בכל סוגי המחלות הממאירות, שבהן לקו מי שנחשפו למימי הקישון בחשיפה משמעותית ובכלל זה גם חניכי קורס חובלים שנחשפו למימי הקישון באופן רציף ואינטנסיבי, העולה על 30 ימים.

בראש הצוות עמד תא"ל (מיל') רן בשביץ וחבריו היו פרופ' תמר פרץ, ד"ר אופיר לבון, תא"ל (מיל') עמוס בן אברהם ועו"ד דורון נגרין, מזכיר הצוות. ההמלצות התקבלו לאחר קיום מספר מפגשים ומאות שעות עבודה בלימוד דו"חות ועדות העבר שבחנו את אירוע הקישון, פסיקות בתי המשפט וניתוח מחקרים ונתונים מהארץ ומהעולם.

צוות הפעולה התבסס על עבודתן של אותן ועדות עבר, ובחן קשת רחבה של מחקרים עדכניים, תוך התייחסות ל"השפעות המצרפיות" האפשריות של שילוב החומרים שנמצאו במי ובבוצת הקישון בזמן קיום הפעילות הצבאית במימי הנחל, וההשפעות המצרפיות של דרכי החשיפה. 

שר הביטחון בני גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
שר הביטחון בני גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

שר הביטחון בני גנץ אמר: "אנחנו עושים צדק היסטורי עם מי ששלחנו להילחם עבורנו - והיום אנו צריכים להילחם עבורם ועבור משפחותיהם. זהו צדק מאוחר, אך לא מאוחר מדי עבור רבים ועבור המשפחות. ההכרה שלנו כמדינה וכמערכת ביטחון כמו כל רפורמת נפש אחת, היא אמירה ברורה - אנחנו אחראים לשלוח את החיילים לקרב, לאימונים, ולפעילות הצבאית - אנחנו גם אחראים להחזיר אותם בריאים ושלמים, ולטפל באלו שנפגעו. אני מבקש לפנות ללוחמים, למשפחות ולציבור הישראלי ולהבטיח - מדינת ישראל תמיד תהיה אתכם. אתם חוד החנית, וכך נתייחס אליכם".

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל מסר: "משרד הביטחון ואגף השיקום משתנים- בגישה, ביכולות ובטיפול בנכי צה"ל. הרחבת ההכרה בצוללי הקישון היא ביטוי נוסף לתהליך השינוי שאנחנו עוברים למען נכי צה"ל, ברפורמת "נפש אחת". אין בהמלצות שקיבלנו היום כדי להטיל דופי בוועדות קודמות שעסקו בצלילות בקישון. צוות הפעולה הצביע על חידושים מדעיים, רפואיים ורגולטוריים, בארץ ובעולם, שמאפשרים לנו כעת להרחיב את ההכרה ללוחמים נוספים שהקריבו את גופם ובריאותם למען ביטחון המדינה".