בתום פעילות מודיעינית ומבצעית משותפת של שב"כ, ימ"מ וצה"ל, סוכלה חוליית טרור בת שלושה מחבלים מאיזור שכם, אשר אחראית לשורה של פיגועי ירי בגזרה לעבר כוחות צה"ל ואזרחים ישראלים בשבועות האחרונים. על כך, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, צבי יחזקאלי, שוחח היום (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM, והתייחס לתוצאות שנראה בשטח לאחר חיסול החוליה.

בפתח השיחה, התייחס יחזקאלי לחשש מפני התחדשות הפיגועים על ידי ארגון הפת"ח: "בחלקו הפת"ח בוחר באופציית הפיגועים. שלושת המחוסלים בשכם הם מגדודי חיילי אל אקצא והנה אנחנו רואים כרגע שאותם צעירים חמושים שהיו אמורים להיות צייתנים ומקבלי מרותה של הרשות הפלסטינית בוחרים בדרך השל הפיגועים. אני לא יודע אם כל הגדודים יחזרו לפיגועים אבל יש התעוררות שאומרת 'אנחנו הפלסטינים לא יכולים לסמוך על הרשות אנחנו רואים שמאבק הירושה בפתח אין לנו אלא האופציה החמושה' וזו בשורה מדאיגה לישראל".

"זה שיש זרוע צבאית לפת"ח שמשתפת פעולה עם הג'יהאד האסלאמי אנחנו צריכים להתעורר לדבר הזה. המציאות בשטחים היא שמפלגת השלטון של אבו מאזן גייסה את כל החמושים לשירות מנגנוני הביטחון ואמרה להם 'בואו תהיו שוטרים' ובאיזשהו שלב הם התייאשו וזו נקודת הייאוש. ברגע שהם מאיימים ככה על ישראל זה אומר שנפתח פה בחשבון", הוסיף.

לדבריו, "ישראל עכשיו, ואני חושב שכבר קודם לכן, צריכה להיערך לזה שאנשי הפת"ח יחזרו להיות פעילים חד וחלק. עצם החיסול הראה שישראל נערכה וראתה את התופעה הזו ועשתה את החיסול הזה. יש לחיסול הזה מסר גדול מאוד. זה אומר שכל תא של מפלגת שלטון הפת"ח שיתעורר כתוצאה ממצבה של הרשות הפלסטינית יטופל כארגון טרור". 

לאחר מכן, נשאל מה האינטרס של ארגון הפת"ח בחידוש הפיגועים, לאור הצהרותיו של אבו מאזן: "אבו מאזן לחוד ומציאות לחוד. בשטחים בשנה האחרונה מתחיל להתעורר מאבק הירושה, יודעים שבאיזשהו שלב אבו מאזן יעזוב את הזירה במותו וכבר מתכוננים לדבר הזה. אין ספק שהדבר הזה יהיה אלים, השטח אוגר נשק. מצד שני תסתכל מה קורה בחברון ומה קורה בג'נין, הרשות לא יכולה להטיל את מרוצה על סכסוכי חמולות בג'נין. גם השליטה של הרשות הפלסטינית רופפת. כל קבוצה שרואה את עצמה בעלת אינטרס מתחילה להתחמש ולקחת נשק ליד לקראת אותו היום ובהכרח זה ישפיע עלינו. כמות הנשק בחברון זה דבר מדאיג ביותר".

בהמשך, יחזקאלי התייחס למצבה של הרשות הפלסטינית בחברון, על רקע סכסוך החמולות בעיר: "לפני 15 שנה אחד מחמולה ג'עברי רצח מישהו מחמולה עוויווי, שילמו להם מעל 50 אלף דולר ל15 שנה, ביום שפקעו 15 השנה נרצח בנו של השייח ג'עברי ואז התפתחה תקרית אלימה למשך כמה חודשים עד שהייתה רודנא גדולה מאוד והיא שוב התפוצצה. מדובר על מאות כלי נשק, הנזקים מעורכים ב־20 מיליון שקלים לרכוש וחברון סוערת כל לילה בירי בין הבתים, שריפת בתי עסק וכו, וכל זה בגלל הסכסוך הזה. זה קורה כי הם חמושים וכי המבנה הבסיסי של הפלסטינים הוא שבטי". 

בסיום, התייחס להחלטת הפת"ח להשהות את התיאום הביטחוני עם ישראל אמר: "נלקחו כמה החלטות בפורום של אשף. הרשות הפלסטינית היא אומנם תולדה של אשף אבל ההחלטה הזו ולא להכיר בישראל מראה לך דבר אחד - ככל שממשלת גנץ־לפיד־בנט נותנת הטבות לאבו מאזן אנחנו מקבלים את הדבר ההפוך מצד אש"ף. אנחנו צריכים להתכונן ליום שבו הפלסטינים יפנו עורף לכל הדברים הללו ויבחרו באופציה החמושה".

"זה סימלי. כרגע ההחלטה הזו כי זה לא לביצוע. אבו מאזן לא יבצע את זה, אכן קוראים לו לעשות את זה אבל אבו מאזן לא יעשה את זה. הוא ישתמש בזה כקלף לבוא לומר לישראל 'תראו כמה הסביבה שלי מקצינה בגלל הפעולות שלכם'. בפועל אבו מאזן צריך את התיאום הביטחוני כי זה עוזר לו לשלוט", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm