במערכת הביטחון מעריכים מניסיון העבר כי התחממות בשייח ג'ראח עשויה להשפיע על המצב הביטחוני גם ברצועת עזה, שבה נשמר השקט בחודשים האחרונים. אולם, לצד האיומים של חמאס סבורים במערכת הביטחון כי מוקדם לראות בכך סימן להסלמה כבר בימים הקרובים.

מוחמד חמאדה, אחד מדוברי חמאס, אמר אתמול: "תקיפות המתנחלים בשייח ג'ראח הן משחק באש בירושלים, שעשוי להדליק את כל פלסטין". חמאדה קרא לפלסטינים להתגייס למען תושבי השכונה, והוסיף כי ישראל "מתעסקת בחומר נפץ שיכול להתפוצץ לה בפנים".

חמאס, כפי שפרסמנו בשישי האחרון ב"מעריב", הגביר בחודשים האחרונים את מאמצי ההתעצמות שלו ברצועה תוך מעורבות הולכת וגדלה של איראן. בישראל סבורים כי הארגון מעדיף בשלב זה, כתשעה חודשים מאז מבצע שומר החומות, לעסוק בשיקום הרצועה ובהתעצמותה.

מהומות בשייח ג'ראח (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מהומות בשייח ג'ראח (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בראש ובראשונה פועל ארגון הטרור לשפר את היכולות הרקטיות שלו ואמצעי לחימה נוספים כדי להגיע לרמת דיוק גבוהה, שתשנה באופן מהותי את היכולות שלו לכוון ולפגוע במטרות, ולצד זה שיקום מערך המנהרות ההגנתיות וההתקפיות שלו.

החודשים האחרונים מצביעים על כך שחמאס שומר על השקט ברצועה מסיבותיו. אולם, לקחי העבר ובוודאי המחויבות של ארגון הטרור להוביל את הקו הניצי נגד ישראל כאשר הג'יהאד האסלאמי נושף בעורפו, כפי שהיה בשומר החומות, מלמדים שהתחממות בירושלים עשויה להוביל להתחממות ברצועת עזה. כלומר במערכת הביטחון מתייחסים ברצינות לאיומים של חמאס ומבינים שצריכים להיות מוכנים גם לאפשרות כזאת.

על פי הערכות אלו, אנשי חמאס שחיזקו במהלך שומר החומות את מעמדם כ"מגיני ירושלים", לא יוכלו להרשות לעצמם לשבת על הגדר, אם וכאשר להבות העימותים בין היהודים לערבים בשייח' ג'ראח יתגברו.

בתוך כך, הפלסטינים דיווחו אמש על הרוג אחד וכמה פצועים במהלך עימותים בין פלסטינים לבין כוחות צה"ל בכפר סילת אל־חרתיה בצפון השומרון. בכפר מתגוררים המחבלים הנאשמים במעורבות בפיגוע הירי בחומש, בו נרצח יהודה דימנטמן. בחודש שעבר ביתם מופה על ידי כוחות הביטחון לקראת הריסה ואיטום. על פי הדיווחים, נרשמו חילופי אש במקום, מהם נהרג פלסטיני אחד. בצה"ל הגיבו ואמרו כי הם "בודקים את הדיווח".