פורקים מהרכב, מרססים ונעלמים: תיעוד הפעילות לחיסול חוליית המחבלים בשכם בשבוע שעבר שנקלט במצלמת אבטחה סמוכה פורסם היום (שני) ומראה כיצד כוחות של הימ"מ הגיעו עם הרכב הצבאי אל המחבלים, פרקו מהרכב, פתחו באש וירו עשרות כדורים עד לחיסולם של שלושת המחבלים החמושים

חיסול חוליית מחבלים בשכם, קרדיט: רשתות ערביות

המחבלים שחוסלו הם אשרף אלמבסלט, אדהם מברוכ ומוחמד אל-דח׳יל, מגדודי חללי אל-אקצה של הפתח, שהיו חברים בחולייה שהייתה אחראית לשורה של פיגועי ירי בגזרה לעבר כוחות צה"ל ואזרחים ישראלים בשבועות האחרונים. גורם בטחוני מסר כי מדובר בחולית טרור שהייתה בבחינת פצצה מתקתקת והתכוונה להוציא אל הפועל פיגועים נוספים. כמו כן, ברכבם של המחבלים נמצאו שני נשקים.

הפעולה המוצלחת לסיכול החוליה הגיעה בתום פעילות מודיעינית ומבצעית משותפת של שב"כ, ימ"מ וצה"ל, שהובילה לסגירה על המחבלים ולחיסולם המהיר. זאת לאחר שכוחות הימ"מ פעלו בשטח במשך כיומיים בניסיון ללכוד את המחבלים.

לאחר שהגיע מודיעין מדויק של השב"כ, הצטרפו לפעילות גם כוחות מסתערבים של הימ"מ. לאחר שהמחבלים הגיעו לנקודה שאליה רצו בימ"מ שיגיע הרכב, לוחמים על מדים פרקו מהרכבים. שהבחינו בנשקים על המחבלים, פתחו באש וחיסלו את השלושה.

שלושת המחבלים שחוסלו בשכם (צילום: רשתות ערביות)
שלושת המחבלים שחוסלו בשכם (צילום: רשתות ערביות)

מפקד הימ"מ, נצ"מ ח', אמר לאחר הפעולה: "בשבועות האחרונים היחידה נערכה עם שירות בטחון כללי וצהל על מנת לעצור חוליית מחבלים שמבצעת פיגועי ירי נגד כוחות צה״ל במרחב שומרון. כוחות היחידה והשב״כ פעלו סביב השעון בכדי לעצור את חברי החוליה. הלוחמים פעלו במקצועיות, דבקות במשימה תוך חתירה למגע. ברשות החוליה נתפסו 2 נשקי m16 במהלך המעצר ניסו לפתוח באש ונוטרלו. שיתוף הפעולה של היחידה השב"כ וצה"ל הינו שובר שיוויון בלחימה בטרור, חוליות המחבלים ידעו שהשב״כ והימ"מ בשת״פ צה"ל יגיעו לכל מחבל שינסה לפגוע בכוחותינו ובאזרחי מדינת ישראל". 

שר הביטחון, בני גנץ, אמר: "‏אני משבח את צה"ל, השב"כ והימ"מ שחיסלו היום את חוליית המחבלים שביצעה פיגועי ירי בשבועות האחרונים. אני הנחתי להגביר את הפעילות מול חוליות הירי ואני שמח שהייתה כאן חתירה למגע תוך ניצול אפקטיבי של האמצעים בשטח. לא נאפשר לטרור להרים את הראש. צה"ל פועל בכל אחת מגזרות הפעולה שלו - צפון, דרום, מזרח, מערב, קרוב ורחוק, מעל הקרקע ומתחת לקרקע, ומידי פעם מקבלים תזכורות קינטיות למה שראיתם עכשיו".

גם מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, התייחס לאירוע והוסיף: "בשבועות האחרונים לוחמי הימ"מ היחידה הלאומית ללוחמה בטרור, שב"כ וצה"ל ביצעו פעולות אינטנסיביות  כנגד חוליית מחבלים אלימה שביצעה פעולות טרור כנגד כוחותינו ובאזרחים. הכוחות ביצעו פעילות מקצועית ונחושה תוך סיכון ממשי לחייהם וזיהו את חוליית המחבלים האלימה חמושה בנשקים. הלוחמים פתחו באש לעבר החולייה וסיימו את אירוע ההתקלות בזמן קצר". 

רכבם של שלושת המחבלים (צילום: רשתות ערביות)
רכבם של שלושת המחבלים (צילום: רשתות ערביות)

התגובה הפלסטינית לחיסול לא איחרה לבוא וכיום לאחר מכן הוועד המרכזי של תנועת הפת"ח הודיע שהוא משהה את התיאום הביטחוני של הרשות הפלסטינית עם ישראל. המועצה הפלסטינית המרכזית אמרה כי התיאום הביטחוני יבוטל עד אשר "מדינת ישראל תכיר במדינת פלסטין בגבולות 67' ובירתה מזרח ירושלים".

בהודעה הרשמית נכתב כי "המועצה החליטה להפסיק את ההתחייבויות של אש"ף עם הכיבוש". עוד נכתב כי המועצה הטילה על הוועד הפועל של אש"ף "לפעול עם שאר המנגנונים על מנת ליישם את ההחלטה, בהתאם לאינטרס הלאומי של העם הפלסטיני".

במקביל לכך, זעם התעורר ברחוב הפלסטיני בעקבות החיסול, ארגוני הטרור איימו להגיב נגד ישראל ובהנהגת הרשות הפלסטינית קראו לחקירה בינלאומית. מושל שכם, איברהים רמדאן, הודיע כי תתקיים שביתה כללית בעיר. מזכ"ל תנועת פת"ח בשכם, מוחמד חמדאן, מסר כי החיסול הוא "פשע נבזי" ואיים כי התנועה "תגיב לפשעים של המתנחלים וכוחות הכיבוש הישראליים".

בחמאס קראו לפעיליהם להצטרף למסע הלוויה של שלושת המחבלים כדי "להרגיז את האויב ולשלוח מסר ברור, שההתנגדות היא דרכנו להשיב את הזכויות השדודות שלנו". הג'יהאד האסלאמי והזרוע הצבאית של גדודי אל-קודס הכריזו כי ,"הפשע הפחדני הזה רק יגביר את כוחה של ההתנגדות שלנו, את הנחישות להמשיך בנתיב ההתנגדות והג'יהאד".

ממשלת הרשות הפלסטינית קראה להקים ועדת חקירה בינלאומית לבחינת "הפשע האיום" בשכם ופנו לאו"ם ולארגוני זכויות האדם לגנות את ישראל "ולהביא את המבצעים לדין". "אנחנו קוראים לבית הדין הבינלאומי למלא את תפקידו", נמסר ממשרד החוץ.

מיד לאחר החיסול, הגיעו רבים לזירה וקראו לנקום את מותם של השלושה. גם ברשתות החברתיות פורסמו קריאות לנקמה והאשימו את ישראל ב"פשעים חמורים". אולם היו גם מי שהצביעו על הנהגת הרשות כמי שמסייעת לישראל.

"איפה שירותי הביטחון של הרשות של מחמוד עבאס?", תהה אדהם אבו סלמייה, מוביל דעה פלסטיני בטוויטר. "באור יום ובלב שכם, שלושה מטובי בנינו חוסלו!! איך הם נכנסו? איך הם נהרגו? איך הכוחות הציוניים הטרוריסטיים האלה נסוגו אחרי הפשע שלהם? זוהי חרפה שאסור שתימשך בגדה של הגאווה והכבוד".