הפעם הראשונה שחיזבאללה שיגר כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) לעבר ישראל התרחשה למעשה כבר לפני כמעט 18 שנה, עוד לפני מלחמת לבנון השנייה. ב־2005, באירוע נוסף, מזל"ט צילום ששיגר חיזבאללה הצליח לצלם ולתעד מעל נהריה ויישובים נוספים וחזר ללבנון, כמו בסוף השבוע הנוכחי.

במקרים הללו המטרה העיקרית הייתה אז תודעתית - וחיזבאללה ניצל את הזדמנות לעקוץ את ישראל. הערך המבצעי מגיחות צילום אלה בוודאי לא היה גבוה.

בנימין נתניהו הציג את המל''ט האיראני (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
בנימין נתניהו הציג את המל''ט האיראני (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

במלחמת לבנון השנייה כבר התרחשה קפיצת מדרגה, וחיזבאללה שיגר לפחות שלושה כלי טיס בלתי מאוישים שנשאו חומרי נפץ. שניים מאלה חצו את הגבול לשטח ישראל ויורטו בידי מטוסי חיל האוויר. יש לציין כי כחלק משיתופי הפעולה בין חיזבאללה ואיראן, הכטב"מים הלבנוניים דומים מאוד לדגמים האיראניים.

הזירה הנוספת של ישראל מול איראן, שנפתחה בסוריה, הובילה לתקריות דומות גם מהגבול ברמת הגולן, והמשמעותית ביותר התרחשה בפברואר 2018. כטב"מ איראני חדר לשטח ישראל והופל על ידי מסוק קרב.

ירי נ''מ של חיזבאללה לעבר כטב''מ ישראלי (צילום: רשתות ערביות)
ירי נ''מ של חיזבאללה לעבר כטב''מ ישראלי (צילום: רשתות ערביות)


לאחר מכן, במהלך התגובה הישראלית בתקיפת עמדת השיגור בסוריה, הופל מטוס קרב F16 של חיל האוויר באמצעות מערכות ההגנה הסוריות - והאירוע כמעט וגרר התלקחות משמעותית בשני צדי הגבול. במהלך המבצע האחרון ברצועת עזה ביקשו האיראנים להראות פעלתנות בגבול סוריה ושיגרו כלי טייס שעליו הורכבו חומרי נפץ – וגם הוא הופל על ידי חיל האוויר.

בישראל מעריכים כי חיזבאללה ביצע בשנים האחרונות קפיצת דרך משמעותית מאוד ביכולות שלו בכל הקשור לכטב"מים, ובמלחמה הבאה צפוי הארגון הלבנוני־שיעי לעשות בהם שימוש גם לצורך השגת פגיעות מדויקות יותר במטרות איכות. האירוע בסוף השבוע, לעומת זאת, בוצע באמצעות כלי טיס פשוט יותר, כאשר המטרה המרכזית שלו היא תודעתית, כחלק מהמאבק סביב הפעילות של חיל האוויר בשמי לבנון.