אלוף (במיל') עמוס גלעד, בכיר לשעבר במערכת הביטחון, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM על ההסכם המסתמן עם איראן בשיחות הגרעין בווינה וטען כי הממשלה הקודמת נכשלה בטיפול בסוגיית הגרעין האיראני: "זה אחד הכשלים הנוראיים בהיסטוריה שלנו, איך הגענו למצב שאיראן מחליטה אם היא תהיה בעלת נשק גרעיני או לא?". 

בפתח דבריו הוא הסביר כי "איראן נחושה לפתח נשק גרעיני. המדיניות הקודמת של הממשלה הקודמת נכשלה כישלון חרוץ כי תרמנו כנראה לשכנע את הנשיא טראמפ לבטל את ההסכם, שהיה אומנם גרוע אבל צריך לשקול את האופציות. ביטול ההסכם הוא הדבר הכי גרוע, הוא הביא את איראן לסף פיתוח נשק גרעיני בכפוף להחלטה. זה מצב בלתי נסבל".

"עומד להיות הסכם נוסף, לזה התייחס שר הביטחון, אלא אם האיראנים ברוב שחצנות לא יחתמו. אם הם יחתמו על הסכם הוא וודאי יהיה גרוע כי לפי האיראנים תוך כמה שנים הם אמורים לפתח נשק גרעיני אבל עדיף לדחות את זה עכשיו ולהתעצם מול הדבר הזה, מה שהממשלה הקודמת לא עשתה כמו שצריך. במישור האזורי האיראנים למרבה הצער התקדמו ביכולות של פגיעה בישראל". 

"צה"ל חייב לעבור התעצמות נוספת מסיבית, מערכת ההגנה צריכה לעבוד שדרוגים ואנחנו צריכים ברית עם ארה"ב. אי אפשר לתקוף באיראן בלי ארה"ב. יש לנו סוג של נס שמדינות ערב שהיו אויבותינו הפכו להיות בעלות ברית ביטחונית ולמעשה נרקמת פה מעין ברית אזורית שתתמקד בהגנה כפי שפורסם בימים האחרונים. כל הדברים האלו משלבים כוח ותבונה". 

 הוא הוסיף ואמר: "הטראומה שלי זה שנפלה בחיקי הזכות להציג לראש הממשלה ב-96' ולראות שראש הממשלה הכיר באיום האיראני, איך הגענו למצב שאיראן מחליטה אם היא תהיה בעלת נשק גרעיני או לא. זה לא יאומן, זה אחד הכשלים הנוראיים בהיסטוריה שלנו, בממשלה הקודמת שמכרה את הטיפול באיראן. זה הורג אותי. כשראש הממשלה אומר שזה מה שצריך לעשות אני מציע לעשות הפוך, לבנות את הבית מהיסודות לתקרה. לבדוק מה אפשר לעשות, לעשות את זה חשאית ואחר זה להתגאות שעשינו את זה – אחרת זה יוצר בעיה של אמון".

"אני דוגל במבחן התוצאה, עשינו פעולות מדהימות באיראן. הרמטכ"ל פעל תחת הנחייה או תחת הבנה שהוא יכול לפעול כי יש הסכם שהאיראנים מכבדים אותו מהאינטרסים שלהם לא להתעצם בנשק גרעיני. התוצאה היא שאיראן הגיעה אל סף יכולת לפתח נשק גרעיני בניגוד להחלטה. לכן עכשיו אנחנו מדברים על אסטרטגיה היא צריכה להיות שונה מהקודמת, לעבוד מבחן של תרחישים ולראות שהיא בעלת מימוש. להגיד שעושים כך וכך והאיראנים יתקדמו עוד זה לא טוב".

על משמעות הברית עם ארה"ב אמר: "ברית הגנה פורמלית היא דבר לא נכון מבחינת ישראל כי אני לא מצליח לדמיין אמא ישראלית אחת שתסכים שהבן שלה ילחם באפגניסטן וגם צריך לחשוף יכולות שיש לך. זה רק יקשה על ישראל ואין בזה צורך מעשי. היחסים האלו צריכים תמיד לעבור שדרוג. ארה"ב מבחינת יכולות היא מעצמה וככל היא תעתיר עלינו משפע היכולות שלה, גם בנשק וגם בטכנולוגיות, אפשר תמיד להגיע לשיא נוסף. ארה"ב בעלת יכולות עליוניות, אין לנו חלופה לארה"ב". 

על האפשרות שישראל תבצע תקיפה עצמאית באיראן אמר: "אי אפשר לעשות את זה בלי תיאום עם האמריקאים, זה לא עיראק ולא סוריה".

על תקרית הטיסן של חיזבאללה אמר: "אני לא בטוח שזה טיסן, על פי הפרסומים של הערבים זה מזל"ט ידוע. זאת אומרת שזה לא טיסן. האיראנים מתעצמים לאחרונה באמצעות בעלי בריתם השונים, הם מעצימים יכולות בליסטיות ולאחרונה גם מל"טים חמושים. החיזבאללה אומר 'תראו אלו היכולות שלנו'. יש לו נטייה להקל על המודיעין ולהכווין אותו מה לחפש. האם צפויה עלינו התקפה? לא. אבל מבחינת מגמות בעניין הכוח זה מגמות מסוכנות. הקשרים שלנו עם הערבים מתהדקים בין היתר על בסיס האיומים המשותפים האלו".

כשנשאל מה מפריע לאיראנים להפעיל את החות'ים מולנו הסביר: "הרתעה. הם עוסקים בבניין כוח, שם ההרתעה לא עובדת אז הם בונים עוד יכולות. הם נרתעים מהפעלת כוח כי יש לנו חיל אוויר ומודיעין עוצמתיים. המזל"ט הזה או מה שזה היה הוא תחת הכותרת של בניין כוח. ההתפרצות יכולה להיות ביום מפתיע".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm