במערכת הביטחון לא מופתעים מפרטי ההסכם המתגבש בווינה בין המעצמות לאיראן. בחודשים האחרונים שיקפו האמריקאים לישראל את רצונם קודם כל לחזור למסגרת הסכם דומה לזה שהם פרשו ממנה בתקופת הנשיא דונלד טראמפ - ורק לאחר מכן לדון עם איראן בניסיון לשפר את פרטי ההסכם ולהרחיק את טהרן מיכולת גרעינית צבאית.

במערכת הביטחון העריכו כי מידת ההשפעה על האמריקאים בסוגיה זו נמוכה, במיוחד לאור העובדה שבמידה רבה בממשל החדש סימנו את ישראל כגורם משמעותי שהאיץ לתפיסתם את ממשל טראמפ לבצע משגה אסטרטגי ולפרוש ממסגרת ההסכם.

לצד הבעיות, החורים ונקודות התורפה שיש בהסכם, לדעת ישראל, העמדה המובילה כרגע במערכת הביטחון היא שגם להסכם גרוע יש תמורות חיוביות לישראל, למשל עצירת ההתקדמות המיידית של איראן בגרעין ועצם העובדה שמדובר בהסכם מחייב.

במערכת הביטחון לא שוגים באשליות כי ההסכם, אם וכאשר ייחתם, יביא ליציבות באזור, ירסן את התוקפנות של איראן במזרח התיכון ויעצור את החימוש של גורמים עוינים במזרח התיכון.

במידה רבה החשש הישראלי הוא כי במציאות של הסכם, שבה יוסרו סנקציות מאיראן, היא תשקיע משאבים רבים יותר בהתעצמות חיזבאללה, חמאס וארגוני טרור נוספים הנמצאים בעימות מול ישראל.

גורם ביטחוני אמר ל"מעריב" כי נוכח המציאות בישראל צריכים להסתכל גם על הצדדים החיוביים בחתימה על הסכם, בכך שהוא יאפשר לנו היערכות טובה יותר מבחינה צבאית מול איראן.

לפי הגורם זה לא מושלם ורחוק מכך, אבל במידה מסוימת עדיפה מסגרת של הסכם מאשר מציאות ללא הסכם כלל, שבה האיראנים ממשיכים להתקדם.

כך או כך, לדבריו קו לעומתי כלפי האמריקאים או ניסיון לייצר לחץ פוליטי פנימי שם יהיה משגה חמור מאוד וצריך להימנע מכך. בוודאי כאשר האמריקאים עסוקים כעת במשבר מול הרוסים.

הגורם הדגיש כי האמריקאים מבינים היטב את החופש שלנו להגן על עצמנו, ולכן מיותר לייצר בעת הזו מתיחות מדינית מול וושינגטון.