בטקס מרגש שהתקיים במסגרת התוכנית "גדולים במדים", התגייס יובל מלכה בן ה־18, אחד התינוקות שנפגעו בפרשת רמדיה - מהסיפורים הקשים ביותר שידעה המדינה. על אף הקשיים והאתגרים, יובל הפך לחייל מן המניין.

פרשת רמדיה זעזעה את ישראל ב־2003, בעקבות הפנייתם של תינוקות רבים, שנפגעו מצריכת הפורמולה הצמחית של החברה, לחדרי מיון בבתי חולים בישראל. התרכובת הצמחית של המזון לתינוקות, כך הסתבר, הייתה פגומה, עקב חסרונו של ויטמין B1, ההכרחי להתפתחות המוחית של התינוק. חמישה מהתינוקות מתו בשלבים שונים לחייהם, ורבים אחרים נפגעו בצורה חמורה וסובלים מליקויים בהתפתחות מערכת העצבים עד היום.

רמדיה (צילום: רויטרס)
רמדיה (צילום: רויטרס)


"עברנו עם יובליק הרבה תהפוכות ומשברים", מספרת אמו, עו"ד אירין לוי, שליוותה אותו לגיוס. "הוא סובל מפיגור שכלי בדרגה בינונית ומהפרעות התנהגות קשות, מקבל תרופות פסיכיאטריות חזקות, וזה עדיין לא תמיד עוזר לייצב אותו. יובל מאוד אוהב את המדינה ואת סמליה ובשבילו להתגייס זה עולם ומלואו. בזכות ההיכרות שלנו עם 'גדולים במדים' הוא גם ישולב במערך הדיור של העמותה".

יו"ר העמותה האלוף (במיל') גבי אופיר מסר: "לראות בחור שעבר כל כך הרבה משתלב בצה"ל ממלא אותי בסיפוק. יש פן מרגש נוסף בסיפור והוא שאביו של יובל שירת תחת פיקודי, והיום הבן שלו משרת במסגרת תוכנית שייסדתי. זה משנה חיים ומאפשר לו ולאחרים כמוהו להשתלב בחברה כמו כל אזרח".

"גדולים במדים" היא תוכנית ייחודית של עמותת יד לילד מיוחד, מייסודה של הרב מנדי בליניצקי, המשמש כמנכ"לה. עד כה שולבו בעזרתה יותר מ־1,500 צעירים וצעירות בעלי מוגבלויות שונות ב־60 בסיסים בצה"ל. הם משרתים במגוון תפקידים, ונתמכים על ידי צוות מקצועי של העמותה. נשיא העמותה ראש המוסד היוצא יוסי כהן.