תופעת הפלישה הבדואית לשטחי אש יוצרת כאב ראש רציני לגורמים ביטחוניים ואזרחיים כאחד. שטחי האש הפכו בין היתר לחממות לגידולי סמים, למקומות מועדים לגניבת ציוד, ולפי גורמים מעורים - אף מקשים לבצע אימונים צבאיים ופוגעים במורל.

בנוסף, לפני ימים אחדים פורסם ב"מעריב" על פלישות בדואיות חדשות שזוהו בשטחי עוטף ירושלים, סמוך למעלה אדומים ולכביש מספר 1, המוביל מים המלח ובקעת הירדן לירושלים.  מדובר בשתי התיישבויות בדואיות חדשות שנבנו שלא כחוק בשטחי אש. הן מצטרפות לעשרות מקרים של בנייה בדואית בלתי חוקית בעוטף ירושלים, ובכלל זה בח'אן אל־אחמר. תלונות הוגשו למינהל האזרחי ולגורמי האכיפה.

בועז עידו, יו”ר פורום עוטף ירושלים, אומר כי “מדינת ישראל חייבת לשמור על אדמות המדינה ועל שטחי האש של צה”ל. כל בנייה בלתי חוקית היא אסורה. בוודאי כשהיא מיועדת לתפיסת אדמות מדינה וכשהיא על צירים מרכזיים. אני קורא לראש הממשלה ולשר הביטחון לפעול ביד קשה נגד התופעה”.

מארגון “עד כאן” נמסר כי “מציאות שבה הבדואים מגדלים סמים בתוך שטחי האש של צה”ל היא עוד צעד באובדן המשילות של ישראל ופוגעת בצה”ל. אסור לתת לבדואים לעשות בארץ כבשלהם, והגיע הזמן שראשי מערכת הביטחון יתעוררו ויפסיקו את החרפה הזו”.

בעקבות “הפלישה הבדואית” הושקה “מגן הנגב”, מערכה לחיזוק ההגנה וההרתעה בגבולות, בשטחי האש ובמחנות צה״ל. המערכה מובלת על ידי המשטרה, צה״ל, השב״כ וגופים נוספים. עיקריה הם: צמצום ההברחות בגבולות, השמדת חממות סמים בשטחי האש, חיזוק אבטחת המחנות בדרום ומאמץ מלווה בתחום החינוך וההסברה.

כמו כן הוגברה האכיפה בשטחי האש, ובבסיסי הדרום נוספו אמצעים טכנולוגיים לבקרה ומעקב. בחודש האחרון גם הוקמה פלוגת ימ״ס חדשה, תחת פיקוד המרכז הלאומי לאימונים ביבשה (מל״י) במרחב בסיס צאלים, כדי לסייע במאמץ הגנת המחנות ומניעת חדירה לבסיסי צה״ל במרחב.

גורמים במערכת הביטחון מסרו כי “מערכת הביטחון מבצעת פעילויות אכיפה נגד עבירות בתחום התכנון והבנייה בשטחי C. זאת כחלק מחובתה לשמור על הסדר הציבורי ועל שלטון החוק. כלל פעילויות האכיפה מבוצעות בהתאם לסמכויות ולנהלים, וכן בכפוף לסדרי העדיפויות ולשיקולים המבצעיים”. כמו כן, בשנת 2021 ביצע המינהל האזרחי למעלה מ־120 פעילויות אכיפה נגד בנייה בלתי חוקית במרחב עוטף ירושלים.