"דו שיח אלים": האם מיקומה של ישראל כמתווכת בין אוקראינה לרוסיה, ומיצובה הבינלאומי כשחקנית בליגת המעצמות הגדולות מרתיע את איראן, והאם האיומים של פוטין מתגמדים לעומת הביצועים שלו בשטח? ראש התוכנית לביטחון לאומי באוניברסיטת חיפה פרופ' גבי בן דור שוחח הבוקר (שני) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5fm והביע דעתו על הסוגיות הבוערות.

"הרוסים מבינים שישראל מהלכת בין הטיפות, ומעריכים את זה", אמר החוקר תחילה. "חוץ מזה, הם רואים בישראל מדינה חזקה, פרטנר אפשרי למלחמות הגיאו־פוליטיות שלהם במלחמות על המזרח התיכון". בכל הנוגע לשיבוש היחסים עם משטרו של פוטין, העריך: "אני לא חושב שהיחסים התקלקלו בגלל מה שקורה שם. להפך, ישראל נזהרת מאוד שלא לפגוע בכבודה של רוסיה, ולא הצטרפה באופן חד משמעי לגינויים למיניהם".

"האיום יותר חזק מהביצוע", התייחס גם לפיקודו של פוטין על המבצע הצבאי הרחב באוקראינה. "אנחנו ראינו את זה במשחקי פוטין באוקראינה. פוטין עשה שגיאה. הוא גייס 150 אלף חיילים לאיים על אוקראינה. אם הוא היה ממשיך לאיים על אוקראינה הוא יכול היה לקבל את מה שהוא רצה". 

שיחות המו''מ בין רוסיה לאוקראינה (צילום: Maxim Guchek/BelTA/Handout via REUTERS)
שיחות המו''מ בין רוסיה לאוקראינה (צילום: Maxim Guchek/BelTA/Handout via REUTERS)

"האיראנים נזהרים מישראל"

ומה באשר למלחמה הישראלית בגרעין האיראני? בן דור התייחס גם לכך: "האיראנים אוהבים להילחם דרך שליחים, ולא באופן ישיר", טען. הוא התייחס לתקיפה שביצעה לעבר מתחם השגרירות האמריקאית בעיראק בסוף השבוע: "איראן נזהרת לא להרגיז שאת ישראל באופן ישיר. התקיפה האיראנית בעיראק מאותתת לנו שיש כללי משחק שאסור לעבור עליהם, שיש כללים חדשים, קווים אדומים. ביחסים הבינלאומיים זה נקרא דו שיח אלים".

נזק ממתקפת הטילים האיראנית בארביל, עיראק (צילום: רשתות חברתיות ערביות)
נזק ממתקפת הטילים האיראנית בארביל, עיראק (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

"האיראנים מפרשים נכון את החולשה האמריקאית ואת הנחישות הישראלית", המשיך. לסיכום אמר: "אני חושב שהאיראנים מבולבלים ואין להם מסקנות ברורות והם תוקפים בעיראק, אבל צריך להיזהר עם זה כי עדיין לא ראינו את התגובה של ארצות הברית שמשתנה קצת. הם מקבלים קצת יותר אומץ, קצת יותר נחישות, וקצת יותר חשק להשתמש בכוח".