תקיפת קונסוליית ארה"ב בעיראק: בהמשך להערכות של גורמים אמריקאים, גם בישראל העריכו כבר מהשלב הראשון כי תקיפת הטילים בארביל אינה קשורה בשום דרך לניסיון לפגוע בקונסוליה האמריקאית או במטרות אמריקאיות אחרות. 

את הפרסומים על היקף הפגיעה והמטרות שלה, כפי שפורסמו בדיווחים זרים, יש לקחת בערבון מוגבל, אך לצד זאת בישראל לא מזלזלים בפעולה האיראנית. כך או כך ההבנה בישראל היא שהאירוע אינו קשור לארה"ב, וההקשר שלו הוא חלק מהמערכה המתנהלת בין ישראל לאיראן.

"יש פה אירוע גדול בהרבה, החשבון פתוח"

כתבנו טל לב רם שוחח הבוקר עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והסביר כי "היעד לא היה אמריקאי, והוא גם לא קשור ישירות לשני ההרוגים של כוח קודס. יש פה אירוע הרבה יותר גדול, החשבון פתוח".

בפתח דבריו הסביר לב רם כי "עיראק-ישראל-איראן זה משולש שאנחנו לא שמים לב אליו הרבה בדרך כלל, אם בסוריה יש דברים שנמצאים מאחורי הקלעים והם בעמימות מאוד גבוהה, אז בעיראק זה עוד הרבה יותר. נדמה לי שאם מסתכלים נכוחה על השבועיים-שלושה האחרונים, יש הסלמה. זה גם בפעולות שאנחנו בטח לא יודעים את כולן".

רגע השמדת המל''ט האיראני (צילום: דובר צה''ל)
רגע השמדת המל''ט האיראני (צילום: דובר צה''ל)

לדבריו, הנטייה היא לזלזל בתקיפה האיראנית בעיראק, מה שיהווה טעות עבור ישראל: "אני מציע לא לזלזל, לא באירוע שבו יודעים לירות טילים מדויקים לנקודה מסוימת, אני מציע לא לזלזל בניסיון ואני מציע לא לזלזל במסר שהם העבירו לעיראק. שים לב למה שהאיראנים אומרים, 'ישראל פועלת מחבל כורדיסטן ולא בפעם הראשונה'".

"הם בעצם מעבירים אתמול מסר אפילו חצי מאיים לממשל. תוסיפו לזה עוד אירוע מסתורי שגם הוא קורה בשבועות האחרונים, ועל פי דיווח בתקשורת הזרה - בדרך של שותפות, הופל מל"ט באזור עיראק שיצא מהכיוון של איראן לישראל, אחרי זה תקבלו את ההקשר של הפרסום הישראלי שמתייחס לאירוע של הפלה לפני שנה, בכלל באזורים אחרים, אבל ההקשר שלו להווה", המשיך.

עוד הוא הוסיף כי "כשאתם לוקחים את החודש האחרון, אתם רואים עליית מדרגה. אתם רואים עליית מדרגה בהצהרות וגם בפעולות. במשך שנתיים מתנהלת מערכה, אני לא אקרא לזה מלחמה. יש אירועים שקורים על בסיס - אם לא יומי, אז שבועי".

בנוסף, הוא התייחס לקריסת אתרי הממשלה אתמול, אשר גם היא מיוחסת להאקרים איראנים: "אין אמירה חד משמעית, צריך לזכור שיש קבוצות פרו איראניות שעובדות בחסות הממשל וכדומה. אבל התקיפה עצמה היא לא ברמה הגבוהה של תקיפות סייבר".

לסיום, לב רם ניתח האם האירועים האחרונים ישפיעו על התקדמות המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין, לקראת חתימה על הסכם: "אני חושב שלא. אני חושב שגם באיראן וגם בישראל מבינים היטב שהעניין הזה לא קשור. אלה ערוצים שיימשכו, ולא רק שהם יימשכו, הם יקצינו כי יהיה יותר כסף לאיראנים. בינתיים מי שמקשה על ההסכם זה הרוסים וזה מאינטרסים שלהם, וזה הפוך על הפוך, כי הם מבינים שאם כסף איראני נכנס ואם נפט איראני נכנס, והם בסנקציות, הם המפסידים הגדולים. זה בכלל לא קשור אלינו".  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm