פריצת דרך נוספת במערכת הלייזר הקרקעי: במערכת הביטחון מעריכים כי בתוך שנים בודדות יהיה ניתן להציב מערכת הגנה מבוססת לייזר כמענה משלים לכיפת ברזל. שר הביטחון בני גנץ אישר הזמנה לפיתוח וייצור של מערכת לייזר רב עוצמה ליירוט רקטות ופצמ"רים- מאות מיליוני שקלים יוקצו כבר בשלב הראשון, פיתוח המערכת אינו משותף לארצות הברית.

בתקופה הקרובה צפוי להיחתם החוזה של מערכת הביטחון מול חברת רפאל שמוביל את הפיתוח של מערכת מגן אור ובימים הקרובים צפויה להיחתם הסכם ההזמנה וההתקשרות מול חברת רפאל.

לאחר שלאחרונה בחודשים האחרונים התקיימו דיונים מסכמים ולאחר ששר הביטחון בני גנץ אישר להקצות לטובת הפרויקט מאות מיליוני שקלים, מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל יחתום על ההזמנה בימים הקרובים ולאחריה יחל תהליך מואץ של פיתוח המערכת והיעד הוא כי בשלב הראשון תוצב המערכת בעוטף עזה.

פריצת הדרך האחרונה מתאפשרת לאחר שהניסוייים האחרונים הוכיחו יכולת לייזר חשמלי רב עוצמה בהספק של 100 קילו וואט. המשמעת של פריצת הדרך הזו שבמערכת הביטחון וברפאל סבורים כבר עכשיו כי ניתן לפתח מערכת הגנה משלימה למערכת כיפת ברזל ושרביט קסמים שתהיה מסגולת להתמודד בצורה טובה בשלב הזה עם איומים כמו רקטות ופצמ"רים לטווחים קצרים של כעשרה קילומטרים וגם עם מל"טים.

בני גנץ ברפאל (צילום: משרד הביטחון)
בני גנץ ברפאל (צילום: משרד הביטחון)

בכך למעשה תתאפשר יכולת משלימה להתמודדות עם פצצות המרגמה ועם איומים נוספים לטווחים קצרים איתן לכיפת ברזל יש תורפות ביכולות ההתמודדות  כפי שבאה לידי ביטוי בסבבי ההסלמה מול רצועת עזה. לצד מענה הגנתי טוב יותר שצפויה המערכת לספק אל מול איומי הטווחים הקצרים.

יתרונות נוספים צפויים בכך שלמשה מהרגע שהמערכת מוצבת אין צורך בניהול לוגסטיקה של חימוש שינוע ורכב, ולמעשה לאחר השלב של פיתוח וייצור המערכת שמוערך במאות מיליוני שקלים, יירוט באמצעות לייזר חשמלי הוא עניין של שקלים בודדים.

במערכת הביטחון וברפאל מדגישים כי מדובר במערכת משלימה לכיפת ברזל והרעיון המארגן בשלב הזה שכיפת ברזל ומערכת הלייזר תופעלנה במקביל שכאשר ניתן יהיה לפעיל את מערכת ההגנה מבוססת לייזר חשמלי בהתמודדות עם איומים קצרי טווח ובהינתן שלא תהיה מגבלת ביטחונית יתועדף השימוש במערכת הלייזר.

במערכת הביטחון מדגישים כי הוחלט להתקדם לשלב ההתקשרות והחוזה לאחר שהוכחה פריצת דרך וייתכנות מבצעית. במערכת הביטחון אומנם סבורים כי יתכנו קשיים ומהמורות בדרך אבל אופטימיים מאוד לגבי ההיתכנות להעמיד מערכות הגנה משלימות ראשונת כבר בשנים הקרובות, זאת לאור התוצאות בניסויים האחרונים והיכולת לפרוץ את גבול עוצמת ההספק של מאה קילו וואט ואיכות קרן הלייזר והיכולת למקד אותה כך שניתן לבצע באמצעותה פגיע באיומים שונים ואולי בעתיד לבצע זאת אפילו מעל שטח אויב. 

שר הביטחון בני גנץ אמר: "אנחנו עושים היום צעד דרמטי וחשוב לעבר שינוי בזירת הקרב, ושדרוג בביטחון תושבי ישראל מול האיומים שהולכים ומתפתחים על גבולנו מעזה, מלבנון ומסוריה, בחסות איראן וארגוני הטרור".

מנכ"ל רפאל אלוף במיל' יואב הר אבן הוסיף: "רפאל גאה להוביל את פיתוח ואספקת מערכת מגן אור, מערכת לייזר רב עוצמה הראשונה מסוגה בעולם, זו תוכית אסטרטגית ואבן דרך משמעותית לשדרוג יכולות מערך ההגנה של מדינת ישראל".

ראש מחקר מחקר ופיתוח במפא"ת, תת אלוף יניב רותם: "הבשלת תוכני הפיתוח וההצטיידות המבוססת על טכנולוגיית לייזר רב עוצמה הינה תוצר של השקעה רבת שנים שמובילה חטיבת מו"פ במפא"ת. ההחלטה שקיבלנו להצטייד במערכות נשק לייזר תוביל קפיצת מדרגה משמעותית ביכולות ההגנה האווירית".