"ישראל צריכה לשמור על הצירים הראשיים ללא בנייה": האם המלחמה הבאה תתאפיין במרד אזרחי בסגנון מה שהתרחש בערים המעורבות בעיצומו של מבצע "שומר החומות"? מפקד הגיס הצפוני לשעבר, אלוף במיל' גרשון הכהן, שוחח הבוקר (שני) עם יואב מינץ בתוכניתו "קפאין" ברדיו צפון 104.5fm וטען - האתגרים שצה"ל ייאלץ להתמודד איתם יהיו גם פנימיים.

אמש הודיעו כוחות הביטחון על מעצרם של סייענים לארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה. על כך אמר הכהן: "צריך לברך את ההישג של תפיסת האנשים האלו. שום דבר לא מובן מאליו, אבל צריך להבין שהדבר הזה לא ממש חדש. עוד מהעולם העתיק כשרוצים לכבוש עיר הכי טוב לקבל שיתוף פעולה עם אנשים מבפנים. הפוטנציאל הזה קיים, תמיד מנסים לבנות אותו, גם צה"ל ידע להשתמש בו. זו קלאסיקה של הכנה למלחמה".

"מדינת ישראל צריכה להתכונן למצב שתהיה לה לחימה גם בזירת הפנים", הוסיף להעריך. "זה אומר שכוחות שיצטרכו לנוע על החזית יצטרכו לפלס את דרכם בלחימה או במאבק. מדינת ישראל כבר היום צריכה לאבטח את הצירים באופן כזה שלא תהיה עליהם בנייה, כי צירי התנועה הראשיים הם העורקים שיאפשרו את תנועת הכוחות". הכהן טען: "הבאתי את זה גם לדיון במועצה לביטחון לאומי כי המועצה לתכנון ובנייה במחוז הצפון, כשהוא מקבל תוכנית בנייה הוא אומר ש'הוא לא איש ביטחון ולא מעניין אותו'".

ניסיון הברחת סמים בגבול לבנון, צילום: דובר צה"ל

"מדינת ישראל בכל המקומות צריכה לשמר את הצירים הראשיים ללא בנייה", אמר עוד, "בטח שלא של ערבים. יהודים לא ירדו לחסום צירים בצורה הזו במהלך מלחמה".

"זה מאמץ של תשתיות שהוא חובה", המשיך הכהן בדבריו. "תנועת הכוחות מצד לצד של החזית היא תנאי. זה לא רק למען הכוחות, אלא גם למען היישובים. לכן, צריכה להיות גם יכולת אבטחה על הצירים. כדי שהיישובים לא יהיו ניתנים לכיתור צריכה להיות היתכנות של כוחות, אין מספיק כוח מילואים ייעודי לעניין הזה.

לסיכום השווה את המלחמה הפנימית הצפויה בעתיד בישראל, להערכתו, למצב השורר בשבועות האחרונים בפלישה הרוסית לאוקראינה: "כדאי ללמוד גם ממה שקורה באוקראינה - האזרחים הם המרכיב החזק שעומד מול צבא רוסיה, האזרחים מגוייסים".