אתמול העלה מפקד פלוגה במילואים פוסט לפייסבוק, ובו פנה באופן חריג ללוחמים במילואים מוכשרי טנק מרכבה סימן 3 להצטרף ליחידתו עקב חוסר בכוח אדם בה. על פי טענת קצינים בכירים במילואים, המקרה מבטא בעיה מערכתית חמורה של פערי כוח אדם בגלל מעבר חטיבות סדירות למרכבה סימן 4. כמו כן, יש חוסר בהכשרות ובהסבות של לוחמי שריון שהשתחררו מצה"ל כדי לאייש יחידות מילואים שעדיין מצוידות במרכבה סימן 3.

שעון קיץ 2022: מתי מזיזים את מחוגי השעון שעה אחת קדימה?

בפוסט החריג שהוסר לאחר פניית "מעריב" לתגובה מדובר צה"ל, כתב מפקד הפלוגה: "אחיי לוחמי השריון! לא מוצאים את עצמכם בעולם המילואים?! שובצתם ביחידה לא רלוונטית?! רוצים לקחת חלק בשירות משמעותי עם תוכנית אופרטיבית רלוונטית ומאתגרת? פלוגה בגדוד ... חטיבה ... מחפשים לוחמים סימן 3 (מט"קים מוזמנים גם לפנות). הפלוגה עשירה בכוח אדם איכותי ומחפשת חברים נוספים שיצטרפו לשורותיה", ציין המ"פ והשאיר את פרטי ההתקשרות אליו.

משיחות עם קצינים נוספים במילואים נאמר כי מהמקרה הזה אפשר להבין את הבעיה הרחבה יותר שנוצרה: חטיבה 188, שנהגה עד כה להזין ולספק את אנשי המילואים לחטיבה המדוברת, עברה הסבה למרכבה סימן 4. כך הולך ונוצר פער שמעמיק, כמו גם ביחידות אחרות במילואים, בבעלי הכשרות למרכבה סימן 3.

הפוסט המדובר (צילום: צילום מסך רשתות חברתיות)
הפוסט המדובר (צילום: צילום מסך רשתות חברתיות)

מפקד הפלוגה בחר בדרך מקורית לנסות ולגשר על הפערים שלו, אך הבעיה בסוגיה זו רחבה יותר ודורשת פתרון מערכתי. זאת בייחוד על רקע של החלטות נוספות שפגעו, לדברי הקצינים, ביציבות מערך המילואים בשריון בעקבות פירוק, צמצום וסגירה של יחידות. אף באחד המקרים נעשה הדבר, לאחר שחטיבת מילואים כבר עברה הכשרות למרכבה סימן 4. קצין אחר הוסיף: "במקום שהדברים יתנהלו באופן יזום ומערכתי, מפקדים בשטח מאלתרים פתרונות בגלל פערים שנוצרו".

מנגד, טוענים גורמים צבאיים בשם זרוע היבשה כי חטיבות המילואים המחזיקות בטנק מרכבה סימן 3 נמצאות באחוזי איוש גבוהים, וכי כחלק מהסבת חטיבה 188 ומעבר כל המערך הסדיר לטנק מרכבה סימן 4, יבוצעו הסבות למרכבה סימן 3 לחיילים טרם יציאתם לשירות המילואים. אולם, קציני מילואים מעידים על מצב אחר שבו כבר עכשיו נוצר פער במוכשרי מרכבה סימן 3, שיכולים לשרת במילואים ביחידות אלה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מדובר ביוזמה מקומית של מפקד פלוגה מתוך כוונה לאתר מועמדים נוספים לתפקיד. כוח האדם בעוצבת ראם ובחיל השריון משובץ בתהליך סדור בזרוע היבשה". עוד אמרו בדובר צה"ל כי לאחר פרסום הפוסט נעשה יישור קו בחטיבה בנושא נוהלי העבודה המקובלים והפוסט הוסר.