ישראל פועלת בשבועות האחרונים כדי לשכנע את ממשל ביידן לחתום על עסקה למכירת מטוסי F-15 מתקדמים למצרים, כך אמרו לוואלה! שני בכירים במערכת הביטחון. מאמצי השתדלנות הישראלים הם עדות לעומק מערכת היחסים הביטחונית בין ישראל לבין מצרים בשנים האחרונות ולניסיונות הישראלים לשפר את היחסים בין קהיר לוושינגטון.

בשנה האחרונה חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים דורשים מממשל ביידן להתנות את הסיוע הצבאי למצרים בשיפור מצב זכויות האדם במדינה. בד בבד, חברי קונגרס אחרים מקפידים לוודא שבכל עסקת נשק עם מדינה ערבית הממשל יבהיר כי זו אינה פוגעת ביתרון האיכותי של צה"ל באזור. לכן, תמיכה ישראלית במכירת מטוסי ה-F-15 למצרים עשויה לסייע בשכנוע ממשל ביידן והקונגרס לאשר את העסקה.

בשבוע שעבר אמר המפקד היוצא של פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית, הגנרל פרנק מקנזי, בשימוע בוועדת השירותים המזויינים של הסנאט, כי הממשל מתכנן לאשר את מכירת מטוסי ה-F-15 המתקדמים למצרים. הוא הוסיף כי העסקה הייתה בדיונים תקופה ארוכה.

בכירים במערכת הביטחון אמרו כי עסקת ה-F-15 עלתה בשנה האחרונה, כשמצרים החלה לבחון מחדש עסקה אחרת שהיא חתמה עם רוסיה בשנת 2018 לרכישת מטוסי קרב מתקדמים מדגם Su-35. ממשל טראמפ איים על מצרים כי יטיל עליה סנקציות אם תשלים את העסקה עם הרוסים. המצרים טענו אז כי הם פנו לרוסים כיוון שארצות הברית לא הייתה מוכנה למכור להם מטוסי קרב מתקדמים.

המצרים החלו לבחון מחדש את העסקה כבר לפני חודשים ארוכים, על רקע קשיים של רוסיה בייצור המטוסים בגלל הסנקציות הבינלאומיות שמוטלות עליה. הסנקציות החדשות שהוטלו על רוסיה לאחר הפלישה לאוקראינה רק הגדילה את הספקות במצרים לגבי עסקת המטוסים עם רוסיה וחיזקה את הרצון לקדם עסקת חליפית עם ארצות הברית.

בכירים במערכת הביטחון שביקרו בשבועות האחרונים בוושינגטון אמרו לבכירי הבית הלבן, משרד ההגנה ומשרד החוץ בוושינגטון כי הם תומכים בעסקת ה-F-15 עם מצרים. הבכירים הישראלים אמרו כי עדיף גם לארצות הברית וגם לישראל שהצבא המצרי יצטייד במערכות נשק אמריקניות ולא במערכות נשק מרוסיה ומסין. בכיר במערכת הביטחון אמר לוואלה! כי ישראל מודאגת כבר זמן רב מהמתיחות ביחסים בין ארצות הברית לבין מצרים וסבורה שחיזוק ושיפור היחסים בין שתי המדינות האלה הוא אינטרס ישראלי.

אחרי חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים, החלה ארצות הברית לספק למצרים סיוע צבאי שהגיע לכ-1.3 מיליארד דולר בשנה. רוב הסיוע משמש לרכישת אמצעי לחימה מארצות הברית. מצרים הפכה למדינה השנייה בהיקף הסיוע הצבאי שהיא מקבלת מארצות הברית, אחרי ישראל.

בעקבות ההפיכה הצבאית במצרים וסילוק שלטון האחים המוסלמים ב-2013, ממשל אובמה עצר כמה עסקאות נשק עם מצרים. מאז, החלה ירידה בהיקף עסקאות הנשק בין מצרים לארצות הברית, והצבא המצרי עבר לרכוש חלק גדול מהנשק שלו מרוסיה. בחודש ינואר האחרון הודיע שר החוץ האמריקני טוני בלינקן כי הוא ממשיך להקפיא 130 מיליון דולר מהסיוע הצבאי האמריקני למצרים, לאחר שהמצרים לא טיפלו בתלונות אמריקניות לגבי מצב זכויות האדם במצרים.

דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר כי ממשל ביידן מקיים התייעצויות שוטפות עם מצרים לגבי צורכי הביטחון שלה. לדבריו, הסיוע הצבאי האמריקני למצרים הוא חלק חשוב מהשותפות האסטרטגית בין המדינות והוא עוזר למצרים לשמור על היציבות במזרח התיכון.