בלילה של 14 במאי 2021, בעיצומו של מבצע שומר החומות, החלו עשרות כלים משוריינים של צה"ל להתקרב לגבולה הצפוני של עזה, וידיעה על תחילתה של כניסה קרקעית הופצה לעיתונות העולמית. מדובר היה במבצע הונאה שנועד לגרום לכמה שיותר פעילי חמאס להיכנס למנהרות ההגנתיות שחפרו – ואז להביא למותם. בדיעבד התברר כי המבצע לא השיג את מטרותיו וכי רק פעילי חמאס בודדים נהרגו במנהרות, כפי שפורסם לראשונה ב"מעריב". כעת נחשפים פרטים חדשים על אודות מבצע ההונאה שכשל.

מפרטים שהגיעו ל"מעריב" עולה כי מפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין הציג עמדה מנוגדת לזו שהוצגה בדיון והמליץ לרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי לשמור את התוכנית האסטרטגית. בכירים אחרים במטכ"ל, ובהם ראש אמ"ן תמיר הימן ומפקד פיקוד הדרום אליעזר טולדנו, לא הסכימו עם האלוף נורקין, וטענו כי יש הזדמנות להכריע את תפיסת הפעולה התת־קרקעית של חמאס בעזה באמצעות המבצע.

השתלשלות העניינים החלה ב־11 במאי, בדיון שהתקיים במטה הכללי בראשות הרמטכ"ל כוכבי. הדיון התרחש לאחר שצה"ל הצליח לסכל ולהרוג 14 פעילי חמאס בשתי מנהרות התקפיות. המחבלים נערכו לביצוע פיגוע באזור המכשול, בלי לדעת שצה"ל, באמצעות היכולות החדישות שלו, מצליח לעקוב אחריהם במדויק ולחסלם. בדיון עלתה השאלה אם הסיכול "שרף" את היכולות של צה"ל ובכך פוגע בהיתכנותן של שתי תוכניות מגירה גדולות שהוכנו מראש: מבצע שמטרתו פגיעה בבכירי חמאס מתחת לפני האדמה, ומבצע נוסף שכונה "מכת ברק", שנועד לגרום למחבלים רבים להיכנס למנהרות לקראת כניסה קרקעית של צה"ל לרצועה, ולחסלם שם.

בדיון העריכו במטכ"ל כי אין קשר בין הפעולה לחשיפת היכולות, ואז עולה האפשרות של ביצוע שימוש בתוכנית "מכת ברק" כבר במבצע הנוכחי. סגן הרמטכ"ל דאז האלוף אייל זמיר אמר כי הפעלת התוכנית משנה את התכלית האסטרטגית של מבצע שומר החומות, ובסיכום הדיון נתן הרמטכ"ל כוכבי אור ירוק למבצע "מרודד", ולהוסיף גם תקיפת מטרות נוספות. ב־12 במאי התקיימה הערכת מצב נוספת, לאחר ש־18 מחבלים, ובהם כמה בכירים בחמאס, חוסלו מתחת לפני האדמה. טולדנו אמר בדיון כי בחמאס מדברים על כך שהם חוששים לרדת למנהרות, והוסיף כי ספק אם ניתן יהיה להפעיל את מבצע "מכת ברק" לאחר סיום המבצע הנוכחי. בכך המליץ למעשה לבצע את "מכת ברק", אף שהוא לא תוכנן להיערך בסבב הלחימה הנוכחי.

מטוס קרב F-35 של חיל האוויר (צילום: מרק ישראל סלם)
מטוס קרב F-35 של חיל האוויר (צילום: מרק ישראל סלם)

ראש אמ"ן תמך בעמדה שהציג טולדנו. "אני רוצה לספר סיפור של ניצחון על חמאס בתת־קרקע", הכריז. בניגוד לשניהם, הטיל מפקד חיל האוויר ספק בהצלחת המבצע ואמר לכוכבי כי "אנחנו ממצים את המערכה האווירית, ואני ממליץ ללכת לסגירה (לפעול לקראת סיום המבצע - טל"ר)". קמ"ן פיקוד הדרום, שנמצא יחד עם האלוף בפיקוד הדרום ונוכח בשיחת הווידיאו, סיפר גם על סוג של התחייבות כשאמר: "אם לא יהיו תנאים, לא נפעיל את התוכנית. אני אדע להגיד את זה".

נורקין הוסיף ואמר לרמטכ"ל: "לוקח לנו חמש־עשר שנים לבנות תוכנית כזו. בוא נשמור אותה", אך עמדתו לא מתקבלת, וטולדנו אומר כי "עם 20 כלי רכב נצליח להכניס 200 פעילי חמאס מתחת לאדמה". כוכבי מסכם על 20 כלים לביצוע ההונאה ותנאי של 100 מחבלים הרוגים מתחת לאדמה כדי להפעיל את המבצע. "כמו שעשינו חגורה שחורה לג'יהאד האסלאמי, נעשה לחמאס צוק איתן קומפקטי", אמר למשתתפי הדיון.

חשוב להדגיש כי ההבנה הייתה כי גם אם יירדו 100 מחבלים אל מתחת לאדמה, רק כרבע מהם ייהרגו בתקיפה. שם המבצע שונה ל"דרום כחול", והסיכום היה כי גם 100 מחבלים הרוגים לצד הריסת המנהרות ייחשבו להישג, ובהתאם לכך לא שונתה תוכנית החימוש של חיל האוויר. עם זאת, בליל הביצוע הוחלט לבסוף לבטל את היעף השני שתוכנן, מתוך הבנה שככל הנראה אין בביצועו תכלית מבצעית נוספת.

תגובת צה"ל: "ככלל איננו נוהגים להתייחס לפרסומים מדיונים סגורים. חלק גדול מהפרסומים הוצאו מהקשרם, חלקם אינם מדויקים ובחלק מהדברים מדובר בשקרים של ממש. נציין שהוצאת מידע מתוך דיון מסווג ובמיוחד תוך כדי לחימה מהווה עבירה".