ברקע שיחות המשא ומתן בין איראן למעצמות בנושא הגרעין, עולה החשש מצד ישראל ובנות בריתה באזור כי הסכם כזה יסלול את דרכה של איראן לנשק גרעיני בתוך זמן קצר. יחד עם זאת, החשש גובר כאשר מתגברים הדיווחים כי ארה"ב שוקלת לבצע צעד מרחיק לכת עבור הרפובליקה האסלאמית, ולהסיר את משמרות המהפכה מהרשימה השחורה של ארגוני הטרור. זאת, בתמורה להבטחה איראנית כי תפעל להורדת ההסלמה באזור ותמנע פגיעה באמריקאים.

במידה ואכן יגיעו להסכמה, יהיה זה אירוע דרמטי, לא רק עבור איראן אלא עבור האזור כולו. משמרות המהפכה של איראן וכוח קודס בראשו, פועלים באופן קבוע על מנת לחמש קבוצות טרור ומיליציות תומכות איראן בכל אזור המזרח התיכון, מארגון חיזבאללה בלבנון, דרך המיליציות השיעיות בעיראק ועד ארגון החות'ים בתימן. בתוך כך, "מועצת ההתנגדות הלאומית של איראן", ארגון אופוזיציה הפועל מצרפת ואלבניה, חשף לאחרונה רשת ענפה של כוח קודס, המגייס לוחמים מעיראק, סוריה, לבנון ומדינות אפריקה על מנת שישמשו בעתיד כלוחמי פרוקסי עבור המשטר באיראן. 

החשיפה לא מפתיעה, שכן אנליסטים מערביים מדווחים באופן קבוע על כך שאיראן פועלת נגד ישראל ומדינות המפרץ באמצעות שליחים, כמו חימוש החות'ים בתימן באמצעות טילים בליסטיים, טילי שיוט וכלי טיס בלתי מאוישים. בינואר האחרון, חשף עיתון ה"ניוזוויק" כי משמרות המהפכה העבירו לידי החות'ים, מל"טים מדגם "שהאד 136", בעלי טווח טיסה של 2,200 ק"מ. איראן ממשיכה בכל עת את מרוץ החימוש שלה נגד ישראל ובעלו בריתה באזור, וממשיכה גם לפתח טילים בליסטיים אשר מסכנים את ביטחונה של ישראל.

מגוון הטילים הבליסטיים של איראן הוא רחב היקף, בעוד שהטילים הראשונים של המדינה התבססו על טילי סקאד שהובאו מצפון קוריאה, בשנים האחרונות איראן חשפה שורה של טילים לטווח בינוני וארוכי טווח מתוצרת עצמית. האלוף עלי ג'עפרי, לשעבר מפקד משמרות המהפכה, תיאר את תוכנית הטילים כ"תשובה למערב", ורמז בצורה פומבית על התמיכה האיראנית בקבוצות טרור באזור. לדבריו, "מטרתה להגן על האומה שלנו ועל המדינות המדוכאות באזור שעשויות לבקש עזרה מהרפובליקה האסלאמית".

ארגון תעשיות התעופה האיראני (IAIO) פיתח לאורך השנים טילים בליסטיים שונים, כמו ה"שיאהב-3"-(Shahab-3), מטאור בפרסית, הנמצא בשימוש משמרות המהפכה והמבוסס על ה-Hwasong-7 הצפון קוריאני. הטיל בעל ראש נפץ של 1,200 ק"ג, מסוגל לאיים על מטרות בטווח של 1,300 ק"מ, ועל כן גם על ישראל.

גורמים באיראן מדווחים באופן סותר על אורכו, ועל פי הערות, אורכו נע בין 15.6 מטרים ל-16.58. השיהאב משתמש בהנחייה של מערת ניווט אינרציאלית ומעניקה לו דיוק של 2,500 מטרים. על פי הערכות, הייצור הראשוני של הטיל החל כבר בשנת 1998 ונכון לשנת 2017, איראן פרסה כ-50 משגרי טילים של השיהאב 3.

טיל שיהאב-3 האיראני (צילום: ARASH KHAMOUSHI/AFP/GettyImages)
טיל שיהאב-3 האיראני (צילום: ARASH KHAMOUSHI/AFP/GettyImages)

טיל שיהאב-3 האיראני (צילום: SHAIEGAN/AFP via Getty Images)
טיל שיהאב-3 האיראני (צילום: SHAIEGAN/AFP via Getty Images)

לצד ה"שיאהב-3", איראן פיתחה גם את הטיל ה-"סג'יל"-(Sejjil), בעל טווח מרבי של 2,000 ק"מ, ונמצא בשימוש של חיל האוויר של משמרות המהפכה. הניסוי הראשון בטיל התרחש בשנת 2008 על מנת לבדוק מערכות הנחייה וניווט משופרת. בשנת 2009 שוב בוצע ניסוי בטיל, כאשר במבחן התוצאה, הטיל הגיע לטווח של 1,900 ק"מ.

על פי הדיווחים השונים, אורכו של הטיל הוא כ-18 מטרים ובעל ראש נפץ של 700 ק"ג. גורמי מודיעין מדווחים כי הגרסה המתקדמת של הטיל, הסג'יל-3, נמצא כעת בפיתוח, ולפיהם הטיל יהיה בעל טווח מרבי של 4,000 ק"מ.

טיל ה''סג'יל'' האיראני (צילום: ATTA KENARE/AFP via Getty Images)
טיל ה''סג'יל'' האיראני (צילום: ATTA KENARE/AFP via Getty Images)

לצד זאת, חיל האוויר של משמרות המהפכה חשף בשנת 2015 את טיל ה-"Emad". המרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון מעריך כי הטיל, גרסה משופרת של השיאהב-3, בעל טווח של 1,700 ק"מ ובעל יכולת לשאת ראש נפץ במשקל של 750 ק"ג. לפי הדיווחים, העימאד פותח עם מערכת הנחייה ובקרה מתקדמת אשר נותנת לו דיוק מרבי של עשרה מטרים. בינואר 2021, איראן טענה כי ביצעה ניסוי בטיל ופגעה ביעד באוקיינוס ההודי במרחק של 1,800 ק"מ.

שר ההגנה האיראני לשעבר, חוסיין דהקאן, הצהיר במהלך ניסוי שבוצע בטיל בשנת 2015 כי זהו הטיל האיראני הראשון שניתן לשלוט בו ולהנחות אותו עד לפגיעה במטרה. גורמים באיראן מתעקשים כי העימאד הוא נשק קונבנציונלי בלבד וכי אינו מסוגל לשאת ראש נפץ גרעיני. עם זאת, ארה"ב מצידה אישרה כי הניסוי האיראני בוצע בטיל "המסוגל לספק נשק גרעיני", והוא בוצע תוך "הפרה ישירה" של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1929.

כוח משמרות המהפכה של איראן ממשיך להצטייד בטילים בליסטיים שיכולים לשאת גם ראש נפץ גרעיני ומסוגלים לאיים על ביטחונה של ישראל. לאור זאת, נראה כי ההקלה המשמעותית של ממשל ביידן, להסיר את הכוח מרשימת ארגוני הטרור, תאפשר לו להמשיך ולהתחמש, ואף לחמש את קבוצות הטרור המאיימות על ישראל ובנות בריתה באזור ללא כל הפרעה.