ד"ר סמיר סובחי מחאמיד, ראש עיריית אום אל־פאחם, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על פיגוע הירי אמש בחדרה, אותו ביצעו שני מחבלים תושבי עירו.

"אני מאוד מופתע. אנחנו מגנים כל רצח בהיותו רצח. מבחינתי, המעשה לא צריך להיעשות. רצח הוא נשאר רצח מבחינתנו. אני כראש עיר ובשם תושבי אום אל־פאחם, אנחנו מגנים את הפיגוע. מבחינתנו, רצח בני אדם הוא קו אדום שאסור לחצות", פתח מחאמיד את דבריו. 

כשנשאל האם דאעש פועל באום אל-פאחם, השיב: "צריך לשאול גם את גורמי הביטחון את השאלה הזאת. אני ראש עיר, אני לא אמון על הביטחון בתוך העיר, זה דבר ראשון. דבר שני, המידע הראשוני הוא שמדובר באנשי דאעש, אבל את זה אנשי הביטחון צריכים לבדוק ולא אני". 

כוחות הביטחון בפעילות בעקבות פיגוע הירי בחדרה (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות הביטחון בפעילות בעקבות פיגוע הירי בחדרה (צילום: דוברות המשטרה)

עוד נשאל מהיכן השיגו המחבלים את כלי הנשק, והשיב: "כל בר דעת יודע לצערי הרב שנשק מסתובב בחברה הערבית. אנחנו ממש אמרנו שצריך לאסוף את הנשק וטובה שעת אחת קודם. לצערי הרב, הנשק הזה לא מבחין בין דם לדם. בסיכומו של יום, נרצחים אנשים ואסור שטיפת דם אחת תרד מאדם בהיותו אדם". 

בהמשך שחזר את רגעי הפיגוע: "אני הסתובבתי, הלכתי לכיוון תחנת המשטרה, אין שום חגיגות, זה דיס-אינפורמציה שהימין הקיצוני מנסה לזרוע. יתרה מכך, אם תבדוק את קבוצות הוואטסאפ יש גינוי מקיר לקיר. אנשים, יש להם חברים, יש להם אנשים שחשובים להם, יש להם גם חיים שהם רוצים להמשיך ולחיות, ולמען הילדים שלהם והצעירים שלהם, הם רוצים לעשות טוב. לכן, מה שראיתם זה דיס-אינפורמציה שאין לה שום זיקה לאום אל־פאחם". 

כשנשאל האם הוא מכיר את המחבלים, השיב: "לפחות אחד, אני מכיר את המשפחה שלו, אותו אישית אני לא מכיר, אבל אני מכיר את המשפחה. מדובר במשפחה מאוד נורמטיבית. זה מה שאני יכול להגיד. לא דיברתי איתם".

"דיברתי כבר עם מנהלי בתי הספר ושלחתי הודעה שהם צריכים להתייחס בכל חומרה לרצח בהיותו רצח. יו"ר ועד ההורים המרכזי גם שוחח איתי. דיברתי גם עם מנהל אגף החינוך. המסרים שלנו הם של סובלנות, חינוך ושל הקשבה לאחר ולא של רציחות. אני מסתכל על זה בחומרה רבה ואנחנו אומרים את זה גם בערבית, גם בעברית, וגם אם אפשר להגיד את זה בכל השפות. אנחנו מגנים בכל תוקף. אני לא רוצה להיות רואה שחורות. אני חושב שאנחנו יכולים ובידינו לשנות - אמנם זה הזוי להגיד את זה עכשיו - לשנות את דפוס החיים שלנו, ואפשר לחיות כאן בהרבה שלווה ושלום ובהרבה הכלה אחד לשני", סיים.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm