ההסלמה הביטחונית בשבוע האחרון גברה לאור שני הפיגועים שאירעו בבאר שבע ובחדרה. בעקבות כך, צה"ל קיים הערכת מצב, בה הוחלט על מספר הנחיות בטיחות בתחום האבטחה, הביטחון האישי, מענה אבטחתי לנקודת ריכוזי חיילים, היסעים והנחיות בתחום הגנת הבסיסים.

בתחום האבטחה והביטחון האישי, צה"ל קבע כי יש לתדרך ולתרגל את כלל המשרתים על אופן הפעולה בהתאם לאיום ובכל סוגי הפעילויות. עוד נקבע כי על המפקדים לוודא שכל חייל, בטרם יציאתו מהבסיס, יתורגל על תרחיש ביטחון אישי ויאומן גם כיצד להגיב ולסייע. זאת, בהתאם לרמת הכשירות של החייל ובדגש על לוחצים.

בתחום אבטחת ההיסעים ונקודות הריכוז, נקבע בהערכת המצב כי נדרשת מעורבות מפקדים בבחינת דרכי ההגעה של החיילים המתגוררים ביישובים בהם התחבורה פועלת בתדירות נמוכה. כמו כן, נמסר כי יש לבצע הערכת מצב למענה לאבטחת תחנות ההסעה וחניוני יום ראשון ולמצוע מענה לאבטחת ריכוזי החיילים. בנוגע להנחיות לנסיעת חיילי צה"ל בגזרת פיקוד מרכז, נקבע כי בכל נסיעה ברכב ינכחו שני חיילים, כאשר אחד מהם חמוש.

כוח צה''ל בגבול סוריה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
כוח צה''ל בגבול סוריה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

בנוסף, בעקבות האירועים האחרונים, ולאחר קיום הערכות מצב בצה״ל, הנחה מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי על מספר הנחיות בזרוע היבשה. האלוף ידעי דרש כי בזמן אימונים יש להקפיד על אבטחת הכוחות המתאמנים, חל איסור על קיום ניווטי בדד ואין לקיים אימונים בכפרים ערביים עד להודעה חדשה.

מבחינת הטרמפיאדות, קבע האלוף ידעי כי יש לאבטח את הטרמפיאדות הסמוכות לבסיסים, או כאלה שיש בהן ריכוז גדול של חיילים. זאת, באחריות מפקד הבסיס להנחות על מענה מבצעי הולם. בנוסף, יש לתדרך את כלל חיילי זרוע היבשה באשר לסדר הפעולות הנדרש בזמן אירוע פח"ע ולהעיבר לחיילים ניתוח של מקרי עבר קודמים ולעמוד על הציפיים מהם בזמן אירוע.