בעקבות גל הטרור הרצחני שפוקד את הארץ, ינון מגל ובן כספית שוחחו הבוקר (רביעי), בתוכניתם ב־103fm, עם הניצב בדימוס אורי בר לב, לשעבר מפקד מחוז הדרום במשטרת ישראל, אשר התייחס למצב המתוח והציג את פרשנותו המקצועית על הפיגועים האחרונים, ובכלל.

בפתח דבריו אמר: "אנחנו בתוך גל פיגועים, בתוך מציאות אחרת. המציאות הזו התבשלה לא מעט שנים, הציבור הערבי הולך ומקצין ובסוף הופך את זה למלחמה דתית. אנחנו איפשהו ברגע שמזהים שאנחנו לא מתכוונים ולא אוכפים, אז אנחנו מוצאים את עצמנו בכאוס כזה". 

עוד הוסיף ופירט את השלבים אותם היה מבצע על מנת להתמודד מול גל הטרור ששוטף את הארץ: "השכפ"ץ של המדינה זו המשטרה וזה גם המקום להביע המון הערכה גם למקצועיות וגם להקרבה של השוטרים, אבל הם מעט מדי, הם טיפה בים. אני מחר בבוקר הייתי קורא לדגל לכל מי שהשתחרר בארבע השנים האחרונות. החלק השני הוא לבצע את אותם מחסומים ביד מאוד חזקה בתוך כל הריכוזים של ערביי ישראל, מישהו צריך לשים את זה על השולחן ולהגיד שזה מה שצריך לעשות, להפעיל את כל הכלים".

"ראיתי את הרכב בסרטון והבנתי": גיסו של הנרצח שחזר את הגילוי הקשה

אחיו של אבישי שנרצח בפיגוע: "הוא הספיק להתכופף ולהגן בגופו על בנו הקטן"

רף זהה לשומר החומות: עלתה רמת הכוננות במשטרה

"אנחנו נמצאים לטעמי לא בגל, אנחנו נמצאים בשיטפון", הכריז בר לב והמשיך: "החלק האחר זה כל מה שמניע במוצהר את הפעילות האלו. אני מדבר על כל מי שעובד עבור מדינת ישראל, מהמורה בחורה ועד לחברי הכנסת, שיצהירו שהם מכירים במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אני מוכן להתחייב שבאף אחד מהקהלים האלו זה לא יקרה. אבל אנחנו צריכים להבין שאנחנו בסוף נמצאים בהתחלה של מלחמה על הבית, גם ביישובים הערביים שלא נתפלא, היו שמחות לא קטנות, התקשורת פחות מסקרת אותן, אבל חילקו סוכריות לא רק ליד ג'נין".

"העונש הכי משמעותי למחבל שיוצא לפיגוע זה מה שקורה עם משפחתו אחריו"

בעקבות אמירתו, טען כספית כי הקיצוניים הם אלו שיוצאים למלחמה ואילו שאר ערביי ישראל מתנגדים לפיגועים. בר לב השיב כי "מי ששולט ברחוב זה הקיצוניים הדתיים. אני נזכר באירועים מלפני 20 שנה, בחתימה על הסכם השלום, ואני מזכיר לך שערפאת אמר 'ידנו לשלום' ובנאום בערבית אמר שהוא שואף להשמיד את המדינה היהודית, וזה לא פורסם. אנחנו לא שומעים את הערבים, אנחנו שומעים את מי שמדבר בתקשורת מסיבותיו הוא".

בהמשך, נשאל בר לב על ידי מגל האם הוא היה הורס את הבתים של המחבלים הערבים הישראלים, והוא מצידו השיב שבאופן חד משמעי שכן: "העונש הכי משמעותי למחבל שיוצא לפיגוע, גם התאבדות, זה מה שקורה עם משפחתו אחריו. זה הזמן למנהיגות, מישהו צריך לתפוס מנהיגות. הייתי הורס את הבתים של כל מי שעסוק בטרור והורג מישהו רק בגלל זהותו היהודית, מכניס אותם לעזה, את משפחות המחבלים. והרתעה, אנחנו לא מבינים את זה אולי אבל אנחנו במציאות אחרת ואנחנו צריכים תקנות לשעת חירום". 

ניצב בדימוס אורי בר לב (צילום: פלאש 90)
ניצב בדימוס אורי בר לב (צילום: פלאש 90)


"אנחנו לפני משהו הרבה יותר גדול"

"אני לא מתייחס לפיגועים האלו, אני לא מתפלא מהם", אמר בר לב. "אני חושב שאנחנו עומדים בפני משהו הרבה יותר גדול ואנחנו מתעסקים בפיגוע בודד. אני זוכר את פיגועי המתאבדים שרובם כמעט כולם היו תושבי יהודה ושומרון, היה קל מאוד תחת שלטון צבאי להרוס ולעשות דברים אחרים. אני חושב שאנחנו לפני משהו הרבה יותר גדול עם כלים שלא השתמשנו בהם בתוך מדינת ישראל עד היום. זה זמן חירום, אנחנו לא רוצים את ה־11 בספטמבר שלנו", סיכם.