ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן מפנה אצבע מאשימה לעבר מקבלי ההחלטות, ומתריע מפני קטע גדר ההפרדה הפרוץ שבצפון השומרון. לטענתו משם עבר המחבל מהעיירה יעבד, שרצח שלשום שוטר וארבעה אזרחים בבני ברק. כבר באוקטובר האחרון דווח ב"מעריב" כי תושבי השומרון מתלוננים על פרצה בגדר, שדרכה עוברים כמעט מדי יום מאות שוהים בלתי חוקיים (שב"חים), מה שמסכן את חיי התושבים. 

"אנחנו לא יכולים להצביע מי מהם יהיה המפגע הבא, אבל ברור לנו שהוא יהיה אחד מהם", אמרו אז התושבים. שלשום התברר שלא טעו. תושבים רבים טוענים גם כיום כי לא נעשה שום תיקון בנושא. "אנחנו משלמים היום את המחיר", הזהירו, "ולצערנו הרב זה לא מקבל מענה". גם במשטרה ובשב"כ מעריכים כי כל שב"ח שנכנס לישראל עשוי להיות פוטנציאל מפגע. 

"אנחנו מתייחסים לאפשרות שכל אחד מהם עלול להיות מחבל, ולכן תגברנו את הכוחות ונפעל לאיתור שב"חים, מלינים, מעסיקים ומסיעים, תוך נקיטת יד קשה כלפיהם", אומרים במשטרה. זה לא מבצע, אלא פעילות אינטסיבית הנדרשת בעת הזאת יותר מתמיד".

החשיפה ב''מעריב'' על הפרצה בגדר (צילום: מעריב אונליין)
החשיפה ב''מעריב'' על הפרצה בגדר (צילום: מעריב אונליין)

דגן ציין כי "במשך שנים אנחנו מתריעים מפני הסכנה שבגדר הפרוצה, ואין מענה. את מחיר ההפקרות שילמו משפחות הנרצחים, יתומים נוספים שהצטרפו לשכול בישראל". לפני כשלושה חודשים, במהלך השבעה של יהודה דימנטמן ז"ל, שנרצח סמוך לחומש, נפגש דגן עם סגן שר הביטחון אלון שוסטר סמוך לגדר ההפרדה, והראה לו את הפרצות. דגן התריע מפני כניסת שב"חים לישראל ופגיעה בביטחון תושבי השומרון והעורף הישראלי. 

"את הפיגוע הזה היה אפשר למנוע", אומר דגן. "מדי יום נכנסים אלפי שב"חים לישראל דרך גדר ההפרדה בצפון השומרון, ומשם הם מגיעים היישר למרכז הארץ. "במשך שנים ישראל מפקירה את גדר ההפרדה ומתעלמת מכניסת שב"חים למדינה בנימוק 'הומניטרי', במקום לקיים כניסה מסודרת של פועלים על פי חוק. מדינת ישראל טומנת את ראשה בחול בפני סכנה ברורה וממשית".