מבצע חטיבתי במחנה הפליטים ג’נין: שלושה מחבלים חמושים נהרגו בחילופי האש במהלך מעצרים של חשודים בטרור, בעוד לוחם דובדבן נפצע באורח קל בכתפו מרסיס. כמה שעות מאוחר יותר התרחש פיגוע הדקירה באוטובוס בגוש עציון, ובמערכת הביטחון מעריכים כי גם הימים הקרובים יהיו עמוסים באירועים ביטחוניים.

חילופי האש התנהלו כשכוחות מדובדבן, גדס”ר גולני ומג”ב, בפיקוד חטיבת מנשה, ביצעו שלשום בלילה מבצע מעצרים של חשודים במעורבות ובסיוע למחבל שביצע את הפיגוע בבני ברק ושל פעילים בארגון המדינה האסלאמית. המבצע בג’נין נקשר לחקירת הפיגוע בבני ברק, ובאופן חריג יחסית, חלקו התרחש באור יום - חילופי האש עם המחבלים אירעו בשעות הבוקר, לאחר שנפתחה אש לעבור הכוחות. התקשורת הפלסטינית מסרה כי 13 בני אדם נעצרו במהלך המבצע הצה”לי. המחנה בג’נין נחשב לאחד ממחנות הפליטים האלימים ביותר ברחבי יהודה ושומרון.

הרמטכ”ל רא”ל אביב כוכבי קיים אתמול הערכת מצב ושיח עם מפקדי החטיבות באוגדת יהודה ושומרון, על רקע האירועים האחרונים, הגברת מוכנות הכוחות ופעילויות לסיכול הטרור. בהערכת המצב השתתפו מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס, מפקד אוגדת יהודה ושומרון תת־אלוף אבי בלוט, ראש המינהל האזרחי תת־אלוף פארס עטילה, נציגי השב״כ, מג״ב והמשטרה ומפקדים נוספים. בצה”ל נערכים לכך שגל ההסלמה יימשך לאורך זמן, ולהיערכות הביטחונית המוגברת, שתימשך עד להודעה חדשה, ניתן השם “שובר הגלים”.

מפקד פיקוד מרכז האלוף יהודה פוקס, הרמטכ''ל אביב כוכבי (צילום: באדיבות דו''צ)
מפקד פיקוד מרכז האלוף יהודה פוקס, הרמטכ''ל אביב כוכבי (צילום: באדיבות דו''צ)

המספר הגדול של גדודי התגבור והיחידות המיוחדות מאפשר לפיקוד המרכז לבצע יותר פעילויות יזומות. כך שסביר להניח כי בתקופה הקרובה יתרחשו ביהודה ושומרון יותר מבצעיים חטיבתיים לסיכול טרור מאשר בשגרה. זאת, בהתאם כמובן למספר האירועים ולמצב הביטחוני. כרגע 13 גדודי תגבור נמצאים ביהודה ושומרון. הלוחמים נשלחים לעיבוי האבטחה בכבישים וביישובים, למבצעים לסיכול טרור ולתגבור השמירה על קו התפר שממנו חדר ללא הפרעה המחבל שביצע את הפיגוע בבני ברק.

כל לוחמי גדודי התגבור יישארו בצבא בסוף השבוע, לאחר שהוחלט על עוצר יציאות ללוחמים באוגדת איו”ש. ההערכה בצה”ל היא כי נוכח האירועים האחרונים, ההתרעות ורמת המוטיבציה של ארגוני טרור ומחבלים בודדים לבצע פיגועים, תימשך ההסלמה הביטחונית גם בתקופה הנראית לעין. פיגוע הדקירה אתמול באוטובוס שחלף בגוש עציון ממחיש היטב את המצב בשטח, כאשר כל אירוע כזה מהווה השראה למחבלים נוספים לבצע פיגועים.

ברצועת עזה, שגם בה תוגברו הכוחות בגדוד ובעוד יחידה מיוחדת, אין אינדיקציות מצד ארגוני הטרור וחמאס להסלים את המצב. יום האדמה עבר בשקט מוחלט, וגם אתמול לא זיהו במערכת הביטחון כוונות של חמאס לחמם את הגזרה. עם זאת, ככל שהפיגועים יימשכו, ואם יתרחשו אירועים חריגים, בעיקר סביב ירושלים והר הבית, גם אופציה זו צריכה להיות מובאת בחשבון.

במסגרת היערכות השיא של המשטרה בחודש הרמדאן, שיתחיל מחר, חגי ניסן והמועדים הלאומיים שבפתח, ובמסגרת הכוננות הגבוהה שעליה הורה המפכ”ל רנ”צ יעקב (קובי) שבתאי - נעתרו משרד הביטחון ושלטונות צה”ל לבקשת המשטרה, ויאפשרו לה לגייס לשירות מילואים בצבא שוטרים בפנסיה שעדיין ממלאים את חובתם במסגרת גיוסי מילואים - וזאת עד ליום העצמאות. מדובר בכ־3,000 שוטרים שעושים שירות מילואים על פי הנדרש מהם. מדובר בכ־12% מכוח משטרת ישראל, בהתחשב בעובדה שבמג”ב מרבית הלוחמים לא עושים מילואים בגלל שירותם הקרבי ממילא.