לילה מתוח בירושלים: לאחר שהערב נפתח בצורה נורמטיבית, מתוך תקווה שיעבור באופן רגוע, החלה לפתע הפרת סדר אלימה כאשר כמה צעירים ערבים החלו לתקוף שוטרים בצורה ברוטאלית, להשליך לעברם חפצים ולנסות לפגוע בהם בכל דרך. כל זאת בצל גל הטרור הנוכחי

כוח של מג"ב ושוטרים הצליח להשתלט על מפרי הסדר ובאמצעות ציוד לפיזור הפגנות, בוצע מעצרם של 10 חשודים והם נלקחו לחקירה בתחנה בחשד לתקיפת שוטרים. הם יובאו מחר לדיון בהארכת מעצרם והסדר הושב על כנו.

עימותים בשער שכם (צילום: שלו שלום/TPS)

על פי תיעודים מהרשתות החברתיות, נראים צעירים רבים כשהם מתעמתים עם כוחות הביטחון, פועלים באלימות ומקללים תוך שהם מנסים לפרוץ את המחסומים באזור. זאת בעוד כוחות הביטחון מנסים להדוף אותם ולשמור על הסדר. בנוסף, על פי דיווח של הסהר האדום, ישנם 11 פצועים במקום בקרב הפלסטינים.

במקביל לכך, לוחמי הימ"מ ושב"כ פעלו על בסיס מידע שהתקבל מהשב"כ בכביש 6, סמוך לצומת נחשונים ועצרו חשוד בכוונות לביצוע פעילות טרור. החשוד, שוהה בלתי חוקי, הועבר לחקירה בשירות הביטחון הכללי. הכביש שנסגר בעקבות המעצר נפתח לתנועה.

כוחות הביטחון מתמקמים בשער שכם (צילום: שלו שלום/TPS)
כוחות הביטחון מתמקמים בשער שכם (צילום: שלו שלום/TPS)

כוחות הביטחון נערכים לעימותים בשער שכם (צילום: שלו שלום/TPS)
כוחות הביטחון נערכים לעימותים בשער שכם (צילום: שלו שלום/TPS)

בתוך כך, מוקדם יותר היום שר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, ביקר בחפ"ק המשטרה בירושלים והשתתף בסיור בשער שכם, בנוכחות מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ובכירים נוספים. 

לפיד הדגיש כי מדובר בימים מתוחים וציין כי ינתנו כל המשאבים הנדרשים למשטרה על מנת שתוכל למלא תפקידה נאמנה. "אנו מחוייבים לכם, שמרו עלינו ועל עצמכם", כך אמר.

כמו כן, הוא התייחס לדריכות הביטחונית המגיעה ימים ספורים לפני ליל הסדר ובמקביל לרמדאן, והצהיר כי כ-8,000 שוטרים יסיירו ברחבי הארץ במהלך החג. "זו תקופה קשה ומתוחה, אבל יש לנו משטרה שאפשר לסמוך עליה". לפיד קיבל סקירה מקיפה על היערכות המשטרה ובסיומה הוסיף המפכ"ל כי זו צפויה להימשך שבועות ארוכים.

שר החוץ יאיר לפיד בביקור בשער שכם לאור המתיחות הביטחונית (צילום: בועז אופנהיים)
שר החוץ יאיר לפיד בביקור בשער שכם לאור המתיחות הביטחונית (צילום: בועז אופנהיים)

לאחר ביקורו של לפיד באזור, ברשות הפלסטינית גינו זאת בחריפות. בהודעה רשמית מטעם הרשות, נכתב כי זוהי "פלישה פרובוקטיבית" וגינו בנוסף את ההבטחות לכך שיוצבו כוחות נוספים באזור. לדברי הרשות, מדובר בהסתה נגד הפלסטינים המאשימה אותם מראש בהסלמה. "זהו משטר אפרטהייד במלוא התגלמותו", כך כתבו, "מתנהגים כאילו ישנם רק חגים יהודיים ויש לספק הגנה רק ליהודים במהלכם, תוך התעלמות מוחלטת מקיומם של חגים מוסלמים ונוצרים".

מוקדם יותר, ראש הממשלה נפתלי בנט, ביקר בחטיבת השומרון של שירות הביטחון הכללי (שב"כ), יחד עם ראש השב"כ, רונן בר, ומפקד פיקוד מרכז, אלוף יהודה פוקס. בנט קיים הערכת מצב בהשתתפות מפקדי חטיבת השומרון בשב"כ, במהלכה קיבל סקירות מודיעיניות אודות המבצע לסיכול חוליית הטרור בג׳נין בסוף השבוע האחרון, וכן דן בתמונת המצב הגזרתית. לאחר מכן ביקר בנט בחפ"ק הסיכול של השב"כ בשומרון וצפה בפעילות הניטור והאיסוף המשמשות את החטיבה בסיכול התראות עתידיות לפיגועי טרור. 

"במהלך סוף השבוע כוחות שב"כ וימ"מ, יחד עם כוחות צה"ל, סיכלו פיגוע חם בדרך ליעד. כמו הפיגוע הזה, יש למחבלים כל מיני רעיונות ולכן אנחנו בדריכות-על, גם שב"כ וגם משטרת ישראל, כדי לזהות כל שביב רעיון או תכנון לפיגוע ולסכל את זה מבעוד מועד. גם פה, לאורך קו התפר צה"ל בנוכחות שיא במאות נקודות של פרצות, והמטרה שלנו היא לשבור את הגל. אנחנו נכנסים עכשיו לתקופה של "שגרה דרוכה", כשאנחנו רוצים שאזרחי ישראל יחזרו לשגרה וכוחות הביטחון יהיו בדריכות שיא. זה לא מאמץ של פעולה אחת אלא מאות רבות של פעולות שקורות כל הזמן. ביחד נעשה את המאמץ לשבור את הגל הזה", כך אמר בנט.

נזכיר כי אמש, ביומו הראשון של הרמדאן, החלו בשעות הערב הפרות סדר מלוות בקריאות הסתה באזור שער שכם, כשמפרי סדר החלו בידויי בקבוקים, אבנים וחפצים לעבר השוטרים. כוחות משטרה ומשמר הגבול פועלים מול עשרות צעירים ונעצרו ארבעה חשודים בהפרת סדר, ידויי חפצים והפרת הסדר הציבורי. בהתאם לכך, המשטרה הקימה חפ"ק משטרתי נייד בכניסה לשער שכם.