יומיים לאחר חיסול שלושת המחבלים סמוך לג'נין בלילה שבין שישי לשבת, הותר אמש לפרסום כי החוליה הייתה בדרכה לבצע פיגוע גדול במרכז הארץ וכי המידע על כוונה זו הגיע בשעה אחת בלילה.

צוות הימ"מ שנזעק לסכל את הפיגוע הקים מחסום בציר התנועה לטול כרם. המחבלים הבחינו במחסום וניסו לשוב על עקבותיהם, אולם אז פתחו אנשי הימ"מ ביריות. אחד המחבלים הצליח לירות ברובה לעבר לוחמי הימ"מ ולפצוע ארבעה, ובהם סנ"צ ש' שנפגע קשה (ראו ידיעה נפרדת), לפני ששלושת המחבלים חוסלו.

מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן התייחס לאירוע: "זו הייתה פעולה אמיצה ומקצועית של הלוחמים, שעל פי הכְוונה מדויקת של השב"כ הגיעו אל חוליית המחבלים החמושה. אני מאחל החלמה מהירה לפצועים. לוחמי מג"ב, צה״ל, אנשי השב״כ ושוטרי משטרת ישראל והיחידות המיוחדות בחיל, בהן הימ"מ, פועלים מדי יום לסיכול הטרור בחצר הבית של המחבלים, לצד הפעילות הביטחונית השוטפת שהלוחמים מבצעים בכל יום ובכל שעות היממה".

רימונים ואמצעי לחימה שנתפסו על המחבלים (צילום: דוברות המשטרה)
רימונים ואמצעי לחימה שנתפסו על המחבלים (צילום: דוברות המשטרה)


מפקד הימ"מ נצ"מ ח' אמר: "הבנו כל הזמן שהמחבלים חמושים ושבכוונתם לבצע פיגוע בישראל. לוחמי היחידה היו ערוכים במספר מוקדים באזור השומרון כדי לעצור אותם. קיבלנו מידע שהחוליה מתכננת להוציא את הפיגוע עם כלי נשק, רימונים ואפודים.

"היחידה, שהייתה ערוכה לביצוע המעצר בגזרת ג'נין, קיבלה את האינדיקציה המדויקת מהשב"כ בלילה שבין שישי לשבת לכך שהמחבלים עושים את דרכם מג'נין לטול כרם. בשלב הזה הבנו שזה הרגע למעצר. ביצענו סגירה על הרכב ופתאום נפתחה אש תופת לכיוון הלוחמים שלנו, שהגיבו מהר מאוד. תוך 10 עד 15 שניות שלושת המחבלים כבר נוטרלו. הכוח פעל בצורה מקצועית, בנחישות יוצאת דופן ובאומץ לב בלתי רגיל. מבחינתנו הרכב היה חייב להיעצר לפני שיגיע לתוך תחומי הקו הירוק. נמשיך לבצע את המוטל עלינו בנחישות ובענווה".

הדריכות במערכת הביטחון גבוהה ביותר בגלל המצב המתוח וההתרעות הרבות, וכן העיתוי הרגיש (חודש הרמדאן). ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח אתמול עם מלך ירדן עבדאללה השני, בירך אותו לכבוד חודש הרמדאן ואף הודה לו על הגינוי הברור נגד פיגועי הטרור שהתרחשו בישראל באחרונה.

לוחמי ימ''מ בג'נין (צילום: דוברות המשטרה)
לוחמי ימ''מ בג'נין (צילום: דוברות המשטרה)


השניים דנו בחשיבות שיתוף הפעולה בין המדינות ובהמשך הקשר והשיח השוטף. על פי דיווחים בירדן, עבדאללה ביקש מבנט להקל על המתפללים להגיע לאל־אקצא ללא "מכשולים והטרדות", במיוחד בימים הראשונים של חודש הרמדאן.

המלך עבדאללה הדגיש את החשיבות של מציאת פתרון שיוביל לשקט מקיף ואת הצורך להפסיק את הפעולות שעלולות לגרום לאלימות, וכן להמשיך במאמצים להשגת שלום.

תגובה קצת שונה הגיעה מקהיר: משרד החוץ המצרי גינה את ישראל בעקבות מה שהוגדר כ"ההסלמה הישראלית בשטחים הפלסטיניים בימים האחרונים והמשך כניסת המתנחלים לרחבת מסגד אל־אקצא".

אמש התפתחו בשער שכם בירושלים הפרות סדר אלימות עם סיום תפילת הרמדאן. לפחות עשרה פורעים נעצרו. בנוסף, לוחמי הימ"מ ושב"כ עצרו פלסטיני בכביש 6 בחשד שהיה בדרכו לביצוע פעילות טרור.

כוחות הביטחון נערכים לעימותים בשער שכם (צילום: שלו שלום/TPS)
כוחות הביטחון נערכים לעימותים בשער שכם (צילום: שלו שלום/TPS)


הכוננות הגבוהה ותגבורי הכוחות ביו"ש יימשכו עד להודעה חדשה, כמו גם בדרום מול רצועת עזה – שם מתוגברים גם מערכי ההגנה האווירית וכיפת ברזל. נקודת המפתח המרכזית שסומנה בחודש הקרוב היא עדיין סביב הר הבית בפרט ומזרח ירושלים בכלל.

עם זאת, כמות ההתרעות הביטחוניות לפיגועים אינה שונה באופן משמעותי מזו שבתקופות מקבילות בשנים האחרונות. ועדיין, במערכת הביטחון פועלים תחת תפיסה שרצף הפיגועים האחרונים מעלה את רמת האיומים מפני פיגועי השראה וחקיינות, שבדרך כלל קשה יותר להיות ערוכים לקראתם מבחינת מודיעין.


הפריסה הנרחבת של כוחות צה"ל גם בקו התפר, ובעיקר אל מול פרצות בגדר שדרכן נהגו אלפי שב"חים לחצות בשנים האחרונות לשטח ישראל, גרמה לכך שפלסטינים רבים שבו אתמול לבתיהם לאחר שניסו לעבור ללא הצלחה. במספר נקודות באזור הגדר הפעילו כוחות צה"ל אמצעים לפיזור הפגנות כדי לפזר התקהלויות.

כוחות התגבור הגדולים, בהם גם יחידות שהוקצו לפעילות יזומה ומעצרים של חשודים בטרור, יישארו בשלב זה בשטח – חלקם לצורך עיבוי ההגנה על הצירים, אבטחת קו התפר ולמעצרים יזומים. הכל נעשה מתוך המאמץ לצמצם את החיכוך בין כוחות צה"ל לאוכלוסייה האזרחית בערים ובכפרים הפלסטיניים במהלך הרמדאן.

לוחמי הימ''מ (צילום: דוברות המשטרה)
לוחמי הימ''מ (צילום: דוברות המשטרה)


גם המשטרה ערוכה לכל תרחיש אפשרי, לרבות ניסיונות לבצע פיגועים יחידניים או באמצעות חוליות מחבלים. במשטרה דרוכים כל העת למידע שזורם מהשב"כ, ובנוסף מתבצעות פעולות גלויות וסמויות בניסיון לאתר אמצעי לחימה. 3,000 שוטרים ולוחמי מג"ב פרוסים בגזרת ירושלים. אל כוחות המשטרה הוצמדו 1,000 חיילים שמסיירים בצוותים משולבים.

בכיר במשטרה אומר: "אנחנו דרוכים כמו קפיץ לקראת כל תרחיש, אך עדיין זקוקים לעירנות הציבור. כל דבר נלקח בחשבון, ולכן המשטרה נמצאת במתכונת מיוחדת".