אלוף במיל' עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, שוחח הבוקר (שני) עם ניסים משעל וענת דוידוב ב-103FM אודת המצב הביטחוני המתוח, לאחר לילה של הפרות סדר בירושלים.

"האתגר הוא למנוע טרור פיגועים רצחניים מהסוג שהיו, שבאו מהכיוונים שאולי לא צפו אותם, ואם יבואו מהכיוונים שצפו אותם זה יכול כמובן ליצור תבערה גדולה, כי כל אירוע בירושלים יכול להצית אש גדולה כאשר הוא קורה בנסיבות שאנחנו מכירים. צריך להבדיל בין הערכות מודיעין למצב, מצב זה שאתה נערך לכל אפשרות. אני רואה מאמץ אדיר מאוד משולב עם מודיעין מעולה שהשב"כ ואמ"ן מספקים, תיאום מעולה בין צה"ל למשטרה ליחידות מיוחדות. כולם חדורים במשימה", פתח גלעד את דבריו.

גלעד הוסיף כי הוא לא מקבל את הביקורת נגד שב"כ: "המציאות שנאי רואה שמאות ניסיונות סוכלו, עצרו 60 מחבלים מחמאס שרצו לשטוף את ירושלים בדם. אנחנו בד"כ דנים באירועים שרואים ואני לא בא להצדיק אף אחד, אני לא חושב שבשב"כ מסמנים את זה כהצלחה אבל זה לא פאשלות. אני משוכנע שהם נערכים נכון. עובדה שלוכדים מחבלים וחוליות בדרכן לפיגוע ועובדה שבימים האחרונים לא היו פיגועים כי לוקחים ברצינות את החודש הזה שהוא צירוף של כל החגים".

"אני זוכר מה היה פה לפני 20 שנה, הייתי אז במערכת. ערפאת שהאמינו בו, מאות אנשים נרצחו, הילדים יצאו מהבתים ולא ידעו אם הם חוזרים, אנחנו לא נמצאים שם. חייבים לתאר את זה כמו שזה, יש פה את האירועים החמורים ביותר שהיו. בחודש הרמדאן, אני חושב שהמאמץ ממוקד ויעיל. לא נותן סבירות גבוהה לכך שהם ישגרו רקטות עכשיו מעזה כי יש עליהם לחץ ערבי, יש הקלות כלכליות, סדר היום שלהם הוא להרוס את ישראל לא השתנה כלום והם ינסו בעתיד", המשיך.  

עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-בטחוני במשרד הביטחון (צילום: ששון תירם)
עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-בטחוני במשרד הביטחון (צילום: ששון תירם)

לאחר מכן נשאל גלעד כיצד ניתן לשבור את גל הטרור, והשיב: "מה שמערכת הביטחון עושה עכשיו זה בדיוק זה, מאמץ מודיעיני ממוקד, הפקת לקחים ופעולה ממוקדת בין צה"ל למשטרה ואני לא מדבר על גבורת השוטרים. יש פה תיאום מאוד מרשים של המערכת. לגבי גדר ההפרדה, היא בין היתר נפרצה כתוצאה מזה שרצו שיהיה לפלסטינים פרנסה שמשככת מוטיבציות לטרור. אסור להגיע למצב בו אוכלוסייה שלמה ממורמרת. יש הצלחה אחרת המדינה הייתה נשטפת בדם. החמאס נמצא במצב קשה מבחינתו כי אפילו טורקיה שרוצה לחמם את היחסים עם ישראל אני מעריך שתפחית את הנוכחות שלהם".

עוד התייחס לתפקידה של הרשות הפלסטינית: "היא ממלאת תפקיד חיובי, אבו מאזן בניגוד לערפאת הוא נגד טרור. לו היה ערפאת מה עשה? הוא התסיס ונתן תמיכה בעצם של הרש"פ, של הגוף השולט הפלסטיני לטרור לסוגיו השונים מבחינת אסטרטגיה שבאמצעות רצח ישברו אותנו. אבו מאזן נגד טרור והוא לא מסית ומעודד טרור. בשלב זה אני חשוב שערכיותו הביטחונית מבחינת ישראל עולה בסדר גודל לפעמים על מה שמתארים אותו".

כשהתבקש לחוות דעה על תפקוד הממשלה במשבר, השיב: "אני חושב שהוא מאוד פונקציונלי ויעיל. מהר מאוד התייצבו, נתנו גיבוי מלא לכוחות הביטחון, לצה"ל ולמשטרה. הרמטכ"ל בגיבוי שר הביטחון שלחו כוחות תגבור על חשבון משימות אחרות המשטרה נראית לי בהיערכות אחרת. אני חושב שהמשטרה התחילה סוף סוף לעבוד. הגיע הזמן לבנות את המשטרה ככוח רציני. התחילו לדון ברצינות ברעיון של משמר אזרחי".

לבסוף התייחס גלעד לקריאתו של ראש הממשלה, נפתלי בנט, לאזרחים לשאת נשק: "סך הכול במקרה כמו בבאר שבע האזרח הציל את המצב, אי אפשר להתנגד לזה, אבל כדאי לסמוך בעיקר על מערכת הביטחון. אם כל אחד ילך עם נשק – יש בזה פוטנציאל אחר. יש לנו איום כבד על הביטחון הלאומי של ישראל ואני מזהה דווקא היערכות מסיבית שמשלבת ריכוז מאמץ, תבונה האם לא יכול להיות פיגוע? כמובן שיכול להיות. הכיוון חיובי - המערכת תנצח את הטרור בסיבוב הזה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm