המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם הבוקר (שני) סקר בו נבדקו תחושות הציבור בעקבות ההסלמה הביטחונית וגל הפיגועים. מהסקר עולה כי השר לביטחון פנים, עמר בר לב, זוכה לאחוזי אמון נמוכים למדי, בכל צדי המפה הפוליטית.

מהסקר עולה כי 18% בלבד מהציבור נותנים בשר בר לב די הרבה או הרבה מאוד אמון (יהודים 19%, ערבים 14%). פילוח של מדגם היהודים לפי מחנה פוליטי מראה כי בכל שלושת המחנות רק מיעוט רוחש אמון לשר, אבל יש הבדלים ניכרים בין המחנות (שמאל 40%, מרכז 33%, ימין 11%).

מדד האמון בבר לב לפי מחנה פוליטי (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
מדד האמון בבר לב לפי מחנה פוליטי (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

עוד נבחן בסקר אמון הציבור בשב"כ. 67% רוחשים כיום לשב"כ די הרבה או הרבה מאוד אמון (יהודים 75%, ערבים 27%). במדגם היהודים מדובר ברוב בשלושת המחנות הפוליטיים (שמאל 80.5%, מרכז 81%, ימין 73%). 83% מהערבים מעידים על חוסר ביטחון אישי ו-63.5% מהיהודים. נשים מדווחות יותר מגברים על חוסר ביטחון אישי, כך בציבור היהודי- 74% מהנשים לעומת 54% מהגברים ובציבור הערבי - 87% מהנשים ו-78% מהגברים.

השיעור הגבוה ביותר מהיהודים (40%) מהיהודים סבורים כי רק מיעוט בציבור הערבי תומכים בפיגועים, ורק פחות משליש (31%) מעריכים שמדובר בתמיכת הרוב בצד הערבי. זאת בהשוואה לרוב גדול של הערבים (77%) החושבים כי רק מיעוט תומך בכך.  מפילוח מדגם היהודים לפי מחנות פוליטיים, בעוד בשמאל ובמרכז הרוב סבורים כי מדובר במיעוט (78% ו-57%), בימין מעט יותר מרבע חושבים כך (28%). 

הרוב בקרב היהודים (58.5%) מעריכים כי רק מיעוט מהציבור היהודי תומכים במעשי נקמה. גם בקרב הערבים זו התשובה השכיחה יותר (37%), אם כי רק מיעוט סבור זאת. גם כאן, השמאל מעריך יותר מאשר המרכז והימין כי רק מיעוט מהיהודים מצדדים במעשי נקמה על פיגועים. רוב עצום (85%) מהיהודים סבורים שהעונשים המוטלים על ידי בתי המשפט על מבצעי פיגועים הם קלים מדי, בהשוואה ל-22% בלבד מהערבים. בחינת הציבור היהודי לפי מחנות מראה כי בשלושת המחנות יש רוב גדול לכך, בשמאל (62%), ובוודאי במרכז ובימין (81% ו-91% בהתאמה).

עוד עולה בסקר כי רוב גדול מאוד מהיהודים (78%) מסכימים כי במסגרת המאבק בטרור אין מקום לשיקולי מוסר וניתן להשתמש בכל האמצעים כדי למנוע פיגועים, ורק מיעוט אינו מסכים לכך (19%). מדובר בזינוק כלפי מעלה בהשוואה למדידה מ-2018 אז רק 38.5% הסכימו ששיקולי מוסר אינם רלוונטיים במסגרת המאבק בטרור. פילוח לפי מחנה פוליטי מעלה כי רוב גדול מהימין (85%) ומהמרכז (75%) סבור כך בהשוואה למחצית מהשמאל (51.5%).

בנוסף עלה כי 12% בלבד מהיהודים סבורים כי ההנהגה הערבית פועלת באופן נחרץ נגד אלימות של ערבים כלפי יהודים, בדומה לנתונים שנמדדו אחרי אירועי האלימות במאי לפני שנה. זאת, לעומת 60.5% מהערבים החושבים כך, ובמקרה זה מדובר על עלייה משמעותית.