הפרעות סדר אלימות התרחשו אמש בשער שכם, במהלכן נעצרו עשרה חשודים בהפרות סדר והשלכת חפצים ואבנים לעבר כוחות הביטחון. 

ניצב בדימוס אריה עמית, לשעבר מפקד מחוז י-ם, שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לאירועים בשער שכם: "אין בזה שום דבר חדש, כי כל רמדאן באזור שער שכם יש כל ערב בתום האפטאר, הצעירים יוצאים ומשתוללים לפעמים ברמה קצת יותר גבוהה ולפעמים קצת יותר נמוכה אבל זה ממש לא משהו חדש".

"הרמדאן הוא חודש מאוד בעייתי, השנה יותר מהרגיל למרות שהיו שנים שהיו בהם פיגועים. חודש שמתחיל עם שלושה פיגועים קשים וכל כך מוצלחים לצד השני זה יוצר גם מתח יותר גבוה וגם רצון לחקות אותם. זה מדליק את הצעירים להראות ליהודים ולישראל שהם חזקים. יש לנו חודש קשה לפנינו ,אין בכלל ספק", הוסיף.

בהמשך, התייחס גם לביקור של שר החוץ, יאיר לפיד, בשער שכם ובעיר העתיקה בירושלים ואמר כי "כל הכניסות של פוליטיקאים למקומות מהסוג הזה, זה בדרך כלל כדי שיראו אותם בטלוויזיה וישמעו אותם ברדיו. בכל מקרה זה אף פעם לא עוזר. יש פעמים רבות שזה כמובן רק מלהיט יותר את הרוחות. כל רמדאן, כל ערב מתחיל הבלגאן של הצעירים. מזה לא צריך להתרגש. צריך להכיר בעובדה שעלול לקרות שבמהלך החודש הזה שיהיו עוד פיגועים וזה מה שאותי אישית מטריד".

לפיד בשער שכם (צילום: בועז אופנהיים)
לפיד בשער שכם (צילום: בועז אופנהיים)

כמו כן, מפקד מחוז י-ם לשעבר אמר כי "בראייה אסטרטגית מדינת ישראל איחרה את הרכבת, נתנו לשנאה לבעבע עוד ועוד ועוד ויש היום לפחות שני דורות צעירים שהם שונאים אותנו שנאה מאוד קשה, שגם לימדו את עצמם בתחום המבצעי להיותה רבה יותר מוצלחים. יש שני דברים שאנחנו עושים אחד יותר טוב ואחד פחות טוב. האחד, גופי המודיעין שלנו בסה"כ עושים עבודה המאוד טובה בסיכולים של קבוצות גדולות. זה לא יכול למנוע את הפיגועים של הבודדים או הקבוצות הקטנות שלא נמצאות מעל הרדאר".

"המשטרה לימדה את עצמה מאוד טוב זה כאשר פרוסים בשטח להגיב במהירות עצומה ובהרבה אומץ כשמתחיל אירוע מונעים פיגוע יותר גדול. כמובן מה שאני שנים גורס, כל אזרח שיש לו רישיון לאקדח שילך עם האקדח. יש המון פיגועים במהלך השנים האחרונות שנחתכו על ידי אזרחים שהיו עם אקדח או שוטר או חייל שלא היו בתפקיד אבל היו עם נשק. דבר אחרון שחשוב לעשות זה להפסיק עם ההיסטריה, עברנו תקופות פי אלף יותר קשות. פה פתאום נעשתה פאניקה אימהות מפחדות לשלוח ילדי לבית הספר ומראיינים את כל הפאניקה הזאת", הוסיף.

לדבריו, "הדבר היחיד שאתה יכול לעשות זה כשהם מתחילים בפיגוע, זה לחתוך את זה הכי מהר שאפשר. אין לנו פתרון יותר טוב. לגבי המשפחות שספגו את הפיגועים של אז, זה לא קשור. אנחנו כעם, כואב לי להגיד את זה, כעם נחלשנו בשנים האחרונות. הפכנו לאנשים הרבה יותר אגואיסטים דואגים לעצמנו הרבה פחות אכפת לנו מאחרים. אני חושב שכל החבר'ה הצעירים של הכיפות הסרוגות הם מלאי אמונה, והם אנשים שחושבים על המדינה לפני שהם חושבים על עצמם. לא שבתל אביב אין כאלה. גם הנכדים שליח כולם לוחמים עזי נפש בצבא, אני לא אומר שאלה שבתל אביב פחות טובים".

בסיום, ניצב בדימוס עמית התייחס לשאלת הרס בתי מחבלים של תושבי ישראל ואמר כי "לא נגד אבל לא בטוח שזה עוזר. זה שיוצא לבצע את הפיגוע יוצא לבצע את הפיגוע. הוא יודע שיהרסו את הבית וזה לא אכפת לו. הרס הבתים לדעתי לא בולם את הפיגועים. שום עונש שמטילים על המשפחה לא יעצור את הפיגוע. הרסנו בתים וזה לא עושה שום דבר".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm