ניצב סיגל בר צבי, ראש אגף המבצעים במשטרה, התייחסה הבוקר (שני) להיערכות המוגברת לנוכח גל אירועי הטרור שפקדו את המדינה במהלך שלושת השבועות האחרונים, וכן הפרות הסדר האלימות וניסיונות לפגוע בכוחות הביטחון עם תחילת תקופת הרמדאן. בר צבי אמרה כי המשטרה ערוכה בכוננות מוגברת כמעט לכל תרחיש אפשרי.

"מבחינתנו אנחנו במצב של דריכות גבוהה מאוד, נוכח שורה של אירועים ששילבו אותנו לתוכה ונוכח מודיעין שהוא לא שלם עדיין. המטרה שלנו היא להנמיך את גובה הלהבות ולדאוג להקטין את מידת הנפיצות. ברקע בתקופה הזאת של הרמדאן אנחנו נמצאים במועד שנקרא בין הזמנים של החגים היהודיים, חג הפסח, חול המועד שחופף את תפילות יום השישי, יום האסיר, חג הדרוזים שוועד, יום הזכרון, יום העצמאות, וב–10 במאי נציין שנה לאירועי שומרי החומות", אמרה ניצב בר צבי.

"המשטרה ערוכה לטיפול באירועים בכל מקרה שבו תהיה התפרצות במספר מוקדים במקביל ונוכל להגיב לרוב. מניסיון שרכשנו לצערינו בשנה שעברה אנחנו נתמקם מבעוד מועד באזורים שבהם אנחנו מעריכים ששם ינסו לעורר הסלמה , בדיוק כך. ננסה לסכל אירועים שכאלה לפני שיחלו על מנת למנות התלקחות במספר מוקדים במקביל. ב-15.5 יום הנכבה, אחר כך ל"ג בעומר, מבצע מירון, יום ירושלים, הילולת שמאול הנביא ובחודש יוני חג השבועות. כרגע אנחנו מתמקדים בשלושה מאמצים עיקריים הבולט מביניהם בימים אלו הפרות הסדר הציבורי, פשיעה לאומנית וכמובן הפשיעה ברחוב הערבי. אלה היעדים בחודש וחצי הקרובים עבור משטרת ישראל", המשיכה.

ראש אגף המבצעים במשטרה הוסיפה: "במהלך חודש מרץ עד היום לצערינו חווינו 14 פיגועים, עם 12 הרוגים בתוכם שלושה שוטרים, עשרות פצועים כשהמאפיינים הינם אירועי ירי, אירוע דריסה ואירוע דקירות וזאת בפיזור רחב בירושלים ארבעה אירועים, ב"ש, חדרה, בני ברק, אירועים בשומרון ובקו תפר וניסיונות לפיגוע".

לגבי עיבוי הכוחות מציינת ניצב בר צבי: "המשטרה ביטלה כמעט את כל ההכשרות, את כל הקורסים וכל האימונים. שילבנו את כל כוחות המטה. יש לנו צוותים מיוחדים לטיפול בהפרות סדר, כל היחידות המיוחדות מצויים עמוק בתהליך הזה ואנחנו מתגברים את מערך המתנדבים וקוראים לציבור להגיע ולהתנדב. במיצוי הכוחות גייסנו שתי פלוגות מילואים ויש לנו עוד 1,500 לוחמים קרביים של צה"ל שבדרך להשתלב, כל מערך האבטחה במדינה מקבל מאיתנו הנחיות כעת להכין אותו לקראת כל תרחיש".

המשטרה עסוקה בנוסף בטיפול במחאות שמקבלות את אישורה על פי דין, וכשמדובר בתקופה כל כך רגישה ונפיצה העומס שמוטל עליה הוא מירבי. "יש לנו המון מחאות, 40 פעילי להב"ה שהגיעו להפגין ואחד מהם נעצר, תקיפה של ארבעה מוסלמים על ידי יהודים שנמלטו ,תהלוכות לקראת פתיחת חודש הרמדאן, ב – 16 מוקדים בעיקר בצפון, יש מחאה שבועית בשייח ג'ארח , בתפילות בהר הבית ועוד", ציינה בר צבי והוסיפה: "פעילות ימ"מ בעראבה עם חיסול שלושה מחבלים , מחבל רביעי נעצר. 17,000 איש התפללו בהר הבית במהלך השבת והתפתחה הפרת סדר וגם אתמול בלילה נרשם אירוע חמור של השתוללות והפרות סדר שהופנו כנגד שוטרים. בלילה הזה נרשמו 11 עצורים ושלושה שוטרים שנפצעו באורח קל. אנחנו במתכונת פעילות מוגברת עם עלייה ברמת המוכנות, מצב ב' עם כוננות 3. פורסים את כל הכוחות שלנו כשהדגש שלנו הינו על מרכזי בילוי , ריכוזי קהל, שווקים, תחנות הסעה, מוסדות חינוך, תחנות איסוף חיילים ותחנות רכבת".

ניצב סיגל בר צבי (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב סיגל בר צבי (צילום: דוברות המשטרה)

ניצב בר צבי סיפקה התייחסות בנוגע לתחושת הביטחון של הציבור וציינה: "אנחנו מייצרים נחשולים של כח לעידוד ושיפור תחושת הביטחון. אירוע כזה מרתיע כל מי שמתכוון לבצע פיגוע. מעבר מרוכב על אופנוע לצמדים על פי הנחייה שלי".

עוד הוסיפה: "אנחנו מקווים שהחג יהיה חגיגי שמח , ערים לכך שרוב רובו של הציבור המוסלמי , מעוניין בשקט ואנחנו מגלים סובלנות יחד עם זאת אנחנו בדריכות מאד גבוהה. אנחנו ערוכים לטיפול בזירות מתגלגלות , פעילות מוגברת במחסומים  . פעילות למניעות חיכוך ופגיעה על רקע לאומני. אנחנו מצויים בקשר עם כל גופי הביטחון, צבא, שב"כ על כל זרועותיו ושב"ס שכן ייתכנו תגובות של אסירים ביטחוניים". 

נציין כי במשטרה מבצעים פעולות לאיתור מעסיקים, מלינים ומסיעים של שב"ח לצורך העמדה לדין ומדובר בעבירות חמורות הכרוכות גם בעונשי מאסר. לגבי בחינת הכרזה על סגר מציינת ניצב בר צבי: "נכון לשלב הזה אנחנו משתפים פעולה עם החלטת הממשלה ואין צורך לסגר, ואנחנו בעד מתן האפשרות לפלסטינים לצאת לעבודה, וככל שנראה שזה עובד טוב לא נתמוך בהטלת סגר. ברגע שנבחן שיש צורך בסגר נמליץ על זה".

"כל אזרח שנושא בנשק חייב להבין שהוא נושא בכל האחריות הרחבה הכלולה בכך במיוחד בימים אלו וזאת כתוספת להמלצת ראש הממשלה נפתלי בנט שכל אזרח שיש בידו רישיון שישא נשק", סיימה ניצב בר צבי את דבריה.

ראש חטיבת המודיעין תנ"צ, קובי זריהן, הוסיף: "כל האירועים שחווינו בשלושה השבועות האחרונים הוא פועל יוצא של אווירה שהתנהלה לאורך זמן לקראת הרמדאן. הרצון של חמאס להיות גורם דומיננטי בירושלים להוות גורם משמעותי עבור ייצוג האסירים . מאז שומר חולות, טילים על ירושלים בעקבות תהלוכת הדגלים וזה התחיל משם לכיוון תקופת הרמדאן כשהלהט הדתי לצד תחושות לאומניות והטריגר שתמיד קיים הם אלו שהובילו לאירועים האלימים של הפרות סדר.

"לצערי בטרום הרמדאן חווינו שלושה פיגועים חמורים שהביאו לתגובות קיצוניות ואנחנו בהחלט נמצאים בתקופת מתח מאד גדול. לעניין כן היה מודיעין או לא היה מודיעין, צריכים להבין שלא יכול להיות מודיעין במקרים שבהם אפילו אותם מבצעים של אירועים אלו לא ידעו שהם הולכים לבצע אותם. אנחנו עושים הכל לסיכול האירועים אולם , אנחנו בהחלט ערים לכך שאירועים חריגים יכולים להתרחש לגבי אירועים בודדים חריגים שמקורם בטריגר רגעי או תגובת לחץ של המפגע מכל צד במפה הפוליטית. יש לנו שיתוף פעולה הדוק ורצוף עם השב"כ. ככל שיש למשטרת ישראל מידע על כוונות לבצע אירועים פליליים או לאומניים מתבצעים מעצרי מנע ומתבצעות פעולות תגובה מוקדמות לרבות מול פעילים בארגוני טרור קיצוניים ודעאש".