למרות התייצבות ביטחונית מסוימת בימים האחרונים, יישמרו גם בתקופה הקרובה הכוננות הגבוהה ותגבורי הכוחות הגדולים ביהודה ושומרון, בקו התפר ובגזרות נוספות. זאת בעקבות האיומים הביטחוניים שעדיין קיימים ועל רקע הרמדאן וחג הפסח המתקרב. \

במערכת הביטחון מביעים שביעות רצון זהירה מהמגמות של הימים האחרונים. אולם עדיין ההבנה היא שכל פיגוע קטלני נוסף עלול שוב להגביר את רף המתיחות והאיומים.

שלשום בלילה אירע פיגוע ירי בכניסה ליישוב אבני חפץ, דרומית־מזרחית לטול כרם, שנמצא באחריות החטיבה המרחבית מנשה. על פי העדויות מהשטח, רכב פלסטיני, שבו מחבל אחד לפחות, התקרב לשער היישוב וביצע ירי לעבר הבתים. לא היו נפגעים. מסריקות שערכו כוחות צה"ל באזור נמצאו תרמילים של קליעים. הסריקות נמשכו בניסיון לאתר את ציר המילוט של המחבל, כאשר ריכוז המאמץ בשלב הזה הוא בעיקר בערוצים המודעיניים.

חוליית הג'יהאד האסלאמי שחוסלה על ידי הימ"מ בשבת, יום לפני שיצאה לבצע פיגוע, ביצעה קודם לכן פיגוע ירי נוסף, כאשר ירתה ממרחק לעבר עמדה של צה"ל. גם באירוע זה לא היו נפגעים. בפעילות לאחר חיסול החוליה נלכד מחבל נוסף שהיה חבר בתשתית הטרור בכפר הפלסטיני שוויכה, הממוקם צפונית־מזרחית לאבני חפץ. האזור של צפון השומרון, במרחב שבין טול כרם לג'נין, הוא המרחב הפעיל ביותר מבחינת איומי הטרור בימים האחרונים.

הרכב ששימש את חוליית המחבלים בג'נין (צילום: רשתות חברתיות)
הרכב ששימש את חוליית המחבלים בג'נין (צילום: רשתות חברתיות)

לצד המשך הפעילות המבצעית לסיכול טרור ונוכחות מוגברת בצירי התנועה וקו התפר, במערכת הביטחון מבקשים לייצר הבדלה בין התמודדות עם הטרור לבין שמירה על מרקמי החיים האזרחיים, בדגש על חודש הרמדאן. הכוונה היא למנוע חיכוך בין הצבא לאוכלוסייה פלסטינית, כאשר היא לא נדרשת ודחופה מבחינה ביטחונית. 

גם ברצועת עזה למרות השקט בחודשים האחרונים תימשך הכוננות הגבוהה, בעיקר בהיבטי מודיעין ומערך ההגנה האווירית. לעת עתה הפרות הסדר והאלימות מצד פלסטינים בשער שכם בעיר העתיקה בירושלים מסומנות במערכת הביטחון כמכשול הגדול ביותר שיכול לדרדר את המצב הביטחוני באזור. בהקשר זה מביעים במערכת הביטחון הערכה רבה לתפקוד השוטרים ולוחמי מג"ב באירועים בשער שכם.