בלילה שבו ביצע צה"ל את תרגיל ההונאה, שקדם לתקיפת חיל האוויר במנהרות חמאס בצפון הרצועה ("מכת ברק") כדי להרוס אותן ולהרוג פעילי חמאס רבים שיילכדו בתוכן, המודיעין סיפק את המידע שלפיו בחמאס הבינו כי מדובר בתרגיל הונאה עוד לפני שהמטוסים תקפו.למרות זאת, בצה"ל החליטו להמשיך כמתכונן.

בצמרת צה"ל סבורים גם היום כי ההחלטה לממש את התוכנית ולבצע את התקיפה הייתה נכונה. כזכור, בצה"ל הכינו במשך שנים את התוכנית שהוגדרה כאסטרטגית, ושמרו אותה למועד שבו תהיה לה אפקטיביות מרבית למערכה נרחבת יותר, ובמסגרתה גם לכניסה קרקעית. המועד שנבחר היה במהלך מבצע שומר החומות. הוחלט לבצע את תוכנית ההונאה באופן מצומצם ושונה מהתוכניות המקוריות.

כפי שנחשף ב"מעריב", להחלטה ליישם את התוכנית קדמו מספר דיונים. במהלך הדיון האחרון הסתייג מפקד חיל האוויר דאז עמיקם נורקין להפעלתה, ואמר: "לוקח לנו חמש עד עשר שנים להכין תוכנית כזו". הוא המליץ לשמור אותה למועד אחר. לפי התוכנית, שיושמה בסופו של דבר, צה"ל הציב סמוך לגבול צפון הרצועה כ־20 כלים משוריינים שינועו לעבר הגדר, אך לא יחצו אותה. היעד שהגדיר הרמטכ"ל היה בין 75 ל־100 מחבלים הרוגים.

קצין המודיעין של פיקוד דרום אמר בדיון כי ביכולתו לספק את המידע שיבהיר אם אכן יתממשו התנאים ליישום התוכנית. אלא שבפועל בחמאס הבינו כי אין בכוונת צה"ל להיכנס לרצועה וכי מדובר בתרגיל הונאה, ולכן הארגון הורה לפעיליו לא להיכנס למנהרות כדי שלא ייפגעו. כאמור, אף שהמידע הועבר לצמרת צה"ל באמצעות קצין המודיעין, הוחלט להמשיך במבצע ולהפעיל את חיל האוויר. בצה"ל סבורים גם היום כי למרות שבתקיפה נהרגו רק פעילי טרור בודדים, פעולת הריסת המנהרות עומדת בפני עצמה ויש לה השפעה עד היום, גם אם ההונאה לא הצליחה.

המודיעין אף סיפק בזמן אמת למטה הכללי את המידע שלפיו באותו שלב, לפני תקיפת חיל האוויר, היו בכל הגדודים הצפוניים של חמאס עשרות פעילים, פחות מהיעד שהוגדר, וכן כי לפי הערכות – רק חלק מהם ייהרגו בתקיפה. בפועל, הוחלט להמשיך במבצע ו־160 כלי טיס יצאו לבצע את הפעולה. כאמור, רק פעילי חמאס בודדים נפגעו.

בתוכנית התחקירים "עובדה" עם אילנה דיין, שתשודר הערב בערוץ 12, יתראיין לראשונה בנושא הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שבתקופתו תוכנן המבצע. התכנון המקורי היה שונה, ולפיו מבצע ההונאה אמור היה לשרת מבצע רחב יותר, כתומך לפעולה קרקעית. בדיונים שנערכו בנושא בשנים האחרונות, העריכו בצה"ל כי בפעולה כזו המנהרות היו אמורות להפוך למלכודות מוות, וכי מספר ההרוגים בקרב פעילי חמאס עשוי להגיע עד ל־800.