גל הטרור נמשך: שני בני אדם נרצחו ו-12 נפצעו בערב יום חמישי, בפיגוע ירי ברחוב דיזנגוף בתל אביב, כ-200 מטרים מהיכן שהתרחש הפיגוע ב-2016 בפאב, אז נרצחו שני אזרחים. צוותי רפואה שהוזעקו למקום, העניקו טיפול רפואי לפצועים ופינו אותם לבתי החולים איכילוב, שיבא בתל השומר וולפסון בחולון. בתוך כך, ב-8:30 ראש הממשלה נפתלי בנט יקיים הערכת מצב עם כוחות הביטחון.

במהלך הלילה, פעלו אלפי כוחות בשטח לאיתור המחבל, כאשר על בסיס מצלמות האבטחה מהאזור הצליחו לזהות את דמותו. בתום מרדף של כוחות הביטחון, הוא אותר וסוכל. המחבל, פלסטיני מאיו"ש, אותר על ידי השב"כ כשהוא מסתתר בסמוך למסגד ביפו ובמהלך חילופי אש עם כוח שני לוחמים של היחידה המבצעית של השב"כ חיסלו אותו, ללא נפגעים לכוחותינו.

במשטרה מעריכים כי הכוחות הגדולים שהוזרמו למוקד האירוע, בדגש על הכוחות המיוחדים שסרקו מבית לבית, וההפעלה המהירה של פקודת המשטרה שכללה עשרות מחסומים ונקודות ביקורת ברחבי העיר ובכל הכבישים והצירים שעוטפים את תל אביב, מנעה מהמחבל להתרחק מהזירה והביאה אותו להסתתר באזור יפו.

"הלכנו ברחוב ושמענו יריות": אחד מפצועי הפיגוע משחזר את הרגעים הדרמטיים

"צריכים להפסיק עם הדיבורים": פוליטיקאים מגיבים לפיגוע הקשה בתל אביב

"הלכנו ברחוב ושמענו יריות": אחד מפצועי הפיגוע משחזר את הרגעים הדרמטיים

במשטרה ובשב"כ עוד לומדים ומתחקרים את אירוע הירי אמש במרכז תל אביב. חמש שניות בדיוק ארך הירי הרצחני, בו חוסלו שניים ונפגעו 12 נוספים והמחבל הצליח להימלט מהזירה ולהיעלם למשך תשע שעות בקירוב. 

במשך שעתיים לשב"כ ולמשטרה לא היה מידע אודות זהותו של המחבל והחיפושים אחריו נערכו בתוך ערפל כבד. אלא שיחד עם זאת תוך דקות הגיפו את האזור כ-1,000 שוטרים, לוחמי ימ"מ  מג"ב וכן כוחות שב"כ וצה"ל ואלו החלו לסרוק בית בית ולהתמודד עם שבבי מידע ולעיתים מידע לא אחראי ובכל זאת מנעו מהמחבל אפשרות להיעלם או להתרחק מהאזור . לפנות בוקר, לאחר שהסתתר במסגד ביפו הגיע המידע הרלוונטי ובתום קרב יריות הוא חוסל .

מוקדם יותר, משטרת ישראל ביקשה את עזרת הציבור באיתור גבר שנראה סמוך לזירת האירוע. "כל המזהה אדם העונה לתיאור, מתבקש להתקשר למוקד 100 של משטרת ישראל", כך נמסר. לאחר חיסולו של המחבל, נמסרו פרטים על זהותו: ראאד חאזם, בן 28 מג’נין. ללא שיוך ארגוני מובהק, ללא עבר ביטחוני, ללא מעצרים קודמים. שוהה בלתי חוקי, ללא היתר שהיה בישראל.

החשוד בביצוע הפיגוע בתל אביב (צילום: דוברות המשטרה)
החשוד בביצוע הפיגוע בתל אביב (צילום: דוברות המשטרה)

זמן קצר לאחר חיסול המחבל, מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי מסר כי "אחרי לילה קשה, ולאחר שעות ארוכות של פעילות משטרת ישראל, שב"כ וצה"ל, הצלחנו הבוקר, בשיתוף פעולה מבצעי ומודיעיני לסגור מעגל ולחסל בחילופי אש את המחבל. הדגשנו אמש שייקח ככל שייקח, אנחנו נשים את ידנו על המחבל, חי או מת, ואכן המגע שנוצר איתו הבוקר חייב תגובה מהירה ונחושה של לוחמי השב"כ והימ"מ ביפו". 

"פעלנו בשני צירים מרכזיים, מבצעי ומודיעיני, והבוקר שניהם הובילו לסיום האירוע המתגלגל. אנו ממשיכים בהיערכות השיא של משטרת ישראל בכל הגזרות והמחוזות, לרבות באבטחת תפילות יום השישי הראשון של הרמדאן. נגיב בכוחות גדולים ובעוצמה לכל אירוע חריג, כפי שהגבנו מיד לאחר הפיגוע בתל אביב, ונרדוף כל מי שיפגע או יבקש לפגוע באזרחי ישראל", סיכם המפכ"ל.

ראש הממשלה נפתלי בנט: "אני מברך את כוחותינו שהצליחו למצוא את המחבל הנמלט, ולחסלו. אנחנו שומרים על דריכות מקסימלית, בתוך תל אביב ובכל הארץ, מחשש לאירועים נוספים או פיגועי חקיינות. עם ישראל כולו כואב את צער משפחות הנרצחים, ומתפלל לבריאות הפצועים. המלחמה שלנו בטרור הרצחני ארוכה וקשה. אנחנו ננצח".

שר הביטחון בני גנץ: "תם ולא נשלם- שמנו את ידינו על המחבל הנתעב. נרחיב את הפעולות שלנו מול גל הטרור בהתקפה, בהגנה ובמודיעין. המחיר שנגבה מהמפגעים ושולחיהם יהיה כבד. אני משתתף בצער משפחות הנרצחים, מאחל החלמה לפצועים ומביע הערכה לכוחות שפעלו וממשיכים לפעול מסביב לשעון. נמשיך לפעול בכל מקום בו יהיה צורך".

שר החוץ יאיר לפיד: "נלחם בטרור יחד, נכה במחבלים השפלים בכל מקום שהם יסתתרו, נמצא את שולחיהם וסייעניהם בכל מקום ולא ננוח עד שהשקט יחזור לרחובות. הלילה היכה טרור רצחני בלב העיר תל אביב. צעירים ישראלים שלא עשו רע לאיש נרצחו רק משום היותם ישראלים. הטרור הזה הוא פרי מורעל של הסתה מתמשכת מצד ארגוני טרור המונעים מאידאולוגיה של שנאה. נלחם בטרור ללא פשרות. 
הלב עם משפחות הנרצחים, אנחנו בוכים אתכם בבוקר הזה. אני שולח ברכת החלמה מהירה לפצועים, ומקווה שישובו מהר לביתם. הטרור לא ינצח אותנו. כולנו יחד במאבק הזה. מחזק את כוחות הבטחון הפועלים ימים ולילות ארוכים למען בטחון האזרחים".

שר האוצר אביגדור ליברמן: "אני שולח את תנחומיי למשפחות הנרצחים בפיגוע הנתעב והקשה אמש בתל אביב, ומייחל להחלמתם המהירה של הפצועים. ברגעים כאלו עלינו להתלכד סביב מטרה אחת עליונה והיא מיגור הטרור והשבת תחושת הביטחון לרחובות ישראל".

בנוסף, מבית החולים איכילוב בתל אביב נמסר כי עדיין קיים חשש מיידי לחייו של אחד מהפצועים בפיגוע. שבעה בני אדם נוספים מאושפזים בבית החולים לאחר שנפצעו בפיגוע, שלושה מהם במצב קשה, אך ללא סכנה לחייהם. ארבע נוספים מאושפזים במצב קל עד בינוני.

עדכון על מצב הפצועים מהפיגוע שאושפזו באיכילוב

תיעוד הפיגוע - שלב אחר שלב

בשעה 21:01 התקבל דיווח במשטרה על אירוע ירי ברחוב דיזנגוף 148. הכוחות משטרה שוגרו בשעה 21:02 והגיעו לזירת האירוע ב-21:04. מממצאי חקירה ראשוניים עלה חשד לפיו גבר, לבוש בגדים כהים שהגיע לבר ברחוב דיזנגוף 148, ירה לעבר מבלים במקום ונמלט. 

מאות שוטרים, לוחמי מג"ב, יחידות משטרה מובחרות ולוחמי צה"ל, עסקו במשך שעות בסריקות לאיתור המפגע בסיוע מסוק, נפרסו מחסומים, ובוצעה פעילות חקירתית מודיעינית וטכנולוגית מקיפה במטרה לאתרו, אך ללא תוצאות. חוקרי זיהוי פלילי של משטרת ישראל עסקו באיסוף ראיות פורנזיות בזירה, שהועברו לבדיקות מעבדה, בכדי להתחקות אחר המבצע.

כתוצאה מהירי נהרגו שני אזרחים כבני 27 ו-28 ,ארבעה נפצעו באורח קשה, שני פצועים באורח בינוני, ארבעה פצועים במצב קל, ובנוסף, שלושה נפגעי חרדה.

הכוחות תוגברו בשטח, הופסקה התחבורה הציבורית לאזור

השר לביטחון לביטחון, עמר בר לב, פנים סייר בשעות הלילה בזירת הפיגוע. "אנו נבוא חשבון עימו ועם כל מי שסייעו לו, בכל מקום שיסתתרו, ונניח עליהם את ידנו. אני שולח תנחומים למשפחות הנרצחים, ומאחל החלמה מהירה לפצועים", כך הבהיר.

לבית החולים איכילוב פונו שני גברים כבני 30 במצב אנוש תוך כדי פעולות החייאה, אולם חרף מאמצי הרופאים נקבע מותם. מבית החולים נמסר כי הסתיימו בהצלחה הניתוחים של הפצועים מהפיגוע, כאשר הצוות הרפואי הצליח לייצב את מצבו של הפצוע שהגיע במצב אנוש והוא מאושפז במצב קריטי. כמו כן, התייצב מצבם של שלושה פצועים נוספים, והם מוגדרים כעת קשה. הם עלו לאשפוז ביחידות הטיפול נמרץ.

רנן, שנפצע מכדור שנכנס ללחי מצד ימין ויצא מצד שמאל ומצבו מוגדר כעת קל עד בינוני בלבד, סיפר: ״הלכתי לשתות בירה עם חבר באילקה. ישבו בחוץ ואחרי רבע שעה המחבל הופיע מולי והחל לירות. ירדתי לרצפה, חיפשנו מחסה ועלינו על החביות של הבירה והרגשתי שאני נוטף דם. היו כמה יריות וחיכינו עד שיחלוף זעם. החבר עצמו ברח לבניין מגורים שם הוא מתחבא עד עכשיו״.

סריקות אחר המחבל שביצע את פיגוע הירי בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
סריקות אחר המחבל שביצע את פיגוע הירי בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)


זירת הפיגוע בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
זירת הפיגוע בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

ממשרד התחבורה נמסר כי בשל חסימות משטרת ישראל, הופסק שירות התחבורה הציבורית במרכז תל אביב, בין הנמל לכרמלית. אולם, לאחר כמה שעות שירות תחבורה ציבורית היוצא ממסוף רידינג לנמיר שב לפעילות.

בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט קיים התייעצות ביטחונית וקיבל עדכונים אודות ההתפתחויות בשטח. בדיון הוצגה השתלשלות האירועים בפיגוע שאירע הערב בתל אביב, וכן המאמצים הנעשים כעת בשטח לאיתור המחבל.

כמו כן, נידון המשך הפעילות המבצעית של משטרת ישראל והשב"כ לשעות הקרובות. סוכם על המשך תגבור והזרמת כוחות בהיקפים גדולים לתל אביב. עוד נקבע כי חיתוכי מצב יתקיימו באופן שוטף בהתאם להתפתחויות.

אזור הפיגוע, רחוב דיזינגוף בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
אזור הפיגוע, רחוב דיזינגוף בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

אחת מזירות האירוע, רחוב דיזינגוף בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
אחת מזירות האירוע, רחוב דיזינגוף בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

מהעדויות עלה כי המחבל, חמוש ככל הנראה ברובה, הגיע לזירת האירוע ברחוב דיזנגוף פינת פרישמן ופתח בירי לעבר סועדים במסעדה. לאחר מכן פתח במנוסה, נתקל במבלים ואזרחים נוספים וירה לעברם, לאחר מכן המשיך לזירה נוספת. כוחות גדולים של משטרה הוזעקו למקום. במקביל לכך, כוחות צה"ל שהוזנקו לתגבר במרחב האזרחי לפני כשבוע, פועלו בזירות השונות. בנוסף, הוקפצו כוחות מיוחדים לסיוע ותגבור במרחב. בשב"כ ובמשטרה העריכו תחילה כי היה מחבל נוסף או סייען שנמלט מהזירה ומתבצעות סריקות אחריו, אולם בהמשך, המצוד התמקד במחבל אחד.

ברוך הוניג, דובר המפכ"ל, מסר: "מדובר חשוד אחד חמוש באקדח, לבוש בחולצה שחורה קצרה ומכנסיים שחורים קצרים. זה על פי המצלמות. יש אדם שככל הנראה הוא החשוד, בוחנים ובודקים אם מדובר באותו אדם. כל מי שגר בתל אביב זה השלב להשאר בבתים ולדווח על כל אירוע חשוד, בשניות נגיע לכל אירוע. יש למעלה מ-1000 לוחמי מג"ב ושוטרים שעונים לכל קריאה ומגיעים לכל מקום".

"זה אירוע קשה עם מספר פצועים. המפכ"ל בזירה ומקיים הערכת מצב. הרחובות הסמוכים חולקו לרובעים והכוחות מבצעים סריקות, אין דיווחים נוספים על ירי או על פעילות חבלנית נוספת. אנחנו מכירים את פרטי האירוע, ככל הנראה מדובר בחשוד שנמלט לא ידוע אם יש לו תחמושת", הוסיף.

כוחות משטרה רבים בעקבות הפיגוע בתל אביב, וידאו: דוברות המשטרה

מפקד משטרת מחוז ת"א, ניצב עמי אשל, אמר: "מרגע קבלת הדיווח כוחות גדולים חשו למקום. המפגע נמלט וברח ומתנהל אחריו מצוד נרחב. נאמר לתושבים באזור להישאר בבתים". בנוסף, הוא יצא בקריאה לא לדווח דיווחים שקריים. לדבריו התקבלו דיווחים לא אמינים שהזעיקו את הכוחות למקום. מסוק ממשיך לרחף באזור וכוחות גדלים ממשיכים בסריקות נרחבות.

פראמדיק מד"א ישראל וינגרטן שהגיע למקום רכוב על אופנוע מד"א: "מיד שהתקבלו הקריאות במוקד החירום 101 של מד"א על פיגוע הירי בתל אביב הוזנקו למקום כוחות גדולים של מד"א. במקום הייתה המולה רבה, עשרות אנשים רצו ברחוב. ראינו שישה פצועים שוכבים על המדרכה. מיד התחלנו בטיפול רפואי שכלל עצירת דימומים וחבישות. הכנסנו את הפצועים לניידות לטיפול נמרץ ופינינו אותם לבית החולים כששניים מהם מחוסרי הכרה וביצענו בהם פעולות החייאה וארבעה נוספים בהכרה".