גל הטרור נמשך: שני בני אדם נרצחו ו-15 נפצעו בערב יום חמישי, בפיגוע ירי רצחני ברחוב דיזנגוף בתל אביב. בתוך כך, קיים ראש הממשלה הערכת מצב נוספת בהשתתפות שרים וראשי מערכת הביטחון. על כך, פרשן חדשות 13 לענייני ערבים, צבי יחזקאלי, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM ואמר: "חייבים לעבוד במערכת יותר חכמה של ענישה, ושל הערכות בשטח".

בפתח דבריו התייחס יחזקאלי לאזור ממנו הגיע המחבל שביצע את הפיגוע: "מה שאני יודע כבר הרבה זמן וגם מדינת ישראל יודעת, הוא שיש בצפון השומרון, בוא נקרא לאזור בשמו השני - ג'נין, את האנרגיה הזו של הפיגועים. ייתכן וזו נקמה על חיסול שלושת פעילי הג'יהאד האסלמי בשבוע שעבר".

בהמשך, נשאל הפיגוע הוא נקנה לחיסול שלושת פעילי הג'יהאד האסלאמי: "בוודאי שזו נקמה. בנסיבתיות הקטנה הזו זו נקמה, אבל בוא תראה את האנרגיה. בוא תראה את השורש של הדברים. השורש של הדברים הוא שיש בשטחים אנשים צעירים שמוכנים לקחת נשק ולצאת להרוג בישראל. זה הדבר שמדאיג כרגע, ומול זה אין לישראל יכולת לעשות שום הרתעה. גם אם תסגור את הגדר או תטיל עוצר".

זירת הפיגוע בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
זירת הפיגוע בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

"יש אידיאולוגית טרור. אנחנו 20 שנה אחרי מבצע חומת מגן, והפיגוע הוא לא פיגוע בסדרי הגודל שהיינו רואים בדיזינגוף. ישראל חייבת לראות את התמונה הנכונה, לחבר את הנקודות ולהבין שיש פה מנוע טרור. כרגע אין לישראל כתובת. גל הטרור הזה הוא תוצאה של הכשרה אידיאולוגית כבר כמה שנים. אנחנו חושבים שיש שקט, יש תיאוריות אפוקליפטיות שישראל הולכת להיעלם, ישראל לא מתמודדת עם זה".

לדבריו, "כל תהליך שאציע יהיה ארוך טווח ואנחנו לא יכולים לעשות את זה כי אנחנו חיים את היום הזה. בשבוע שעבר שגנץ התקשר לאבו מאזן לאחל לו רמאדן שמח למה שלא יגיד משהו בשביל לעצור את הטירוף הזה? למה לא לבדוק אם הוא מגנה את הפיגועים האלה? יש אווירה של 'נצא לפגוע ביהודים ולא יקרה כלום'".

"הגל קיים וצריך להמשיך לצפות לו. תראה את הדינמיקה. אין פרופילים מוכרים של מחבלים והכי מדאיג ששב"כ לא מצליח לשים את היד על הדברים לפני, כמו שהוא עושה בדרך כלל", הוסיף.

בסיום, נשאל מה השב"כ צריך לעשות כדי לסכל את הפיגועים, והשיב: "אי אפשר להיכנס לראש של אותם המחבלים, ואתה לא יכול לעבוד על זה באופן הרמטי. אני מדבר על הצד ההרתעתי. כך לדוגמה את המחבל הזה שאביו הוא שוטר פלסטיני: אם בן דוד שלו יכול לצאת לעבוד בישראל כאילו לא קרה שום דבר הפסדנו בעניין הזה ולא הצלחנו להרתיע את המשפחה".

"ברגע שאתה נותן ולא דורש, תראה גם לשב"כ יש גבול, גם השב"כ לא יכול להיכנס למוח של כל אחד. חייבים לעבוד במערכת יותר חכמה של ענישה, ושל הערכות בשטח. מעבר לזה, צריך לפנות לראשות הפלסטינית ולהגיד להם שאנחנו בעד שהם יצאו לעבוד בישראל, אבל שלא יהרגו אותנו, ולדרוש שיעזרו בנושא", סיכם.