בתשעה הימים שהפרידו בין הפיגוע האחרון בבני ברק לזה האחרון בתל אביב, קיוו במערכת הביטחון כי הצליחו לקטוע את רצף הפיגועים הקשים החמורים, ובכך גם לבלום מגמות של הסלמה בזירות נוספות בעיצומו של חודש הרמדאן. אבל הפיגוע בערב חמישי מצביע כי ארגוני הטרור מעודדים מהצלחות הפיגועים בלב ערי ישראל, רצח 13 ישראלים וזריעת הפחד מהטרור בקרב אזרחי ישראל. הם ימשיכו בכל דרך לקדם פיגועים נוספים, והמציאות הביטחונית הלא יציבה אל מול הזירה הפלסטינית תמשיך ללוות אותנו עוד זמן רב.

המוקד המשמעותי ביותר לגל הטרור האחרון הוא העיר ג'נין והמרחב הסמוך לה. קרבה גאוגרפית לקו תפר פרוץ, מחנה פליטים אלים במיוחד, הרבה מאוד נשקים וקשיי משילות של הרשות הפלסטינית, הופכים את האזור לחממה של טרור. 

גם בשנים האחרונות העיר ג'נין בלטה כמוקד הטרור המרכזי ביהודה ושומרון. במהלך פעולות של צה"ל בעיר, ובעיקר במחנה הפליטים, כמעט בכל מעצר מבוקש, התפתחו קרבות מטווחים קצרים בין לוחמי צה"ל, הימ"מ ומג"ב למחבלים.

עד לפני כשנה ואף פחות מכך, כאשר בצה"ל זיהו כי מנגנוני הביטחון הפלסטינים מאבדים את אחיזתם על מגמות הטרור, עמדה על הפרק אפשרות של ביצוע מבצע רחב היקף בג'נין, בעיקר במחנה הפליטים. זאת, על מנת לפגוע בתשתיות הטרור ובמגמות השליליות שהתפתחו בשטח.

אלוף משנה יאיר פלאי, אז מפקד חטיבת משנה שאחראית על גזרת ג'נין, אמר למעריב עם סיום תפקידו בחודש ספטמבר האחרון כי אפשרות של מבצע גדול בג'נין קיימות: "פעולה כזו לא כוללת בהכרח טנקים ומסוקים במתארים דומים ל'חומת מגן'. אבל זה יכול להיות במתכונת של פעילות בסדרי כוחות גדולים מאוד, שנשארים בעיר ופועלים בה, בהתאם לאישורי התוכניות ומדרגות הפעולות שייקבעו".  

"אני מאוד מקווה", הוסיף אלוף משנה פלאי, "בשביל האוכלוסיה של ג'נין שהמחבלים, בעיקר במחנה הפליטים, ירדו מהעץ הגבוה שהם טיפסו עליו. כי אם זה לא יקרה, בג'נין תהיה 'חומת מגן 2' ואנחנו יודעים לעשות את זה", אמר בסיכום הראיון.  

פעולות מבצעיות שביצעו כוחות הביטחון בשטח, מעצר של מבוקשים, ומה שנראה כשיפור בתפקוד של הרשות הפלסטינית, הסירו באותה תקופה את האפשרות, שגם כך הייתה באותו זמן בסיכוי ייתכנות נמוכים ובהתאם למציאות בשטח. כאמור, בחודשים האחרונים לא נרשמה מגמה של הסלמה עד לרצף פיגועי הטרור האחרונים. בחודש האחרון שוב חזר מחנה הפליטים ג'נין לכותרות כמוקד משמעותי מאוד לגל הטרור האחרון.  

למרות האירועים והסמליות בימים אלה, שעומדים בסימן 20 שנה למבצע "חומת מגן", אין מקום להשוואה שבין המציאות של אז והיום. לכן, גם עכשיו מבצע בסדר גודל כזה של "חומת מגן" אינו עומד על הפרק. מאידך, מבצע נגד תשתיות טרור במחנה הפליטים של ג'נין, הוא כבר תרחיש אפשרי ביותר, כחלק מסיכול טרור והגברת ההרתעה במאמץ התקפי כנגד ארגוני הטרור.