דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב וגיא פלג ב-103FM בעקבות חילופי האש בג'נין הלילה, וכן התייחס לטענות של מערכת הביטחון כלפי הסיקור התקשורתי של הפיגוע בדיזנגוף.

"אנחנו פועלים ביתר שאת בצפון השומרון בכלל ובנפת בג'נין, וגם בשעות אלה, לוחמי צה"ל יחד עם החברים מהשב"כ, מהימ"מ, ממג"ב פועלים ביעבד, בצפון השומרון ובנפת ג'נין. אנחנו מפעילים לחץ על האזור הזה. רצף הפיגועים האלה שהתחיל בשני פיגועי פנים באר שבע ובחדרה, המשיך עם שני פיגועים ששני המחבלים יצאו באמת מאזור ג'נין. למרות שהם מאותו אזור, אנחנו לא רואים איזושהי התארגנות ארגונית, לא של הג'יהאד האסלאמי, לא של חמאס ולא של ארגוני טרור מאחורי שני המחבלים. זו אחת הסיבות והקשיים והאתגרים מבחינה מודיעינית, שקשה מאוד לאתר מפגע בודד ללא הכוונה ארגונית - שיוצא עם נשק, חוצה את קו התפר ויוצא לפיגוע בעורף. באמת אתגר מודיעיני מאוד משמעותי. אני בטוח שנצלח גם אותו", פירט תא"ל כוכב. 

כשנשאל האם הגיע הזמן ל'חומת מגן' באזור הזה, השיב: "אנחנו לא הפסקנו לפעול לרגע, לא בג'נין ולא בשום מקום אחר. בשבוע-שבועיים האחרונים אנחנו מפעילים לחץ, מסכלים טרור, במיוחד באזור ג'נין. ההשוואה ל'חומת מגן', אני חושב שהיא אינה נכונה. היא אולי יכולה לעזור לנו לפרופורציות. לפני 'חומת מגן' נהרגו בעורף הישראלי מאות אזרחים וחיילים. אנחנו יצאנו ל'חומת מגן' לאחר הרבה מאוד מבצעים מצומצמים יותר. אנחנו פועלים יום ולילה, והדגש על היום הוא לא מקרי. במהלך סוף השבוע פעלו יחידות מיוחדות, סיירת גולני, הימ"מ, היחידות האחרות, דובדבן כמובן, מגלן ואנחנו ממשיכים ונמשיך לעשות כל מה שנדרש גם בג'נין, אולי במיוחד בג'נין ובכל מקום אחר. לא נכון שאגיד כאן בשידור חי מה אנחנו מתכננים. יש רמזים על כך, אנחנו פועלים גם בסוף השבוע הזה ביום, בכוחות גדולים ומסכלים טרור. הרגנו פעיל ג'יהאד אסלאמי וביצענו מעצרים רבים, פעילות מודיעינית וסיכולית רחבת היקף". 

בהמשך נשאל כוכב האם צה"ל בעת הזאת סבור שיש דווקא לתת או להגדיל את היתרי העבודה בישראל, והשיב: "שוחחנו על כך גם בעבר אצלכם בתוכנית. התפר בינינו לבין הפלסטינים אינו קו גבול. עוברים מערבה ומזרחה למעלה ממאה אלף אנשים, רובם פלסטינים, יש כמובן גם יהודים, ישראלים. רוב רובם של מאה אלף האנשים ויותר, עובד בעורף הישראלי. הם עוברים במעברים מסודרים, רובם באופן חוקי ואנחנו היינו רוצים שהדבר הזה ימשיך ויקרה. זה עוזר מאוד לכלכלה הישראלית וגם כמובן לכלכלה הפלסטינית. זה מאפשר מרקם חיים תקין. אנחנו רוצים לסגור טוב יותר את התפר. הבוקר אני יכול לפרסם, שר הביטחון כבר פרסם את זה, עולה הצעה להחלטה לתקצוב נוסף של גדר של ממש ולהרחבת קו התפר של מאות מיליוני שקלים". 

רן כוכב, דובר צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
רן כוכב, דובר צה''ל (צילום: דובר צה''ל)

עוד התייחס דובר צה"ל לאפשרות לעצור את אביו של המחבל מדיזנגוף: "מוקדם מדי עדיין לחשוף את זה. אנחנו נשים יד על כל מי שמעורב בטרור, סייע למחבל או רק חושב על הוצאת פיגוע. האב התבטא באופן בלתי נשלט במהלך סוף השבוע. הוא עצמו פנסיונר של הרשות, אבל אני מניח, נשים את ידינו גם עליו. אני לא מנהל מו"מ עם אביו של מחבל וזו לא הדרך. מי שעשה פשעים או סייע לטרור, יעמיד את עצמו לידי כוחות הביטחון, ואם לא, אנחנו נגיע לביתו".

לאחר מכן התנצל תא"ל כוכב על המקרה מסוף השבוע האחרון בו צה"ל צילם ושידר סרטון בהשתתפות לוחמים לאחר כניסת השבת: "אני כדוברו של צה"ל רואה בשקיפות ערך עליון, במיוחד על רקע התקופה המבצעית האחרונה שמאופיינת במתיחות ובאירועים מבצעים, כך גם היה בסוף השבוע. הרמטכ"ל מסייר, זו השבת השנייה ברציפות בקרב יחידות צה"ל. השבוע, הוא לא נאם, אלא קיים שיח פתוח עם לוחמים ותצפיתניות שפועלים לילה ויום בשמירה על הביטחון, התייצב מול המצלמות לאחר פיגוע קשה בתל אביב, נתן מענה ללא כל הגבלה לכל שאלה שלוחם או חיילת שאלו אותו, לקח אחריות מלאה על החדירה של המחבל, בלי להתחמק - הדבר הזה לא טוב שזה קרה אצלנו, מחבל שני שעבר דרך קו התפר שהוא באחריותנו, ועושה פיגועים. המטרה הייתה לאפשר לציבור גישה לא מוגבלת ובשקיפות מירבית לדברי הרמטכ"ל. באשר לצילום והשידור שנכנס לאחר כניסת השבת, אנחנו התחלנו כמובן את הכינוס לפני כניסת השבת, אנחנו נלמד ונשתפר וחשוב לי לומר באופן אישי שלא הייתה לי או לנו כל כוונה לפגוע ברגשותיו של אדם, ואם טעינו, אני מתנצל על כך". 

לבסוף נשאל מה עמדתו לגבי תפקוד התקשורת עם הצבא והמשטרה בליל האירוע ביום חמישי, והשיב: "דובר שב"כ, ראש חטיבת הדוברות במשטרה ואני כתבנו מכתב לכלל מערכות התקשורת, אני חושב שכולנו צריכים בתקופה רגישה כזאת לגלות אחריות חברתית. זה לא רק עניין של צנזורה צבאית, אלא גם בעצם שידור של מתח, כאוס, חוסר ביטחון. אנחנו לא היינו רוצים שהדבר הזה יגיע לסלון. יש לנו גם מה ללמוד מהאירועים האלה ואני חושב שגם לתקשורת הישראלית". 

"הפיגוע הזה, כמו אירועים ביטחוניים אחרים שמאפיינים את התקופה האחרונה, הם מחדדים רק את התפקיד המיוחד שיש לכל אחד מאיתנו, לכל אחד מהגופים. התפקיד שלנו לספק ביטחון, התפקיד של כלי התקשורת לסקר את המציאות ולהביא את זה לידיעת הציבור, אבל יש לנו תפקיד לחזק את תחושת הביטחון ולמנוע הפצה של מידע כוזב. לא ייתכן שצוותי תקשורת יצרפו את עצמם ללא אישור לפעילות של כוחות מיוחדים, כאשר הם מפריעים, מסכנים את עצמם, את הפעילות, את הכוחות, ואני רואה את תפקידי ותפקידנו, הדוברים כולם ואנשי הביטחון, כאחראים לדיווח מידע אמין בזמן אמת, אבל ללא יצירת היסטריה, כאוס, חוסר ביטחון וחוסר תחושת ביטחון ולא לשרת את ארגוני הטרור, את ההיסטריה. אנחנו במדינה דמוקרטית ואנחנו רוצים שתהיה תקשורת וטוב שיש תקשורת, רצוי שהיא תהיה קצת יותר אחראית", סיים כוכב את דבריו.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM