ברקע גל הטרור: מתחם קבר יוסף הושחת הלילה (שני) בפעם השנייה בתוך כ-24 שעות, לאחר שפלסטינים השליכו אבנים וגרמו נזק למקום.
בנוסף, שני אזרחים ישראלים נורו הלילה על ידי פלסטינים בעיר שכם, לאחר שנכסו אליה. השניים, תושבי בני ברק וירושלים, הגיעו אל מתחם קבר יוסף בעיר ללא אישור או תיאום עם כוחות הביטחון, לאחר שפרצו מחסום.

לאחר זמן קצר, הגיעו לאחד המחסומים המאוישים ביציאה מהעיר, כשהם עם פצעי ירי. כוחות צה״ל העניקו להם טיפול רפואי בנקודה, ולאחר מכן הם פונו להמשך קבלת טיפול רפואי בבית חולים בילינסון בפתח תקווה. 

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, התייחס לאירוע והגיב: "כולנו מתפללים לרפואת הפצועים. שום דבר לא מצדיק את הרצחנות האכזריות והטרוריזם מבית מדרשה של הרשות הפלסטינית בראשות המחבל אבו מאזן. רק אתמול לפנות בוקר הרס ברברי בסגנון דאעש באתר הקדוש כל כך בקבר יוסף והיום ירי בדם קר ביהודים שבאו להתפלל". 

מצבת קבר יוסף לאחר שהושחתה (צילום: מתוך הרשת החברתית של הרשות הפלסטינית)
מצבת קבר יוסף לאחר שהושחתה (צילום: מתוך הרשת החברתית של הרשות הפלסטינית)


עוד אמר: "האחריות היא אך ורק על המחבלים של הרשות הפלסטינית ולא פחות חמור מכך על האנשים שממשיכים באובססיביות לשווק את חבורת המחבלים הזו. כ"פרטנר" שלהם הם צריכים למסור את לב ארץ ישראל. כדי להביא את המציאות הזו לכל מדינת ישראל. ובאותה מידה אני שב וקורא ואף דורש בשם ההתיישבות בשומרון בשם רבני השומרון - לא להגיע לקבר יוסף ללא הכניסות המתואמות שמתקיימות אחת לחודש באבטחתה של חטיבת שומרון. "ונשמרתם לנפשותיכם מאוד".

עוד הלילה, מוחמד עלי ג'ונים, צעיר בן 21 מבית לחם, נורה למוות לאחר שהשליך בקבוק תבערה לעבר כוחות צה"ל. הפלסטינים הכריזו על שביתה כללית בעקבות מותו.

נאסרה כניסת ראשי שדולת א"י לקבר יוסף

בתוך כך, אלוף הפיקוד סירב לאשר כניסת ראשי שדולת ארץ ישראל לקבר יוסף. בתגובה לכך, ראשי השדולה, חברי הכנסת יואב קיש ואורית סטרוק, שביקשו להגיע הלילה לקבר יוסף שהושחת ונשרף, קיבלו אמש בשעת לילה מאוחרת הודעה מקצין הכנסת כי אלוף הפיקוד מסרב לאשר כניסתם, לטענתם "ללא נימוק". 

במכתב דחוף שהוציאו לקצין הכנסת, ניצב יובל חן, דרשו ראשי השדולה מקצין הכנסת לפעול מול אלוף הפיקוד שיעמוד בהוראות היועצת המשפטית לכנסת ויקבע תאריך לכניסתם לקבר. "אנו מבקשים ממך בזאת לפעול מול אלוף הפיקוד בשני המישורים הנ"ל על מנת לקבל מענה ראוי לנבחרי ציבור והמאפשר את ביצוע תפקידם", הבהירו. חבר הכנסת יואב קיש קרא לשר הביטחון, בני גנץ, לאשר את ביקור השדולה.

על רקע אירועי השחתת קבר יוסף בלילות האחרונים ובתגובה להודעת אלוף הפיקוד שאוסרת על כניסתם לקבר יוסף, הודיעו ראשי שדולת א״י כי בכוונתם להגיע הלילה לקבר יוסף. "העובדה כי מגבילים כניסת יהודים למקום שצריך להיות בשליטה ישראלית מלאה צבאית ואזרחית היא חרפה", כך הבהירו.