לאחר הפרסומים על חשד להשתלת אמצעי ריגול במתנות שנשלחו משגרירות סין ללשכות שרים בישראל, הודיע היום (שלישי) בצהריים שב"כ כי הוסר החשש לריגול סיני. "בהמשך לפרסומים אודות מציאת רכיב חשוד בכוסות תרמיות שנשלחו למשרד ממשלתי - מומחים טכנולוגים של השב"כ אשר בדקו את הרכיב, קבעו כי מדובר ברכיב תמים אשר מיועד לשמירת הוואקום בדפנות כוס המשקה ושמירה על טמפרטורה לאורך זמן", נכתב בהודעת שב"כ.

מוקדם יותר הגיבה שגרירות סין בישראל לדיווחים על כך בתקשורת הישראלית, ומסרה כי מדובר ב"שמועות חסרות בסיס". בהודעה המלאה נמסר כי  "לרגל חג הפסח שלחה השגרירות מתנות כדי להביע את ידידותנו. עם זאת, הבחנו כי תקשורת ישראלית מסוימת הפיצה שמועות שספל תרמי במתנות 'עלול להכיל מכשיר חשוד'. העובדה היא, ש'המכשיר החשוד' כביכול הוא גטר, שניתן למצוא אותו בקלות באותו סוג של ספלים תרמיים. לשמועות חסרות הבסיס יש השפעה קשה מכיוון שהן שואפות לתקוע טריז בין סין לישראל, להכתים את דמותה של סין ולהטעות ברצינות את הציבור".

"דיווחים בתקשורת אומרים שהם צוטטו 'מקורות' מרשות ממשלתית רלוונטית, אך הרשות הממשלתית המדוברת הבהירה לשגרירות שהיא לא יצאה בהצהרה לעיתונות בעניין זה. אנו מבקשים מכלי התקשורת הרלוונטיים לבטל לאלתר את הדיווחים הכוזבים, להפסיק לעזור להפיץ שמועות, ולנקוט פעולות אמיתיות למיגור ההשפעות השליליות שכבר נגרמות. אם סוכנויות התקשורת יתעקשו להפיץ שמועות כאלה, נשמור לעצמנו את הזכות לבקש דין וחשבון", נכתב עוד בהודעה. 

מומחה למודיעין מזהיר: ישראל נמצאת במרכז מאמצי הריגול של סין

ד''ר אייל פינקו, מומחה לריגול ומודיעין, בדגש ריגול סיני, מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן, טוען כי מדינת ישראל נמצאת במרכז מאמצי הריגול הסיניים. לדבריו של פינקו, סין חותרת להשגת מידע צבאי, מדיני, כלכלי וטכנולוגי במדינות המערב בכלל ובארצות הברית ובמדינת ישראל בפרט. לשם כך, הוסיף, כי סין מפעילה כלי איסוף מודיעין רבים, ביניהם תקיפות סייבר (לרבות על מוסדות מחקר וחברות טכנולוגיה), הפעלת סוכנים הפועלים בשירותה לאיסוף מודיעין, הטמנת אמצעי איסוף במחשבים ובמצלמות, קשרים אקדמיים (כולל חילופי סטודנטים) ורכש חברות באמצעותם מניחה סין ידה על טכנולוגיות ועוד. 

הוא הבהיר כי "הטמנה במתנות של אמצעי האזנה, המשדרים שמע למרחוק באמצעות אנטנות זעירות, אינו מהווה חידוש לא בהיבט המודיעיני ולא בהיבט הטכנולוגי. הרוסים והסינים נוהגים לעשות כך מימי המלחמה הקרה, באמצעות מערכות זעירות מתוחכמות, היכולות לפעול משך ימים ארוכים ולשדר לשגרירות הסינית או הרוסית הסמוכה את הקולות הנשמעים בחדר בו נמצאת 'המתנה'".

בסיכום דבריו, ציין כי מערכת הביטחון הישראלית מודעת לאיומים, כפי שפורסם, ובודקת כל פריט שניתן מתנה על ידי גורמים זרים, על מנת לצמצם ככל הניתן את איום חשיפת המידע הרגיש.