במערכת הביטחון משקיעים מאמצים כבירים כדי למנוע מעשי טרור, והלוחמים פועלים מסביב לשעון כדי לעצור מחבלים לפני שייצאו לדרכם. היום (חמישי) דובר צה"ל עדכן כי כוחות צבא, מג"ב ושב"כ פעלו בשעות הלילה ולאורך הבוקר במספר מוקדים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון, למעצר מבוקשים והחרמת אמצעי לחימה, בין היתר בכפרים בלאטה, חברון ובית אומר.

בפעילויות כוחות הביטחון במחנה הפליטים נור א-שמס שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה, הכוחות עצרו שני חשודים ואיתרו שני חלקי נשקים, וסט עם מחסניות ומדי צה"ל, כך ציינו בדו"צ. במהלך הפעילויות, התפתחה הפרת סדר אלימה בכפר דאן, כאשר מפרי הסדר השליכו מטענים מאולתרים וביצעו ירי לעבר כוח צה"ל שהגיב בירי חי. אין נפגעים לכוחותינו.

בצה"ל ציינו עוד, כי בנוסף, פעלו הכוחות בכפר חרבת ציר שבמרחב החטיבה המרחבית אפרים ועצרו שישה חשודים. כוחות הביטחון פעלו בשאר החטיבות המרחביות ביהודה ושומרון ועצרו 18 חשודים בסך הכל. החשודים שנעצרו הועברו להמשך חקירת שב"כ.

פעילות חיילי צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)
פעילות חיילי צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)

לפי דיווחים פלסטינים, במהלך מהומות ברחבי הגדה, נהרג שאס כמאמג'י, אחיו של איהם כממאג'י, אחד מששת האסירים שברחו מכלא גלבוע. הרוג נוסף על פי דיווחים הוא מוסטפא אבו אלרוב מהכפר מוסליה.

בתוך כך, כוחות מג"ב וצה"ל פעלו אתמול בלילה בעיירה סילואד הסמוכה לרמאללה ועצרו כמה פלסטינים, החשודים בהשתייכות לחוליית טרור שתכננה להוציא אל הפועל פיגוע. עשרות פלסטינים השליכו אבנים לעבר הכוחות, והפלסטינים דיווחו על שלושה הרוגים במהומות הללו. 

אמש דווח כי בפעילות של שב"כ, הימ"מ וצה"ל בכפר כובר שבבנימין נעצר מעאד חאמד, תושב סילואד כבן 33, פעיל חמאס שהיה חבר בחוליה שביצעה פיגוע ירי מרכב חולף ב־29 ביוני 2015 סמוך ליישוב קידה, שבמהלכו נרצח מלאכי רוזנפלד ז"ל ונפצעו שלושה ישראלים נוספים. 

שאס כמאמג'י (צילום: רשתות ערביות)
שאס כמאמג'י (צילום: רשתות ערביות)


חאמד היה כלוא בידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים מאז הפיגוע, אולם הוא נמלט, ולפי מידע שהגיע לשב"כ - התכוון לבצע פיגוע בקרוב במהומות שהתפתחו בין פלסטינים לכוחות צה"ל נהרגו שלושה מחבלים. אמש דווח על ישראלי שנכנס עם רכבו לכפר חוסאן, הממוקם ממערב לבית לחם, ושם נעצר על ידי פורעים פלסטינים שהחלו להכות אותו ולהעלות את מכוניתו באש. הישראלי, תושב ביתר עלית, ביקש ככל הנראה במטרה לשטוף את רכבו לקראת הפסח. הוא הצליח לברוח מהמקום ללא פגע.

מוקדם יותר התכנסו הפלגים הפלסטינים בעזה לפגישה בראשות מנהיג חמאס ברצועה יחיא סנוואר. הם קראו להמונים "לצאת במאות אלפים לתפילות יום השישי ולהגנת מסגד אל־אקצא", והזהירו מפני כוונה של אנשי תנועת חוזרים להר להקריב קורבנות בהר הבית וציינו כי פעולה כזו "תבעיר את המזרח התיכון".

עימותים בג'נין (צילום: REUTERS/Mohamad Torokman)
עימותים בג'נין (צילום: REUTERS/Mohamad Torokman)


כאמור, מערכת הביטחון נמצאת בכוננות מיוחדת לקראת החג. את החג עצמו יעשו לוחמים רבים בגזרות המבצעיות, וההחלטה אם להטיל סגר על איו"ש תתקבל מחר. אחד הגורמים להתלבטויות זו העובדה שליל הסדר חל השנה בדיוק בתפילת יום השישי בחודש הרמדאן, הקדוש למוסלמים, וסגר כזה עלול לגרום להסלמה.

לצד תגבורי הכוחות הגדולים ביו"ש תישמר כוננות גבוהה גם אל מול רצועת עזה, בעיקר בכל הקשור למערך ההגנה האווירית וכיפות הברזל. ביממה האחרונה גברו האיומים מרצועת עזה, ויש חשש לירי של רקטות במקרה של עימותים בהר הבית או הסלמה נוספת בגדה המערבית.
בתקופה האחרונה פעל חמאס למנוע ירי מהרצועה אל ישראל כדי לא להיקלע לעימות שיפגע באינטרסים שלו. במערכת הביטחון עדיין לא רואים שינוי במגמה, אבל מביאים בחשבון את האפשרות שזה יקרה אם תהיה הסלמה בשטחים.

הפעילות הבלתי פוסקת למעצר מבוקשים ולתפיסת אמצעי לחימה נמשכה גם בלילה שעבר, עם דגש על אזור ג'נין וטול כרם. לוחמים מיחידות אגוז, מגלן וסיירת צנחנים פעלו בעשרה מוקדים שונים, עצרו שני מבוקשים והחרימו נשק.

בקלקיליה נעצרו שלושה פעילי חמאס. במהלך הפעילות נזרקו לעבר הלוחמים אבנים ובקבוקי תבערה. הכוחות השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי ברובה רוגר לכיוון הרגליים. לוחם צה"ל נפצע קל מפגיעת אבן ופונה לבית החולים.

כוחות צה"ל פעלו גם בכפרים עוריף, קבאטיה וג'בע ועצרו 15 חשודים במעורבות בטרור. הם הועברו לחקירת השב"כ. לכוחות הצטרפו גם לוחמי הימ"מ.

כוחות משותפים של יחידת 33 (גדעונים) בלהב 433 במשטרה, בשילוב כוחות צה"ל, פעלו לביצוע מעצר של חשוד בפעילות טרור בכפר טובאס, בעקבות מידע שהגיע מהשב"כ. במהלך המעצר בוצע ירי לעבר הכוחות, שביצעו את המעצר ועזבו את הכפר ללא נפגעים.

השר לביטחון הפנים עמר בר־לב סייר לאורך הגדר בקו התפר, ובפרט באזורים שבהם קיימות פרצות שדרכן נכנסים שב"חים לישראל. הוא פגש את אנשי מג"ב, בהם לוחמים מפלוגה מ"ג בפיקודו של רפ"ק משה כהן, שבה שירתו יזן פלאח ושיראל אבוקרט ז"ל, שנרצחו בפיגוע בחדרה. לסיור התלוו מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן ומפקד מג"ב איו"ש תנ"צ ג'יהאד חסן.

"סיירתי לאורך ה'אין גדר', כפי שכולכם יודעים. אני מאוד שמח שסוף־סוף ממשלת ישראל החליטה להתחיל לבנות את חומת הביטחון, בהתחלה באזור הזה. אין לי ספק שהיא תגיע גם לאזורים האחרים.זאת רק ההתחלה, אבל צריך להתחיל בצעד אחד", אמר בר־לב. כוחות צה"ל, שב"כ, משטרה ומג"ב פועלים באינטנסיביות רבה באזור ג'נין, והיא רק תעלה, כי מה שקורה היום בג'נין, ובפרט במחנה הפליטים, הוא בלתי נתפס. וכפי שכולכם יודעים לא פחות טוב ממני, ברגע שאתה לא עוצר את זה במקום - זה מתרחב ומגיע לכל מקום".

משרד הביטחון החל בעבודות ההנדסיות לחיזוק ההגנה במרחב התפר. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר: "משימתנו היא לסגור את מרחב התפר באופן שלא יאפשר מעבר בלתי חוקי".

מנהלת גבולות ותפר, בפיקודו של תא"ל ערן אופיר, מבצעת תיקון פרצות בגדר לאורך עשרות קילומטרים, חפירת תעלות נגד מעבר רכב ומיגון נוסף. כוחות ההנדסה מבצעים עבודות חסימה ועיבוי של אמצעי ההגנה במרחב.

בתחילת השבוע אישר הקבינט המדיני־ביטחוני את התוכנית שהציג שר הביטחון בני גנץ, בהיקף של 360 מיליון שקל, לבניית 40 ק"מ נוספים של מכשול התפר, מאזור סאלם שבצפון השומרון עד לאזור בת חפר. ‏המכשול יכלול חומת בטון, אמצעי מיגון ואמצעים טכנולוגיים נוספים בגובה של עד תשעה מטרים. החומה תחליף את הגדר שנבנתה לפני כ־20 שנה.