אל"מ במיל' אורן זיני, לשעבר מפקד חטיבת מנשה, שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל על המתיחות הביטחונית השוררת בימים האחרונים באזור ג'נין ורמאללה. הוא נשאל ב-103FM האם השטח בוער, והשיב: "כן, אבל זה לא חדש. אנחנו מכירים את העיר ג'נין כבר הרבה שנים. בוא נגיד שהיא מתמודדת מול העיר שכם בשאלה מי מצליחה להוציא יותר תאי טרור משמעותיים למדינת ישראל".

"בסך הכל יש דרך אחת לטפל בטרור, בעיניי, ואנחנו קראנו לזה פעם במונח כיסוח הדשא", הסביר, "צה"ל חייב להיות נוכח ולבצע פעילות אינטנסיבית רציפה בתוך השטח. אני הייתי מח"ט בין 2013 ל־2015 והיינו נכנסים לשם כמעט כל יום וכל לילה, בכדי למנוע מקני הטרור להתפתח". הוא הוסיף: "אני מבין שבתקופה הזו הייתה פחות פעילות שם, וזה לא מוכיח את עצמו. בסוף, בשביל למנוע התפתחות של טרור חייבים להיות במגע ישיר עם השטח".

הוא נשאל האם לא הייתה פעילות בג'נין בתקופה האחרונה והאם הייתה הזנחה, והשיב: "אני לא הייתי בפעילות בגזרה הזו בתקופה האחרונה, אבל לא חושב שהעסק הזה יכול להירגע מעצמו. אם יתפתחו תהליכים מדיניים בהמשך, ויהיה בסדר, זה משהו אחד. כל עוד יש את העימות הזה בין הצדדים צריך לתת לצבא לעבוד".

"ממה שאני מבין, בחצי השנה האחרונה לא הייתה פעילות בג'נין, זאת בעקבות בקשה של אבו מאזן", הוסיף זיני, "ובתקופה הזו הייתה התבססות של המנגנונים".

ממה שאני יודע זה פייק. חד משמעית.
"אוקיי".

אתה מנסה להגיד שהממשלה הזו נתנה הוראה לא להיכנס לג'נין?
"כן. אני שוחחתי עם אנשים יודע דבר במרחב הזה והם אמרו לי שהייתה הרבה פחות פעילות. אני לא חושב שיש פה אצבע מאשימה אחת לכיוון הצבא, אלא לצד המדיני. הדרך היחידה, השיטה היחידה להתמודד עם זה היא ליצור נוכחות מלאה בשטח בכדי לפגוע בהתפתחות של התאים האלה".

עוד הוסיף הבכיר לשעבר כי "הצבא עושה עבודה מצוינת ואין על זה ויכוח. אני זוכר מהתפקיד שלי, שכל כניסה לג'נין הייתה מלווה בירי משמעותי מאוד. ככל שנכנסו בתדירות גבוהה יותר, הכניסות היו מלוות בפחות אש, וההתנגדות ירדה. הצבא מממש מדיניות של הדרג המדיני. רק לזה אני מתייחס". הוא נשאל לאן הולכים כעת, והעריך כי "השטח יירגע". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי 103fm