צה"ל הודיע הערב (חמישי) כי בהמשך להערכת מצב ביטחונית ולהנחיית שר הביטחון בני גנץ, יוטל סגר כללי על אזור יהודה ושומרון וייסגרו המעברים ברצועת עזה בחג הפסח, החל מיום שישי, 15 באפריל בשעה 16:00 ועד לשבת 16 באפריל בשעה 00:00. בנוסף, מתאם הפעולות בשטחים הודיע כי החל מיום שבת, יפתחו מחדש המעברים ג'למה וריחן לכניסת ערביי ישראל לעיר ג'נין.

כמו כן, תחודש יציאת סוחרים ואנשי עסקים בכירים (BMC) מאזור ג'נין בהתאם למדיניות הסגר הכללית. במהלך הסגר יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים ובכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

בני גנץ בטקס לציון 20 שנים למבצע חומת מגן. צילום: דובר צה"ל

בכיר ביטחוני לשעבר: "במקום להתנגש עם צה"ל, בחמאס מבעירים את איו"ש"

בתוך כך, האלוף במיל' עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף המדיני-בטחוני במשרד הביטחון, שוחח הערב (חמישי) עם רוני בר-און ופרופ' אריה אלדד ב-103FM, על מנת לנתח את פעילויות צה"ל ביהודה ושומרון, בעקבות גל הפיגועים ששטף את ישראל. בנוסף, הוא הסביר כיצד חמאס אחראי להלטת הרוחות גם באיו"ש וטען: "בחמאס אומרים 'במקום להתנגש עם צה"ל ישירות, נעורר את השטח ביהודה ושומרון, ירושלים ואם אפשר בכל ישראל. הם לא ישתתפו, אלא אם כן התעברה תאפשר להם".

"האידיאולוגיה של חמאס זה להשמיד את ישראל. מבחינתם, 'שומר חומות' היה להצית אש בין היהודים לערבים, לצד ירי רקטות בחסות חיזבאללה. עבורם זו הצלחה אסטרטגית והם יחזרו לזה ברגע שיתאימו להם הנסיבות. בירושלים יש מטען דתי מאוד חזק במיוחד ובעיקר בחודש הרמדאן, שהשנה חל עם פסח ופסחא ולכן זה אירוע נפיץ בזמן נפיץ", הסביר גלעד.

עוד הוא הוסיף כי "אם אני הרמטכ"ל הייתי לוקח הנחת עבודה ללא קשר להערכת מודיעין ונערך לאפשרות. ככל שהפעולה יותר ממוקדת ונהרגים מחבלים, ולא ניצתת אש ענקית, בעיקר בירושלים ואין הפגנות המונים וערעור הסדר, אז החמאס נרתע מתוך שיקול אסטרטגי שכדאי לשמור את הכוח שלו למועד מתאים. בין היתר הם עוסקים בבניין כוח, הם כל הזמן משקיעים כספים בשיפור הרקטות. הרקטות זה רק מרכיב אחד, הכי חשוב מבחינתם שישראל תעלה באש. אנחנו כרגע לא במצב כזה כי הפעילות של צה"ל וכל גורמי הביטחון ממוקדת וזה מצנן את ההתלהבות שלהם לעשות את זה כי אין להם חומרי תבערה לעשות את זה".

כאמור, האלוף במיל' התייחס לפעולות כוחות הביטחון ובמרכזם צה"ל בתוך איו"ש: "זו פעולת מנע קלאסית, של מעשי רצח נוראיים. מה הבעיה בסיכול הפיגועים? שטרור מוצלח הולך לצד תקשורת. הפעולות של כוחות הביטחון, כל פגיעה מכוונת על ידי מודיעין מדויק, באוכלוסייה לא מעורבת, היא מצומצמת. וכתוצאה מזה - מעשי רצח נוראיים שיכלו להפוך את המדינה - נמנעים".

"התודעה נוצרת על ידי הפעולה המוצלחת, והפעילות המוצלחת נועדה למנוע מעשי רצח בישראל על ידי תפיסת מחבלים או הריגתם. המציאות קשה, המשימות קשות אבל אני מתרשם שהחיילים שלנו מצטיינים בביצועם והם יכולים לחלום על לינץ', אבל זה לא יהיה", הסביר מי שכיהן כראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון.

לסיום הוא אמר כי "הפעילות היא לא 'לכסח את הדשא'. דשא זה משהו צמחוני מתחום הבוטניקה, פה מדובר על מניעת מעשי רצח. הפעילות של צה"ל, ואני לא מדבר מטעמם אבל מתוך התרשמות ארוכת שנים, היא פשוט למנוע מעשי רצח נוראים בישראל. אלו פעולות ממוקדות שנועדו למנוע מעשי רצח - זו המשימה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm