מהומות בהר הביתמקורות פלסטינים מסרו היום (שישי) לאתר אל-מיאדין הלבנוני, כי "ההתנגדות עוקבת אחר הנעשה במסגד אל-אקצא ומקיימת מגעים ודיונים". עוד מסרו הגורמים לאתר המזוהה עם ארגון חיזבאללה, כי "ההתנגדות תגן על מסגד אל-אקצא כדי למנוע מצב של ייהודו או חלוקתו. הטיפשות של ממשלת האויב ומערכת הביטחון שלה ושיקול הדעת השגוי שלה יוביל לפיצוץ המצב". זאת, לאור העימותים שהתרחשו הבוקר בין בהר הבית.

שגרירות ארה"ב הגיבה לאירועים בהר הבית היום והודיעה כי "אנו עוקבים מקרוב אחרי האירועים בירושלים, בימים הקדושים ליהודים, מוסלמים ונוצרים. אנחנו קוראים לכולם להימנע מפעולות שמחריפות את המתיחות, ומעודדים את כל הצדדים לפעול במשותף כדי להביא לרגיעה, ולאפשר ולבני כל הדתות לחגוג בשקט ובשלווה את חגיהם".

עם תום האירועים, ועם סיום תפילות הרמדאן במקום, ביקר מפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי בין משימות השוטרים ושוחח עם הלוחמים הפרוסים בעיר העתיקה. המפכ"ל הודה להם על תרומתם לביטחון אזרחי ישראל ואבטחת תפילות הרמדאן ואיחל להם חג פסח שמח וכשר.

בתוך כך, ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, תקף את ישראל ואמר: "אין מקום לפולשים בירושלים ובמסגד אל-אקצא. ננצח במאבק ולא משנה כמה זמן ייקח. מול הפלישה הציונית וההסתערות על מסגד אל-אקצא, יש רק שתי אפשרויות: או כיבוש, אכזריות והקרבת קורבנות במסגד, או גיבוש האסלאם בירושלים ובמסגד. אנחנו העם הפלסטיני והאומה האסלאמית, אלו שמחליטים, וההחלטה שלנו היא להגן על מסגד אל-אקצא בכל מחיר".

עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

שר החוץ, יאיר לפיד, התייחס להתפרעויות בהר הבית ואמר: "ישראל מחוייבת לחופש פולחן לבני כל הדתות בירושלים ומטרתנו לאפשר תפילה שקטה למאמינים בחג הרמדאן. ההתפרעויות על הר הבית הן מעשה בלתי נסלח העומד בניגוד לרוח הדתות בהן אנו מאמינים. אסור לנו לתת לאיש להפוך אותם לפלטפורמה של שנאה, הסתה ואלימות. מבקש לחזק את כוחות הביטחון שפעלו ברגישות, בנחישות ובצורה ממוקדת".

בעקבות האירועים, השר לביטחון פנים עמר בר-לב קיים הערכת מצב, בסיומה מסר: "סיימתי לפני שעה קלה הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה וראש השב"כ, שהתקיימה בנקודת המשטרה בכותל. אני שב ומבהיר, כי בכוונתנו לפעול למען חופש פולחן בכותל המערבי ובהר הבית. השוטרים במקום פעלו במהלך הבוקר באין ברירה ולאחר שהיה ברור שאם לא יפעלו - לא תתאפשר התפילה של עשרות אלפי מוסלמים שהסתיימה בצורה שקטה".

"אנו נמצאים בתקופה מורכבת מאוד, וחשוב לנו שעל אף הרגישות הגדולה, יוכלו מוסלמים להתפלל בהר הבית באין מפריע, בוודאי במהלך הרמדאן, כמו גם יהודים בכותל המערבי. נמשיך לפעול כדי שיתאפשר חופש הפולחן על ההר, לצד החתירה להרגעת הרוחות", סיכם בר לב.

ארגון חמאס מצידו, גינה את מה שהגדיר כ"תקיפה אכזרית של חיילי הכיבוש" על המתפללים, ומסר כי "הכיבוש נושא בכל ההשלכות המשפיעות על רגשות העם הפלסטיני ותושבי ירושלים, שמנהלים קרב אמיתי בהגנה על מסגד אל-אקצא". בנוסף, ברשתות הפלסטיניות ממשיכים לקרוא למתפרעים להתעמת עם כוחות הביטחון. בהודעה מטעם "המועצה האסלאמית העליונה" נכתב: "אנו קוראים לעם הפלסטיני להתגייס בכל חלקי הארץ ולהגיע למסגד אל-אקצא".

בירדן הגיבו להתפרעויות, ומשרד החוץ בממלכה מסר: "אנו מגנים את התקיפות וההתפרצויות של משטרת ישראל למסגד אל-אקצא ואת תקיפת המתפללים. ההסתערות על המסגד ותקיפת המתפללים היא הפרה בוטה, שכן מדובר בהתנהגות מגונה ובלתי מתקבלת על הדעת. מזהירים את ישראל מהשלכות ההסלמה המסוכנת הזו, ומטילים את האחריות על הרשויות הישראליות והאחריות לשלומו של המסגד והמתפללים. דורשים לקיים את ההתחייבויות בהתאם למשפט ההומנטירי הבינלאומי".

עימותים בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)
עימותים בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)

ממפלגת רע"מ נמסר: "אנו דוחים ומגנים כל פלישה למסגד אל-אקצא, ונעשה כמיטב יכולתנו למנוע פגיעה בקדושתו. בעקבות האירועים אישרה הרשימה הערבית המאוחדת ראשי רע"מ עושים כמיטב יכולתם כדי למנוע את הפריצות וההפרות הללו של קדושת מסגד אל-אקצא יתברך וקהל המתפללים, והם מאשרים שהפתרון האמיתי טמון במניעת כניסת כל אדם לא מוסלמי. מסגד אל-אקצא המבורך הוא זכות צרופה של מוסלמים, והפלישות היומיומיות החוזרות ונשנות מהוות פגיעה בזכות הטהורה הזו, ומעוררות תגובות נזעמות".

ח"כ מרע"מ לבנט: "אם לא תופסק פעילות הכוחות באל אקצא - אפרוש מהקואליציה"

הרשימה המשותפת פרסמה הודעה בערבית בה נכתב: "הכיבוש שואף להסלים בכל האמצעים, הסירו את ידיכם מעל אל-אקצא וירושלים. ירושלים ואל-אקצא ואנשיהם יישארו בכבוד, בעוד הכיבוש ממשלתו וצבאו הולכים ומתפוגגים. הרשימה המשותפת מגנה את תוקפנות הכיבוש במסגד אל-אקצא ואת פציעתם של עשרות מתפללים, עם שחר היום. בנוסף גינתה את מניעת הגעת המתפללים למסגד, סגירת השערים וצפיפות אנשים בעיר העתיקה".

עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

במקביל, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, הגיב לעימותים: "אין לנו עניין שהר הבית יהפוך למוקד לאלימות שתפגע הן במתפללים המוסלמים במקום, והן במתפללים היהודים בכותל. אמרנו שוב ושוב שנעשה המרב כדי לאפשר את חופש הפולחן בהר הבית, והמציאות הזו לא השתנתה".

"השוטרים שנמצאים שם פועלים באומץ רב ובתנאים לא פשוטים, תוך שהם נאלצו להתעמת עם גורמים אלימים שאספו אבנים ומוטות ברזל כדי לפגוע בחופש הפולחן על ההר ובכותל. אין לנו עניין שהר הבית יהפוך למוקד לאלימות, שתפגע הן במתפללים המוסלמים במקום, והן במתפללים היהודים בכותל", הוסיף השר.

מהמשטרה נמסר כי "בהמשך לאירועים הבוקר בהר הבית. נאפשר את פולחן הדת ותאפשר את המשך תפילות יום השישי השני של הרמדאן כסדרן . אנו קוראים למתפללים לשמור על הסדר ולקיים את התפילות כסדרן. משטרת ישראל לא תאפשר למתפרעים לשבש את התפילות ולהפר את הסדר הציבורי".