אלוף (במיל') עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף המדיני־ביטחוני במשרד הביטחון, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על המצב הביטחוני המתוח והעריך כיצד צפויים הדברים להתפתח בהמשך: "חמאס לא רוצים עימות ישיר עם עזה, אבל כן מעוניינים בהבערת השטח". 

"לחמאס יש אסטרטגיה קבועה עם סדר יום ידוע. האידיאולוגיה שלהם להרוס את ישראל, הם מתכוונים לזה. כל פעם שסדר היום עומד למבחן הם מנסים לתרגם אותו הלכה למעשה", הסביר גלעד בפתח דבריו.

"הם נמנעים מעימות עם ישראל לאורך עוטף עזה ונמנעים מירי רקטות כדי לא להגיע לעימות לסכן את כל ההישגים שיש להם. מצד שני הם עושים הכול כדי שירושלים תבער מתוך הנחה שאם היא בוערת, בעיקר במקומות הקדושים לאסלאם, אז יהיה לזה השפעה שלילית על יחסי ישראל עם העולם הערבי ואולי תהיה פה תבערה כללית".

הוא הוסיף והסביר: "האסטרטגיה מאוד ברורה ומאוד חדה. הימנעות מירי רקטות משרת את האסטרטגיה של הבעת השטח. אם תהיה אש גדולה, יכול להיות שהם ישקלו דברים אחרים. כרגע הם נמנעים מעימות בעוטף עזה וברקטות אבל עושים הכול כדי שהמסגדים, בעיקר בעיתוי הרמדאן, יבערו".

לדבריו, "השליטה של החמאס בג'יהאד היא מרשימה ומלאה. הם השתלטו בכוח על עזה, הם שולטים בעזה. במקרה הזה הם לא רוצים עימות ישיר עם עזה, אבל הם כן מעוניינים בהבערת השטח". 

גלעד הוסיף ואמר כי "חובה לשבח את מערכת הביטחון כיוון שהם כן פועלים מול פרופיל גבוה של התרעות. התרעות זה החיבור בין מידע מודיעיני לבין פגיעה של כוחות צה"ל ויחידות אחרות על בסיס מידע מודיעיני במחבלים במקומות שונים. ברגע שאתה מנטרל מחבל זה מרגיע ומרתיע מחבלים אחרים. כל נטרול כזה עוצר את החקיינים האחרים".

"התוצאה היא שעם ישראל יכול לחגוג בשקט את חג הפסח. ירושלים זו סוגייה נפרדת, החמאס מנסה להסית וגם יש תהליך של היחלשות ברשות. בסה"כ אם מנתקים את ירושלים, לא במקרה יש שקט ברחבי המדינה, השקט הזה הוא תוצאה ישירה של המאמץ האדיר שמושקע בקיום השקט הזה".

כשנשאל האם היה נכון מבחינתו של שר הביטחון בני גנץ לבטל את הסגר על השטחים, השיב: "כן. זה נקרא לאפשר. יש אוכלוסייה עצומה של פלסטינים שרוצים להתפרנס בכבוד, להגיע מאיו"ש ולהתפרנס. בעיקר בחג, אם תשלול את הפרנסה אין להם אוכל להביא למשפחה שמסיימת כל יום את הצום הקשה".

הוא הוסיף: "הם מביאים פרנסה, אם אתה שולל את זה מהם ועושה הכללה כדי להראות יד תקיפה, מרוב יד תקיפה אתה שובר את היד. העוצמה של ישראל בנויה משילוב בין מודיעין לפעולה נחושה לבין תבונה. התבונה היא חלק מהעוצמה ולכן אם אתה מטיל סגר אתה מגביר את הסיכוי לטרור ולא ההפך".

לסיום, הסביר האלוף במיל' כיצד יש להתנהל לדעתו בהמשך: "מערכת הביטחון קבעה שהכוננות תמשך כי אחרי זה יש לנו מועדים שונים לציון. חג העצמאות לדוגמה ואצלם יש כל מיני מועדים שזה מוקדים לתסיסה".

הוא סיכם: "אני דווקא רואה הצלחה, עם כל זה שזה חמור כל הפיגועים האלו, בסה"כ אם עם ישראל יכול לצאת בהיקף של 130 אלף לכנרת, לגליל, למקורות המים ולאתרי נופש והבעיה העיקרית היא פקקים בכבישים - זו ההצלחה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm