איום חדש על ישראל: איראן חשפה היום (שני) במצעד צבאי, את ה-Kaman-22, כטב"מ חדש מתוצרת עצמית, ובעל טווח של יותר מ-3,000 ק"מ ומסוגל להגיע לישראל. לפי הדיווחים, הכטב"ם הוא רב תכליתי בעל יכולות אסטרטגיות. בנוסף, המטוס מסוגל לטוס עד לגובה של שמונה ק"מ ובעל משך טיסה של יותר מ-24 שעות.

סוכנות הידיעות האיראנית Fars, הודיעה כי הכטב"ם מסוגל לשאת כמה סוגי מטען וארבעה טילים מונחים, שתי פצצות לא מונחות ותחמושת נוספת. בנוסף, המטוס יכול לשמש למגוון משימות, כולל סיור, איסוף נתונים, הדמיה וקרב אוויר עם מטען של כלי נשק חכמים. עוד נמסר כי המל"ט דומה למל"ט האמריקאי "פרדטור MQ-1" וייצורו הוא שדרוג למל"ט Kaman-12 שהוצג לראשונה בספטמבר 2020.

טיל בליסטי איראני (צילום: רויטרס)
טיל בליסטי איראני (צילום: רויטרס)

בתוך כך, באיראן מדווחים כי למל"ט החדש יש מערכות לוחמה, אופטיות ואלקטרוניות חדשות. איראן החלה לייצר את כלי הטיס הבלתי מאויישים כבר בשנת 1984, ויש לה כעת כ-48 דגמים שונים עם יכולות מבצעיות מתקדמות. צי המל"טים נבנה על מנת לפצות על אובדן הכוח האווירי של הרפובליקה האסלאמית וכדי להתמודד עם העליונות האווירית של ישראל, ובכירים במדינה הודו כי "המל"טים מאתגרים את ההגנה האווירית של המדינה במונחים של זיהוי ויירוט מטרות".

כזכור, בחודש פברואר האחרון, דובר צה"ל התיר לפרסום, כי ישראל יירטה שני מל״טים איראנים שהיו בדרכם לרצועת עזה עם מטען של אקדחים. המל״טים יורטו במרחק רב מישראל ע״י מטוסי F-35, שזו ההפלה המבצעית הראשונה שלהם בעולם. לפי ההערכה, מדובר היה בניסיון של איראן לגשש אם ניתן ׳לפתוח ציר׳ של אספקת נשק לעזה באמצעות כלים לא מאויישים. האירוע התרחש בחודש מרץ 2021, ובמהלכו צה״ל יירט באמצעות מטוסי קרב מסוג ״אדיר״ שני מל״טים שהיו בדרכם מאיראן לשטח מדינת ישראל.