ארגוני הטרור ברצועת עזה קיימו היום (שלישי) פגישת חירום במשרדו במשרדו של מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר. בכלי התקשורת הפלסטינים דווח כי הפלגים החליטו להעלות את הכוננות ביומיים הנותרים לחג הפסח. זאת, על רקע ההסלמה במצב הביטחוני ובצל העימותים בהר הבית ושיגור הרקטה מהרצועה לעבר ישראל אתמול.

עוד דווח, כי ארגוני הטרור שלחו מסר מאיים והזהירו מפני הכוונה לקיים מחר צעדת הדגלים. הם הדגישו: "ההדק בידיים שלנו". כמו כן, הארגונים החליטו "לגייס את ההמון על מנת להתעמת עם התוכניות של הכיבוש שמטרתו, ייהוד ירושלים". בנוסף, הארגונים קראו להפעיל לחץ על מדינות הערביות על מנת לפגוע בתהליך הנורמליזציה, "שכן הכיבוש מנצל את תהליך הנורמליזציה על מנת להטיל את תוכנית החלוקה הזמנית במסגד אל-אקצא". כמו כן, נמסר כי הארגונים שיבחו את "מצב האחדות הלאומית המגולם בערים, בכפרים ובמחנות המולדת" והדגישו כי מדובר מבחינתם במקור לגאווה.

יחיא סנוואר (צילום: Mohammed Abed/AFP via Getty Images)
יחיא סנוואר (צילום: Mohammed Abed/AFP via Getty Images)

בתום הפגישה, הדגיש דובר חמאס, חאזם קאסם, כי "הוחלט בפגישה להעלות את רמת הכוננות והמוכנות ברמה הלאומית ולתמוך באנשינו בירושלים, במיוחד אלו המוצבים במסגד אל-אקצא". קאסם הוסיף כי "הפלגים עדיין נמצאים במצב של התייעצויות מתקדמות על מנת לעקוב אחר ההתפתחויות בשטח, הן מבחינה פוליטית והן מבחינה דיפלומטית". לדבריו, "הפלגים הפלסטינים בעזה מציגים מודל מתקדם בפעולה לאומית משותפת ובתיאום בדרג גבוה, להתמודדות עם כל האתגרים העומדים בפני העיין הפלסטיני. במיוחד בשלב רגיש זה ולאור המתקפה הציונית על מסגד אל-אקצא".

בתוך כך, נוער העיר העתיקה ופעילי ארגונים נוספים, הודיעו כי ביקשו ממשטרת ירושלים לאפשר להם לקיים צעדת דגלים מסביב לחומות העיר העתיקה בירושלים, בין היתר ביקשו הפעילים לקיים את המצעד גם במקום שבו יודו אבנים לעבר אוטובוסים שהיו בדרכם לכותל. במשטרה מערימים קשיים וטוענים כי הבקשה הוגשה בפרק זמן קצר מדי. עם זאת, מטעם הארגונים נמסר: "אנחנו מזמינים את כל עם ישראל להגיע ביום רביעי הזה חול המועד בשעה 17:00 למקום ההתכנסות בכיכר ספרא ומשם להמשך הצעדה סביב חומות העיר העתיקה".

מצעד הדגלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מצעד הדגלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כזכור, הפגישה המתוכננת מתקיימת לאחר העימותים בין כוחות הביטחון למתפרעים בירושלים ביום ראשון האחרון. בעימותים נעצרו 18 חשודים ברחבת הר הבית לאחר שהחלו להפר את הסדר וליידות אבנים. במהלך העימותים, מאות צעירים, חלקם רעולי פנים, התגודדו במקום וחסמו את צירי הביקור באמצעות אבנים, ברזלים ומחסומים מאולתרים. 

בשבוע שעבר ערכו הפלגים הפלסטינים ברצועה מפגש משותף "על מנת לדון בדרכי ההתנגדות והתגובה לתוקפנות הישראלית ובאל-אקצא ובג'נין". בפגישה, תנועת חמאס הזהירה את ישראל כי "הכיבוש מיישם תוכניות של טבח במסגד אל-אקצא", והדגיש כי "לא יאפשר זאת בשום מחיר". כמו כן, הפלגים קראו להמוני הפלסטינים בגדה, בירושלים ובתוך ישראל לצעוד לכיוון מסגד אל-אקצא ביום שישי. זאת, על רקע החשש מ"הקרבת קורבנות" של יהודים בהר הבית בתקופת החג.

עימותים בהר הבית (צילום: רויטרס)
עימותים בהר הבית (צילום: רויטרס)

סוכנות הידיעות הפלסטינית "שיהאב", ציטטה בפגישה את חאלד אבו הילאל, מזכ"ל התנועה החופשית הפלסטינית, כאשר הבהיר כי "העם הפלסטיני לא יאפשר לתקוף את אתרי הקודש, וכי ההתנגדות הפלסטינית לא עזוב את עמנו בירושלים לבד". מנהיג "החזית העממית לשחרור פלסטין", אמר בפגישה כי "העם הפלסטיני וכל פלגיו מאוחדים לנוכח הפרובוקציות הציוניות שמטרתן לכפות מציאות חדשה בירושלים".