לעומת ירושלים המתוחה והסוערת, היממה האחרונה ביהודה ושומרון וברצועת עזה עברה בשקט יחסי. למרות זאת, במערכת הביטחון לא לוקחים סיכונים, והכוננות הגבוהה תימשך.

אתמול החליט שר הביטחון בני גנץ להטיל סגר באזור יהודה ושומרון ולסגור את המעברים ברצועת עזה, בדומה לסגר שהוטל לקראת ליל הסדר בשבוע שעבר. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הודיע כי נוהלי יציאת פלסטינים ותושבי יו"ש לתפילות בהר הבית יוסיפו להתקיים, בהתאם לצעדים שאושרו בתחילת חודש הרמדאן. במהלך הסגר יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד ובכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

השבוע האחרון בגדה המערבית עמד בסימן של הפחתה בנפח האירועים, גם משום שצה”ל הוריד את נפח הפעילות המבצעית בלב הערים והיישובים הפלסטיניים. כתוצאה מכך, מספר המעצרים בשבוע האחרון נמוך ממספרם בשבועות הקודמים. צה”ל והשב”כ ממקדים את הפעילות המבצעית בעיקר במעצר של מבוקשים החשודים במעורבות בטרור ושמעצרם חיוני בעת הזו, בניסיון להימנע ככל הניתן מחיכוך עם האוכלוסייה הפלסטינית בתקופת הרמדאן.

במערכת הביטחון הביעו שביעות רצון מכך שלמרות המתיחות הביטחונית, אין שינוי מהותי במגמות ביהודה ושומרון. גורם ביטחוני אמר ל"מעריב" כי ההמון הפלסטיני לא יצא עד עכשיו לרחובות להתעמת עם כוחות הביטחון, וכי צריך לעשות כל מאמץ כדי לשמור על המצב הקיים.
אולם לצד השקט, במערכת הביטחון אומרים כי המצב מאוד שברירי. גורם ביטחוני אמר ל"מעריב" כי “אף שעד עתה המתיחות בירושלים לא זלגה בצורה דרמטית לגזרות אחרות, אם תהיה שוב הסלמה בעיר העתיקה, ובדגש על הר הבית - זה יהיה בגדר נס אם לא תהיה לכך השפעה על היציבות בגזרות אחרות”.

לפי אותו גורם, זהו אינטרס חשוב של ישראל לצנן את המתיחות בירושלים. לדבריו, “יש גורמים שבשל שיקולים שונים פועלים בדיוק הפוך ובחוסר אחריות משווע”. ממש כמו בימים שקדמו למבצע שומר החומות, שיום השנה שלו מתקרב, במערכת הביטחון מעריכים כי הסלמה בירושלים עלולה גם הפעם להוביל להסלמה בדרום.


גורם ביטחוני בכיר אמר ל"מעריב": “זו תקופה מאוד רגישה. חלק ממנה, למרות הקשיים, הצלחנו לעבור. עכשיו נדרש ניהוג ביטחוני עדין מאוד, שמצד אחד שומר על האינטרסים הביטחוניים שלנו, אך מצד שני לא מוביל להסלמה. לאחר יותר מחודש של מתיחות רצופה, מספיק עוד גפרור אחד, בטח אם מקורו בירושלים, שעלול להצית שריפה גדולה הרבה יותר”.

במהלך החג תישמר כוננות גבוהה מאוד של צה”ל בגזרות השונות. ביהודה ושומרון תימשך הפריסה הרחבה של הגדודים באבטחת הצירים והיישובים, באבטחת קו התפר וגם ברצועת עזה - בעיקר בדגש על מערך ההגנה האווירית.