הר הבית נסגר היום (ראשון) לכניסת יהודים עד סוף צום הרמדאן, זאת לאחר שבוע של עימותים חריפים בין מתפללים ערבים לכוחות המשטרה. צבי יחזקאלי, כתב לענייני ערבים חדשות 13, שוחח עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב־103fm והתייחס למתיחות הביטחונית.

"תמונת הניצחון פה זה הדגל של חמאס ואשף על הר הבית, כך הסתיים הסבב. אני חושב שיש פה הכרה של ישראל בבעלות האסלאמית על הר הבית ופה אנחנו הפסדנו בגדול כי בעצם התחלנו את זה מהנקודה בה הופסק שומר החומות. כל סבב מסתיים וקובע את תחילתו של הסבב הבא", הסביר.

לטענתו, ישראל נמצאת במלכוד. "פספסנו את הכלל הראשון בקרב - לא קלטנו מה הפעילו נגדנו. שמו לנו אקדח של מהומות וטרור באופן עקבי ואנחנו התקפלנו. הייתם מאמינים שבכרוז של הר הבית יגידו למוחמד דף להפציץ? הבטן יוצאת החוצה. למה עכשיו זה נאמר? לא כי זה חדש, זה תמיד היה שם זה היה בחדרי חדרים ויוצא עכשיו".

"פעם מי היה מעז להניף דגל של אשף? היום הפורעים רעולי פנים והם קושרים סרט ירוק של חמאס בדיוק כמו בעזה ואף אחד לא אומר להם כלום. הם מעלים את הרף ואנחנו כל פעם מנסים לחזור לשגרה", הוסיף. 

כנשאל האם המדינות הערביות חושבות שאפשר ללחוץ עוד על הממשלה הזו, השיב כי "כן. הם בעצם, בלי קשר להתנהגות הממשלה - בדרך כלל ממשלות ערב עד שהן מוציאות גינוי הן מריחות את השטח, הן מריחות כמה אתה נחוש לעשות את העניין הזה. הם בדרך כלל רואים את הנחישות שלנו, כשהם זיהו את הפחד שלנו מההחלטות של עצמנו, בכלל כל ההתנהגות שלנו בגל הטרור הזה מראה שאנחנו מפחדים".

"המצב שם ביש ולא טוב, מהרגע שנתת את המפתחות ב-67' רק מתבלגן שם ועכשיו אנחנו בסוג של בעיה. חמאס ממשיך באופן עקבי כבר 15-20 שנה ללכת בעניין הסתה ובסוף לקבוע עובדה שנפחד לעלות להר הבית וצריך לדפוק פה על השולחן ואנחנו לא עושים את זה. הירי הזה של החמאס במהלך השבוע האחרון 'הטעות' - עובדים עלינו בעיניים. הם יורים כדי לקפוץ על סוגיית ירושלים, לא הייתי נותן לזה לקרות. הגעת למצב שחמאס שולט לך בהר הבית - מתי יגידו חאלס?".

עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

בהמשך, התייחס לאפשרות של פיקוח על הר הבית על ידי ערב הסעודית, ואמר כי "צריך לנגף מההר את כל האלמנטים הפלסטינים ואת כולם. ואם נעבוד מול הסעודים החיים שלנו יהיו יפים, אבל אנחנו במצב היום שהדבר המשותף לכל האנשים שמנהלים שם זה שהם שונאים אותנו ולא משלימים עם הקיום שלנו, זה הבלגן".

"הצבא לדעתי איבד את מה שהוא קורא לו רוח לחימה. הפיחות הזוחל בהרתעה שלנו הביא אותנו למצב כזה שכבר שכחנו שבמזרח התיכון לא משנה איזה כלי נשק אתה מפעיל השאלה היא איך. לצערי ישראל לא מרימה את ההזדמנות שיש עכשיו ואפשר לגבות מעזה מחיר ולקחת את כל ההישגים שלהם ולהראות להם שאנחנו בעל הבית. תמיד ההזדמנות להיראות כבעל הבית נותרה פתוחה והשאלה אם אנחנו מרימים את הכפפה. אנחנו צריכים לחזור להר - מי ששולט בהר שולט בארץ. אף אחד לא השלים עם הקיום שלנו, זה הדבר הכי כואב".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm