צה"ל חשף היום (שני) את שיטת הברחות אמצעי הלחלימה והסמים בגבול לבנון. דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי פרסם פרטים על רשת ההברחות הפועלת באישור ובחסות חיזבאללה ומי הבכירים שעומדים מאחוריה. עיתוי חשיפת דובר צה"ל על רשת הברחת הסמים והאמל"ח בגבול הצפון בחסות חיזבאללה שעות לאחר הירי לעבר הצפון אינה מקרית ורומזת על אפשרות של מעורבות אותה תשתית וחיזבאללה בירי הרקטה הלילה לעבר ישראל. ניתן לשער כי האפשרות שחיזבאללה מעורב בירי נבחנת כעת בהערכות המצב.

בקצה שרשרת ההברחה עומד חאתם שית, תושב הכפר הלבנוני כילא, היושב על הגבול עם ישראל מול מטולה. שית, שלדברי דובר צה"ל הוא לבנוני-שיעי המוכר כסוחר סמים במרחב דרום לבנון, מפעיל מביתו בכפר כילא רשת הברחות באישור ובחסות חיזבאללה. ביתו, הממוקם בצמוד לחומת הגבול עם ישראל מאפשר להשתמש בו לזריקת אמל״ח וסמים ובכך להעבירם למבריחים ישראליים בשטח ישראל.

שית, כך עולה, מנצל את מיקומו של ביתו כדי לתצפת חאתם שית מתצפת ממרפסת ביתו לעבר שטח ישראל בשגרה ובמהלך נסיונות הברחה לצורך איסוף מודיעין ולמידת דפוסי הפעולה של כוחות צה״ל במרחב. לאחר מכן, שית יוצר קשר עם מבריחים ישראליים באמצעות אפליקציות תקשורת שונות (כדוגמת טלגרם) ומתאם איתם מועד לביצוע ההברחה.

שית משתמש בבלדרים שונים שמגיעים לנקודה סמוכה לגבול וזורקים את חבילות הסמים או האמל״ח מעבר לגדר בזמן שהוא מתצפת מביתו ומכווין את המבריח הישראלי שנמצא בדרכו לנקודה על מנת לסייע לו לחמוק מכוחות צה"ל שפועלים במרחב. 

שרשרת ההברחות בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
שרשרת ההברחות בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

הקשר לחיזבאללה

שית, כאמור, הוא הוא החוליה האחרונה בשרשרת ההברחות בצד הלבונני שלה. אלא שגם הוא מקבל הוראות מלמעלה - מארגון חיזבאללה. אדרעי מזכיר את שמו של חסן סרעיני, המכונה "אבו מוחמד", שלדבריו משמש כסייען של בכיר חיזבאללה חאג’ חליל חרב, ומנהל בשטח עבורו את כלל ההברחות. סרעיני עומד בקשר עם חאתם שית ומבריחים אחרים בדרום לבנון ומשתמש בהם להברחת סמים ואמל״ח לשטח ישראל.

לפני חודש סוכלה מה שהוגדרה כהברחה הגדולה בתולדות ישראל מלבנון, כששלושה חשודים תושבי טובא זנגריה נעצרו כשברשותם 61 כלי נשק וסמים בשווי כולל של כ-3,500,000 ש"ח, לאחר שהבריחו את הנשק והסמים מגבול לבנון.

מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא, אמר אז כי "אם ההברחה הזאת הייתה מגיעה לרחובות המגזר הערבי, היו רוכשים את הנשק הבלתי חוקי. אנחנו הצלנו כאן חייים של עשרות, חלקם בוודאי אזרחים תמימים ואף ילדים שהיו עלולים להיפגע. הפעילות הזאת נועדה להקנות לאזרחים את הבטחון האישי שכולנו זכאים לו".